Merceds Sprinter 316 LGT: Modrý kolos

02. října 2011, 10:38 - Stanislav Švarc a Miroslav Štochl
02. října 2011, 10:38

Už z dálky budí zasloužený respekt. Mercedes s rozvorem téměř pět metrů, jehož nákladní prostor se zvýšenou střechou se ze všeho nejvíc podobá improvizovanému tanečnímu sálu. Svezení v něm však vypovídá o tom, jak moc se dnes dodávky svými jízdními vlastnostmi mohou podobat osobním vozům. V tom nejlepším smyslu.  

Foto: Mercedes

Sprinter 316 LGT spalující benzín a propan-butan je v nabídce Mercedesu relativní novinkou. Po verzi NGT, kterou lze vedle benzínu provozovat i na zemní plyn, je dalším přírůstkem do rodiny vozidel Blue Efficiency. Ta by měla nabízet ekonomické i ekologické úspory.

Bez benzínu nejede

Stejně jako je tomu snad u všech podobných motorů, i tenhle ožívá jen díky benzínu. Plynový režim se aktivuje automaticky až v okamžiku, kdy provozní teplota dosáhne potřebné výše. Řidič si pak během jízdy

může sám vybrat palivo přepínačem na palubní desce. Pohonu na alternativní palivo ale padlo za oběť rezervní kolo – jeho místo zaujala 76litrová tlaková nádoba, která doplňuje 100litrovou nádrž na benzín. Výhodou je, že nelimituje objem úložného prostoru.

Model 316 LGT pohání přeplňovaný zážehový čtyřválec o objemu 1,8 litru s výkonem 115 kW (156 k) a točivým momentem 240 N.m. Síly má na rozdávání, stačí mít správně zařazeno. To ale není vzhledem k optimálnímu odstupňování šestistupňové převodovky žádný problém. Při volné jízdě bez nákladu využijete nejvíc pětku a šestku, spotřebu pak snadno udržíte mezi 12 a 13 litry.

Příjemné pracovní prostředí

Do kabiny se pohodlně vměstnají tři osoby včetně příručních zavazadel, pro která je tu dostatek různě velkých odkládacích prostor. Ideální posaz usnadňuje řidiči volant nastavitelný ve vertikálním i horizontálním směru. Svým průměrem i šířkou věnce skvěle padne do ruky. Přístrojová deska je přehledná, použité plasty jsou takové, jaké mají v dodávce být – odolné a snadno omyvatelné.

Mercedes Sprinter 316 LGT

motorzážehový čtyřválec
objem1 796 cm3
max. výkon115 kW (156 k)
max. rychlost140 km/h
max. toč. moment240 N.m
z 0 na 100 km/h11,5 s
spotřebaneudává se
cena test. modelunebyla stanovena

Už v základu najdete v kabině všechno potřebné. Za příplatek pak stojí automatická klimatizace a parkovací asistent. Rádio s CD přehrávačem, elektricky poháněná okna a centrální zamykání s dálkovým ovládáním, které testovaný vůz měl, profesionál využije, stejně tak se bez nich ale snadno obejde.

Verze s nákladním prostorem dlouhým téměř 4,5 metru pojme pět europalet. Díky zvýšené střeše to v praxi znamená až 14 metrů krychlových nákladu. Jeho uložení usnadňuje podlaha z kvalitního vrstveného materiálu. Výhodou testovaného vozu bylo čalounění stěn, které brání jejich nechtěnému promáčknutí. Výtku si naopak zaslouží absence dorazů pro vysokozdvižný vozík na prazích zadních i bočních dveří. Ty by měly být samozřejmostí.

Zadní náhon u dodávek je už tradičním námětem na diskuzi, v tomhle případě však nedal svoje nevýhody znát. Překvapilo i to, že vůz není ani vzhledem ke své výšce v zatáčkách náchylný k bočním náklonům. Aerodynamický hluk se výrazněji připomíná až po překročení rychlosti 120 km/h. Tak kvaltovat ale bude asi málokterý dálkař. Podvozek je klidný a k řidiči ohleduplný i na městských nerovnostech, pochvalu si zaslouží také komunikativní řízení. Větší stabilitě a jízdnímu nákladu při zatížení pomáhá zesílená zadní náprava.

Ortodoxní příznivci dieselů budou nicméně možná pochybovat nad výhodami kombinace benzín-plyn. I když jednoznačně proti je zejména vyšší pořizovací cena, pro spediční firmy s nadstandardním rozpočtem je sprinter LGT pořád dobrá volba.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Polil vás v hospodě číšník? Kdo to zaplatí?
Návod, jak zatočit s neplatiči alimentů
Jak se vám zvýší splátka hypotéky při refinancování?
8 mýtů, kterým při placení sociálního pojištění nevěřte
Týkají se vás nedoplatky na daních? Pozor, exekutoři už je začali vymáhat
Auta
Video: To nejlepší z Goodwood Revival 2017
Také Toyota Auris (ne)míří do terénu. Verze Freestyle přidává plasty, ale nic dalšího
Už i Hyundai přechází na uhlíková vlákna, prozrazuje nový patent
Mazda představila svou Škodu Kodiaq. Sedmimístná CX-8 ale do Evropy nemíří
Hyundai i30 N se už vyrábí. Do konce roku vznikne pouze 1450 exemplářů
Technologie
Na nereferenční Radeony RX Vega se může čekat až do půlky října, výrobci nemají čipy
Některé počítače HP se po servisní aktualizaci Windows 10 spouští až 10 minut
Tohle by mohla být revoluce. Pi Charger slibuje první opravdu pohodlné bezdrátové nabíjení
Ovladač od Nvidie způsobuje problémy s Nočním osvětlením [Windows Insider]
Naděje v kauze drahých pamětí. Výrobci DRAM konečně investují do zvýšení kapacit
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít