Mercedes G - luxus s drsnými rysy zálesáka

22. dubna 2003, 00:00 - Připravil Karel Nový
22. dubna 2003, 00:00

Mercedes-Benz má dva modely do terénu, ale "géčko" má ten pravý vzhled bojovníka s živlyTest vozuSpíše vojenský, hodně hranatý a s téměř kolmým a rovným čelním sklem - tak se Mercedes G jeví.

Mercedes-Benz má dva modely do terénu, ale „géčko“ má ten pravý vzhled bojovníka s živly

Test vozu

Spíše vojenský, hodně hranatý a s téměř kolmým a rovným čelním sklem - tak se Mercedes G jeví.

Kdo ho nezná a půjde k němu z boku, bude podvědomě očekávat, že pod pedály najde staré bláto opadané ze vzorku kanad, v kufru lopatku a dva zajíce chycené do oka a na zadním sedadle pohozený na zádech roztržený vaťák. A teprve když si všimne znaku hvězdy na chladiči, pochopí, že majitel tohoto vozu může být právě teď třeba v opeře. Mercedes G je vůz pro ty, kteří milují život.

Nečekaná strohost

Maximální strohost nečekaná na palubě odznaku úspěšnosti majitele je až zarážející. Dveře nejsou zvlášť „tlusté“ a výhled ven odhaluje dlouhou a hlavně hranatou příď s výstupky pozičních světel na konci. Středovému panelu - dá-li se to tak vůbec nazvat - vévodí shora trojí různé uzavírání diferenciálu. Přehazování na čtyřkolý náhon a na silné převody obstarají tlačítka. Na silnici má Mercedes G celkem dobré jízdní vlastnosti. Překvapivě není ani příliš citlivý na boční vítr. Naopak platí za svou hranatost a čelní sklo bez náklonu těžkým aerodynamickým odporem. Ten je až moc dobře cítit na plynu ve vyšších rychlostech, kdy je nabíledni, že výkon by ještě mohl nahoru, ale vzduch nestačí auto obtékat.

V terénu ožívá

Zato v terénu „géčko“ ožije. Na rozdíl od svých luxusních off-roadových soukmenovců je hbité a staví se věcně i k hraničním náklonům. Jen při extrémním sjezdu má řidič v mělčím sedadle trochu starost, aby nesklouzl na volant. Průchodnost terénem dokazuje jak svými nájezdovými úhly, tak i při přejezdu terénních vln. Bylo sympatické, že ani na lámací dráze se neozvaly namáhané spoje a k žádnému skřípání dílů karoserie o sebe nedocházelo.

Technické parametry a cena

Mercedes-Benz G320

Obsah motoru 3199 ccm

Počet válců 6

Max. výkon 158 kW

Točivý moment 300 Nm

Maximální rychlost 173 km/h

Zrychlení z 0 na 100 14,4 s

Převodovka 5 - automatická

Spotřeba ve městě neuvedeno

Spotřeba na dálnici neuvedeno

Spotřeba průměrná 14,4 l/100 km

Provozní hmotnost 2175 kg

Délka 4020 mm

Šířka 1760 mm

Výška 1931 mm

Zavazadlový prostor 250-2250 dm 3

Objem nádrže 96 l

Cena 1 953 000 Kč

Hodnocení

+ KLADY

* společenská prestiž

* preciznost zpracování

* prostupnost terénem

* technická spolehlivost

* velká zpětná zrcátka

- ZÁPORY

* vysoké pořizovací náklady

* vysoká spotřeba

* nákladný servis

* aerodynamický odpor

* malý brzdný efekt motoru

Zvláštní pozornost zaslouží: mimořádná prostupnost terénem

Jak na DPH?

Mercedes třídy G je právě tím automobilem, u kterého lze předpokládat, že bude pořizován pro jiné účely než pro nasazení jako montážní automobil pro partu dělníků. Vzhledem k dočasné právní benevolenci lze ale i tenhle vůz koupit v některých variantách a s minimální úpravou s odpočtem daně. Proto třeba model G 270 CDI sedan v tzv. užitkové verzi je k dostání už za 1 559 000 korun.

K čemu tohle auto je?

Bláhová otázka. Mercedes G je odznakem úspěšnosti majitele. Jenomže na rozdíl a od terénních aut, která jsou stavěna pro oko a jejichž snahou je povyšovat majitelovu prestiž chromovanými rámy a leštěnými stupačkami či mřížkami na koncová světla, Mercedes G v terénu nepopiratelně skutečně umí. Všestrannou službu proto udělá majiteli lesního hospodářství, důlnímu manažerovi nebo podnikateli, jehož vášní je myslivost. Pro zimní sporty nabízí osvobození od nutnosti omezovat se jen na shrabaná parkoviště.

Nemusím závodit, a přeci jsem nejlepší, tvrdí Miloš Szamai

* Jako obchodník s audiosystémy pro luxusní vozy přeci terénní mercedes nepotřebujete, nebo ano?

Do kanceláře bych se samozřejmě dostal i běžnou limuzínou, ale běžný Mercedes už má hodně lidí a také se chci s dětmi dostat co nejvíc do přírody. V létě i v zimě.

* Terénní Mercedes tedy plní spíše rodinnou funkci než firemní?

Plní obě funkce. Když by vám někdo nabízel ke koupi luxusní hodinky Breitling z okénka omláceného favorita, asi byste měli o pravosti nabídky pochyby. Vystupte k jednání z luxusního auta, ukažte svou cílevědomost i jistotu v postavení a pochyb o vás jako o obchodním partnerovi valem ubývá.

Mohlo by vás zajímat

  • Je o mě zájem, říká expremiér Jiří Paroubek v Euro TV

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

Hry pro příležitostné hráče