Menší, než předstírá reklama

16. října 2006, 00:00 - ERICH HANDL
16. října 2006, 00:00

VYZKOUŠELI JSME - ŠKODA ROOMSTERO nový roomster je prý takový zájem, že Škoda Auto musí v listopadu nasadit v Kvasinách třetí směnu, aby vůbec stíhala vyrábět.Profit jej otestoval s benzinovou jednašestkou pod kapotou.Jak se zdá, futuristicky vyhlížející roomster vyvolal v Evropě zájem.

VYZKOUŠELI JSME - ŠKODA ROOMSTER O nový roomster je prý takový zájem, že Škoda Auto musí v listopadu nasadit v Kvasinách třetí směnu, aby vůbec stíhala vyrábět. Profit jej otestoval s benzinovou jednašestkou pod kapotou. Jak se zdá, futuristicky vyhlížející roomster vyvolal v Evropě zájem. Start jeho prodejů podporuje velká reklamní kampaň, v jejímž rámci dokonce létá mezi evropskými metropolemi vzducholoď. V Česku se tak stalo na jaře, na Slovensku před třemi týdny. Vzducholoď ještě ani nedorazila do Bratislavy a auto už mělo reklamu, protože lidé na Jihlavsku si mysleli, že přes ně přelétá UFO. Jak se vozem, který budí takovou pozornost, vlastně jezdí? Redakce Profitu vyzkoušela benzinovou verzi roomsteru s motorem 1,6, která se v základu prodává za 394 900 korun. V nejlevnější variantě se slabým agregátem 1,2 je ale k mání už od 339 900 korun. Při prvním setkání s vozem nás překvapilo, že je poměrně malý. V reklamách se tváří jako prostorný vůz, který může konkurovat bezmála autobusu. V reálu je jen 4,2 metru dlouhý a má v základní konfiguraci kufr menší než krátká Škoda Octavia. Není divu, že ji nepřerostl, má od ní totiž půjčenou zadní nápravu, přední je zase od fabie. Tento relativní nedostatek místa se snaží avantgardní van nahrazovat variabilitou kabiny. Ta má neobvyklé rozdělení na dva prostory: „driving room“ a „living room“, tedy místnost řídicí a obývací. Do obýváku se přitom chodí dveřmi vybavenými velkými okny. Prosklená je také střecha, takže celý vnitřek je prosvětlen. Na nohy je navzdory krátké délce všude dostatek místa, ale tři dospělí lidé se už vzadu budou dost mačkat bokem na bok. S prostorem je ještě možné pracovat díky flexibilnímu systému zadních sedaček, který výrobce nazval VarioFlex. Tři zadní sedadla mají polohovatelná opěradla a lze je individuálně posouvat o patnáct centimetrů podle toho, zda je potřeba vzadu ubytovat dlouhou postavu nebo zvětšit objem kufru. Ten lze posuvem nafouknout z 450 na 530 litrů, takže přece jen octavii překoná. Kdo potřebuje větší prostor na náklad, může zcela odklopit zadní sedadla směrem k předním. Při testu se nám to povedlo během tří sekund jejich jednoduchým odjištěním. Vzadu vznikne rovná ložná plocha, která pojme hodně kufrů, ale spát se na ní nedá, na to je příliš krátká. Kdo chce z roomsteru udělat karavan, musí zcela vyjmout zadní sedáky a vejde se mu na „korbu“ až 1780 litrů nákladu. A vlastní jízda? Řidiče překvapí tuhý podvozek, ale auto sedí na asfaltu perfektně i ve vysokých rychlostech. Naši jednašestku, která zatím nejezdí v žádném jiném koncernovém autě, jsme museli trochu točit, ale dokázala v maximu auto pohánět více než 180kilometrovým tempem. Umí při lehké noze na plynu jezdit za sedm litrů benzinu na sto kilometrů jízdy. Jakou má model výbavu? I nejlevnější varianta zahrnuje čtyři airbagy a ABS, ale jinak nic moc, musí se připlácet. Výsledek testu: Roomster je novátorské auto, které se díky variabilitě interiéru hodí jak do rodiny, tak pro podnikání. Má v nejlevnější verzi zajímavou cenu, které je ale dosaženo strohou výbavou. Kdo si chce vůz koupit se silnějším motorem a lepším vybavením, zaplatí více než 400 tisíc korun. A v této cenové kategorii už jsou i jiná zajímavá auta. JAK SE HODÍ K PODNIKÁNÍ

Roomster se prodává i ve verzi N1 s montážní přepážkou, za přestavbu si Škodovka účtuje tři tisíce korun. Může suplovat i malou dodávku, ale místo má vzadu tak na větší kufr s nářadím. Ti, kdo čekali, že roomster nahradí někdejší Škodu Pick-up, budou zklamáni. Kdo potřebuje převážet palety, musí se poohlédnout po větším užitkovém voze jiné značky.

|TECHNICKÉ ÚDAJEmodel Škoda Roomster 1,6 16Vtyp vozu pětimístný vanmotor benzinový čtyřválecobjem válců 1,6 litrumax. výkon 77 kWmax. rychlost 184 km/hodzrychlení 0-100 10,9 sekundyspotřeba 7 litrů/100 kmkufr 450/530 litrůcena (základ) 394 900 Kč|

Mohlo by vás zajímat

  • Je o mě zájem, říká expremiér Jiří Paroubek v Euro TV

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

Hry pro příležitostné hráče