Menší kongresy se dají dělat i na hradech,

09. února 2004, 00:00 - admin
09. února 2004, 00:00

říká ředitel agentury Czech Tourism David Gladiš PODLE ODHADU CZECH TOURISMU (DŘÍVE ČESKÁ CENTRÁLA CESTOVNÍHO RUCHU) BY SE LETOS MĚLY PŘÍJMY Z TURISTICKÉHO RUCHU ZVÝŠIT O DESET PROCENT. ZAJISTIT TO MÁ HLAVNĚ VĚTŠÍ PŘÍLIV ZAHRANIČNÍCH NÁVŠTĚVNÍKŮ - PŘEDEVŠÍM Z EVROPY, ALE TAKÉ NAPŘÍKLAD Z JAPONSKA.

říká ředitel agentury Czech Tourism David Gladiš

PODLE ODHADU CZECH TOURISMU (DŘÍVE ČESKÁ CENTRÁLA CESTOVNÍHO RUCHU) BY SE LETOS MĚLY PŘÍJMY Z TURISTICKÉHO RUCHU ZVÝŠIT O DESET PROCENT. ZAJISTIT TO MÁ HLAVNĚ VĚTŠÍ PŘÍLIV ZAHRANIČNÍCH NÁVŠTĚVNÍKŮ - PŘEDEVŠÍM Z EVROPY, ALE TAKÉ NAPŘÍKLAD Z JAPONSKA.

* Ještě před dohodou o zvýšení daně z přidané hodnoty v hotelích a res tauracích z pěti na devatenáct procent jste předpokládali desetiprocentní nárůst příjmů z turistického ruchu. Jak se toho má dosáhnout? Růstem cen?

Růst cen jsme v tom ani nezapočítávali. Vyšších příjmů se dá dosáhnout trojím způsobem. Buď u nás turisté utratí víc peněz, což mohou zajistit jednak vyšší ceny, nebo to, že lidé budou víc nakupovat. Nebo přijede víc lidí. Třetí cesta je, že turisté u nás zůstanou déle. To je nejhůře řešitelná věc. Hlavně v regionech je třeba, aby vznikly hotely a služby, aby tam bylo co dělat, když prší. Předpokládáme, že do České republiky přijede letos víc lidí. První indikace - rezervace v hotelích a cestovkách - vypadají, že by tu ten nárůst mohl být. I když kvůli vyšší dani z přidané hodnoty, která bude mít patrně za následek zdražení služeb, nebude nárůst příjezdů do Česka tak vysoký, jak jsme původně předpokládali.

* Odkud budou? Ze západní Evropy?

Předpokládáme, že více turistů přijede i ze sousedních zemí. Obrovská a stále rostoucí poptávka je v Rusku, naráží ale na nedostatek leteckého spojení. Očekáváme nárůst počtu turistů ze západoevropských zemí. Snažíme se hodně stavět na tom, že budeme novým členem Evropské unie a že heslo „Přijďte navštívit svého nového souseda“ by mohlo zafungovat. Myslíme na to ve všech propagačních aktivitách. Samozřejmě počítáme i s turisty z Asie, kterou loni zasáhlo onemocnění SARS. V první polovině loňského roku jsme zaznamenali dost slabou návštěvnost z Japonska, letos nám naopak hlásí velké rezervace na rekordní počet japonských turistů. Takže čekáme nárůst počtu turistů odevšad a snad to těch deset procent příjmů dá.

* Nejde možná ani tak o chuť cestovat, ale hlavně na to mít. Nemůže hospodářská recese znamenat škrt přes všechny plány?

Největší problém nám dělá Německo, protože nemá žádný ekonomický růst. Nemělo ho už vloni, letos také nejsou vyhlídky optimistické, a co je nejdůležitější - Němci tvoří čtyřicet procent všech turistů v tuzemsku. Velmi významné je i to, že letos poprvé od konce války nevzrostou důchody německým důchodcům. Německo je stejně jako my zemí, která rychle stárne. Němečtí důchodci rádi cestují a mají na to peníze. Letos ale budou šetřit. Jakmile se v SRN projeví ekonomický růst a lidé tam budou bohatší, nebo se tak začnou alespoň cítit, tak to pro nás bude významné. To se ale letos čekat nedá. Takže bych se opravil: čekáme nárůst počtu turistů odevšad, kromě Německa.

* Snažíte se přilákat na dovolenou do Česka víc Američanů?

Američané strašně málo cestují. Jenom třicet procent z nich má pas. Když už někdo z nich jede do Evropy, tak je to spíš intelektuálně a kulturně zaměřený člověk. Mohou to být lidé chudí i bohatí. Američané jsou někde na sedmém osmém místě příjezdů do Česka.

Také tu stráví delší dobu, než je průměr. Hlavně utrácejí spoustu peněz, protože jsou zvyklí bydlet v pětihvězdičkových hotelích a hodně nakupovat. Z tohoto pohledu jejich význam roste víc než například u Nizozemců. Těch jezdí do Česka zhruba stejně jako Američanů, ale jsou spořiví a utratí tu méně peněz.

* Nejvíce utrácejí kongresoví turisté. Vyžadují však také špičkové služby. Dokáže je Česká republika nabídnout?

V Praze jsou ty služby špičkové, mimo Prahu jak kde. Je třeba tam přivést alespoň malé kongresy, aby se lidé v menších městech naučili, co vlastně organizátoři chtějí, jaké mají požadavky, aby s tím české firmy získaly nějakou zkušenost.

* Takže kongresové město nemusí být jen Praha?

Je nám jasné, že Praha bude vždy dominantní. Velké kongresy pro tisíce účastníků se dají myslím dělat jenom v Praze. Naše silná stránka, ale hodně nevyužitá, jsou různé hrady a zámky, usedlosti a staré kláštery. Mají vynikající podmínky pro to, aby tam byly malé akce pro sto až sto padesát lidí. Takových míst je tu hodně, ale mnoho z nich se pro tyto účely nevyužívá. V pražském hotelu uděláte asi kongres po technické stránce lépe, ale když zatáhnete závěsy na oknech, nepoznáte, jestli jste v Praze, Chicagu nebo někde jinde. Zatímco hrady a zámky mají ojedinělou atmosféru. Záleží však na jejich vlastnících a správcích.

* Už s některými jednáte?

Ano, jde například o zámek v Nelahozevsi nebo hotel Štekl, což je menší hrad u Českých Budějovic přestavěný na hotel. Těch objektů je tu mnohem víc. V létě jsme putovali po Česku, prakticky v každém městečku je nějaký zámek nebo hrad, který je v lepším či horším stavu a v podstatě nikdy si obec neví rady, co sním. Nemá peníze na to, aby ho nějak rozvíjela. A nemůže ho nechat pustnout, protože většinou stojí uprostřed města.

Co se s tím dá dělat?

Posbírali jsme z regionů informace o tom, kde jsou hrady a objekty, které jsou k pronájmu nebo prodeji. Dáme je na naše webové stránky se základní informací a naši zástupci se budou ve světě snažit vyhledávat potenciální zájemce, kteří si mohou objekty prohlédnout a začít uvažovat, že by tady investovali. Lidé v městech a obcích by tyto budovy rádi prodali, ale nevědí jak. Nejde to tak jednoduše, prodat hrad. Chceme jim pomoci alespoň tak, že budeme zveřejňovat nabídku hradů a zámků k pronájmu, k využití, k prodeji a pošleme ji na různé obchodní komory, investiční společnosti a hotelové řetězce.

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče