Menší IT firma se s velkými nepřetahuje

19. dubna 2004, 00:00 - DANA RYBÁKOVÁ
19. dubna 2004, 00:00

OCENĚNÍ "VYNIKAJÍCÍ MANAŽER ROKU" V KATEGORII STŘEDNÍCH FIREM ZÍSKAL MAJITEL A PŘEDSEDA SPRÁVNÍ RADY PRAŽSKÉ IT SPOLEČNOSTI WEBCOM MICHAL ZAHRADNÍČEK.

Podstatné je přesvědčit dostatečný počet zákazníků, aby zvýšili svou přidanou hodnotu OCENĚNÍ „VYNIKAJÍCÍ MANAŽER ROKU“ V KATEGORII STŘEDNÍCH FIREM ZÍSKAL MAJITEL A PŘEDSEDA SPRÁVNÍ RADY PRAŽSKÉ IT SPOLEČNOSTI WEBCOM MICHAL ZAHRADNÍČEK.

V souvislosti s IT se většinou o českých firmách v zahraničí neuvažuje jako o špičce. Čím jste špičkoví vy?

Oblast informačních technologií má neuvěřitelné množství různých podob. Je tam spousta místeček a větších míst na trhu, do kterých se dá proniknout. My samozřejmě nemůžeme soupeřit s těmi největšími světovými leadry, ale můžeme nacházet bílá místa na trhu. To je to, co mi na tomto oboru nejvíce imponuje. Záleží jen na tom, jak velkému množství zákazníků se podaří vysvětlit, že v dané oblasti mohou zvýšit svou přidanou hodnotu.

Kde jsou ta bílá místa, která zaplňujete?

Webcom vznikl v roce 1997 jako klasická internetová firma, kterou založila parta velmi mladých nadšených vysokoškoláků s ambicí využít novinku, která se objevila - internet. Naučili jsme se, že pokud nebudeme zákazníkům přinášet hodnotu, tak můžeme být skvělí programátoři, skvělí stratégové, ale není to nic platné. Existuje obecné povědomí o tom, že IT přináší přidanou hodnotu. Nejsložitější je ale najít spojení informační technologie s potřebou zákazníka. My jsme se to naučili a vychází z toho i naše strategie. Je hodně založená na inteligenci a schopnostech našich lidí, aby uměli zákazníkům radit v každém okamžiku, kdy to potřebují. Konkrétně jsme se zaměřili na dvě oblasti. Zaprvé jsme neopustili internet. Ten naprosto mění naše chování, ať už si to uvědomujeme, nebo ne. Ale při využívání možností, které nám dává, jsme teprve na začátku. Stačí si uvědomit, jak jsme některé věci dělali před deseti lety, a jak je děláme pomocí internetu dnes úplně jinak. Za druhé jsme se soustředili na systémy řízení podniku, kde jsme našli v ČR bílá místa po vertikální linii. Některé obory prostě neměly dostatečnou IT podporu pro oblast řízení.

Které?

Například zdravotnictví, potravinářský průmysl nebo distribuce. My se specializujeme na malé a střední firmy, nejdeme do velkých společností, protože pro ty nejsme dost velký partner. Naše strategie tedy byla trh menších podniků.

Bude pro vás vstup Česka do Evropské unie znamenat další obrovské rozšíření trhu? Je pravda, že penetrace informačních technologií v České republice je nižší než v západní Evropě, tam je zase nižší než ve Spojených státech. Trh se zvětšuje a pro nás je to mimořádná příležitost. V minulých letech se nám dařilo některé internetové aplikace prodat po celém světě, například i mexické telekomunikační firmě. Naše produkty jsou dostatečně kvalitní, a pochopitelně najednou se ten trh otevírá ještě snadněji. Já nevnímám vstup do Unie jako něco, co by nám dávalo úplně nové příležitosti, protože my jsme na tomto trhu už byli, už jsme tam prodávali a už jsme tam partnery měli. Jak jste se dostali ke zmíněné mexické zakázce? Po internetu, jak jinak. Našli jsme si je, respektive oni nás. Vaše sféra podnikání se zatím táhne hlavně na západ od našich hranic. Určitě ale bude spousta příležitostí na východě. Připravujete se na to?

**Letos v lednu jsme koupili jednoho z největších partnerů Microsoftu na Slovensku právě proto, abychom trošičku rychleji expandovali na východ, a očekáváme, že by se totéž mohlo stát v Litvě, na Ukrajině, popřípadě v Rusku.

Mohlo by vás zajímat

  • Je o mě zájem, říká expremiér Jiří Paroubek v Euro TV

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

Hry pro příležitostné hráče