Měkký asfalt může nebezpečně rozkmitat řízení

11. srpna 2003, 00:00 - Karel Nový, <a href="mailto:auta@profit.cz">auta@profit.cz</a>
11. srpna 2003, 00:00

Letní horka na mnoha místech českých nedokonalých silnic nechávají roztát celé koláče měkkého asfaltu. Táhne se jako med a s velkou oblibou se lepí hluboko do vzorku pneumatik. Může to být počátek velkých problémů, varuje automobilový závodník Emil Triner.

POHLED ZÁVODNÍKA

Letní horka na mnoha místech českých nedokonalých silnic nechávají roztát celé koláče měkkého asfaltu. Táhne se jako med a s velkou oblibou se lepí hluboko do vzorku pneumatik. Může to být počátek velkých problémů, varuje automobilový závodník Emil Triner.

* Když se umaže pneumatika, tak to snad takový problém není. Nebo ano?

Nejde o umazání. Jde o to, že měkký asfalt vlastně vyplní dezén na části pneumatiky a tím pádem na její části zmizí vzorek. A to už vážná věc je.

* Hrozí něco, když je to tak vážné, jak tvrdíte?

Minimálně se rozkmitá řízení. Nejčastější je to u většiny aut tak mezi šedesáti a osmdesáti kilometry v hodině.

* Tolik, že je to nepříjemné do rukou?

Nejen nepříjemné. Totéž chvění se zmocňuje i brzd. A pak je třeba dát i pozor na uklouznutí v zatáčce. Znovu opakuji: na části kola zmizel vzorek a změklý asfalt je najednou výborné mazivo.

* Takže dávat pozor na smyk?

Ne! Zastavit, vzít šroubovák a prachobyčejně vyšťourat alespoň to nejhorší z pneumatiky.

* Ruku na srdce, vy už jste někdy zastavil a začal šťourat asfalt z pneumatiky?

Samozřejmě!

* A co vám na to říkali spolucestující? Neptali se, jestli jste se náhodou nezbláznil?

Ne! Jednou mi dokonce sami pomohli. Šlo to o to rychleji. V ěřte mi, vypadá to hloupě, ale zdraví nebo dokonce možná i život za to stojí.

* Co když se do vzorku kola dostanou s asfaltem i větší kamínky a při jízdě střílejí do podběhů?

Často se mě na to lidi ptají, někteří mají dokonce strach, že kamínky mohou poškodit okruh brzdové kapaliny. Myslím, že nemůžou. Kamínky nejsou až tak moc nebezpečné. To proto, že odstředivá síla je vytáhne ze vzorku dost brzy, a proto nezískají takovou energii.

* Jak se všem těmto problémům vyhnout?

Předvídat. Když zaparkuji a vystoupím a v asfaltu po mně zůstávají stopy, tak až se vrátím, bude auto vzorkem už asi zabořené. Anebo netočit volantem, když vůz úplně stojí. Ale klid, já sám občas asfalt v létě naberu také.

Emil Triner

FOTO: ARCHIV

Mohlo by vás zajímat

Finance
Velký dovolenkový speciál: jak nejlépe používat platební kartu na dovolené
Finance.cz nově najdete v aplikaci Tapito
Čeká naši společnost revoluční změna díky technologii blockchain?
Šéf mi čte e-maily. Je to v pořádku?
Dá se pracovat s invalidním důchodem? Jde to, ale...
Auta
Proč má být Kia Stinger tak dobrá? Protože na Nürbrugringu…
Test na pondělí: Porsche Macan 2.0T
Také SUV Lada XRay může být „exkluzivní“. Stačí k tomu pár dílů z Dacie
BMW dnes odpoledne ukáže novou X3. Na první fotky se můžete podívat už teď
Retro na neděli: Ford T může za to, že jezdíme na benzín, ne na elektřinu
Technologie
Microsoft reaguje na Kasperskyho. Většinu obvinění smetl ze stolu
Asus Lyra je Wi-Fi, které pokryje celý dům. Má tři routery spojené mesh sítí
Spotify se více integruje. Seznamy skladeb můžete s přáteli tvořit i v Messengeru
Evleaks: Galaxy Note 8 posune cenovou laťku ještě výš, bude stát 1000 eur
Historická akvizice v oblasti GPU na obzoru. Firma vyvíjející grafiky PowerVR je na prodej
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít