Měkký asfalt může nebezpečně rozkmitat řízení

11. srpna 2003, 00:00 - Karel Nový, <a href="mailto:auta@profit.cz">auta@profit.cz</a>
11. srpna 2003, 00:00

Letní horka na mnoha místech českých nedokonalých silnic nechávají roztát celé koláče měkkého asfaltu. Táhne se jako med a s velkou oblibou se lepí hluboko do vzorku pneumatik. Může to být počátek velkých problémů, varuje automobilový závodník Emil Triner.

POHLED ZÁVODNÍKA

Letní horka na mnoha místech českých nedokonalých silnic nechávají roztát celé koláče měkkého asfaltu. Táhne se jako med a s velkou oblibou se lepí hluboko do vzorku pneumatik. Může to být počátek velkých problémů, varuje automobilový závodník Emil Triner.

* Když se umaže pneumatika, tak to snad takový problém není. Nebo ano?

Nejde o umazání. Jde o to, že měkký asfalt vlastně vyplní dezén na části pneumatiky a tím pádem na její části zmizí vzorek. A to už vážná věc je.

* Hrozí něco, když je to tak vážné, jak tvrdíte?

Minimálně se rozkmitá řízení. Nejčastější je to u většiny aut tak mezi šedesáti a osmdesáti kilometry v hodině.

* Tolik, že je to nepříjemné do rukou?

Nejen nepříjemné. Totéž chvění se zmocňuje i brzd. A pak je třeba dát i pozor na uklouznutí v zatáčce. Znovu opakuji: na části kola zmizel vzorek a změklý asfalt je najednou výborné mazivo.

* Takže dávat pozor na smyk?

Ne! Zastavit, vzít šroubovák a prachobyčejně vyšťourat alespoň to nejhorší z pneumatiky.

* Ruku na srdce, vy už jste někdy zastavil a začal šťourat asfalt z pneumatiky?

Samozřejmě!

* A co vám na to říkali spolucestující? Neptali se, jestli jste se náhodou nezbláznil?

Ne! Jednou mi dokonce sami pomohli. Šlo to o to rychleji. V ěřte mi, vypadá to hloupě, ale zdraví nebo dokonce možná i život za to stojí.

* Co když se do vzorku kola dostanou s asfaltem i větší kamínky a při jízdě střílejí do podběhů?

Často se mě na to lidi ptají, někteří mají dokonce strach, že kamínky mohou poškodit okruh brzdové kapaliny. Myslím, že nemůžou. Kamínky nejsou až tak moc nebezpečné. To proto, že odstředivá síla je vytáhne ze vzorku dost brzy, a proto nezískají takovou energii.

* Jak se všem těmto problémům vyhnout?

Předvídat. Když zaparkuji a vystoupím a v asfaltu po mně zůstávají stopy, tak až se vrátím, bude auto vzorkem už asi zabořené. Anebo netočit volantem, když vůz úplně stojí. Ale klid, já sám občas asfalt v létě naberu také.

Emil Triner

FOTO: ARCHIV

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
3x z poradny: vytýkací dopis, jak čerpat dovolenou, daň z příjmu
Státní dluh USA, Činy, Ruska a dalších zemí. Kolik dluží domácnosti a firmy?
O prázdninách projedete méně. Benzín i nafta pořád zlevňují
Zákaz kožešinových farem ročně ušetří život více jak 20 000 zvířat, ale senátoři ho nechtěli schválit
Hypotéky 2017: Regulace má za důsledek unifikaci hypoték
Auta
Retro na neděli: Dixi DA-1 3/15 slaví 90 let jako vůbec…
10 nejrizikovějších ojetin, kterým je lepší se zdaleka vyhnout
Audi, BMW a Mercedes upraví software milionům starších dieselů. Kvůli emisím
Nástupce Bugatti Chiron bude muset přejít na elektřinu. Bez ní by už nezrychlil
Test motocyklu BMW S 1000 XR: Superbike na chůdách
Technologie
AMD neotevře kód své analogie Intel ME. Secure Processor zůstane „blackboxem“
Mapy.cz pro Android jsou kompletně offline včetně plánování tras
10 nejrizikovějších ojetin, kterým je lepší se zdaleka vyhnout
Intel se po IoT stahuje i z nositelné elektroniky. Celé oddělení tento měsíc zrušil
Evolveo Ray 2 – moderní skříň s tvrzeným sklem za 1500 Kč (uživatelská recenze)
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít