Měkký asfalt může nebezpečně rozkmitat řízení

11. srpna 2003, 00:00 - Karel Nový, <a href="mailto:auta@profit.cz">auta@profit.cz</a>
11. srpna 2003, 00:00

Letní horka na mnoha místech českých nedokonalých silnic nechávají roztát celé koláče měkkého asfaltu. Táhne se jako med a s velkou oblibou se lepí hluboko do vzorku pneumatik. Může to být počátek velkých problémů, varuje automobilový závodník Emil Triner.

POHLED ZÁVODNÍKA

Letní horka na mnoha místech českých nedokonalých silnic nechávají roztát celé koláče měkkého asfaltu. Táhne se jako med a s velkou oblibou se lepí hluboko do vzorku pneumatik. Může to být počátek velkých problémů, varuje automobilový závodník Emil Triner.

* Když se umaže pneumatika, tak to snad takový problém není. Nebo ano?

Nejde o umazání. Jde o to, že měkký asfalt vlastně vyplní dezén na části pneumatiky a tím pádem na její části zmizí vzorek. A to už vážná věc je.

* Hrozí něco, když je to tak vážné, jak tvrdíte?

Minimálně se rozkmitá řízení. Nejčastější je to u většiny aut tak mezi šedesáti a osmdesáti kilometry v hodině.

* Tolik, že je to nepříjemné do rukou?

Nejen nepříjemné. Totéž chvění se zmocňuje i brzd. A pak je třeba dát i pozor na uklouznutí v zatáčce. Znovu opakuji: na části kola zmizel vzorek a změklý asfalt je najednou výborné mazivo.

* Takže dávat pozor na smyk?

Ne! Zastavit, vzít šroubovák a prachobyčejně vyšťourat alespoň to nejhorší z pneumatiky.

* Ruku na srdce, vy už jste někdy zastavil a začal šťourat asfalt z pneumatiky?

Samozřejmě!

* A co vám na to říkali spolucestující? Neptali se, jestli jste se náhodou nezbláznil?

Ne! Jednou mi dokonce sami pomohli. Šlo to o to rychleji. V ěřte mi, vypadá to hloupě, ale zdraví nebo dokonce možná i život za to stojí.

* Co když se do vzorku kola dostanou s asfaltem i větší kamínky a při jízdě střílejí do podběhů?

Často se mě na to lidi ptají, někteří mají dokonce strach, že kamínky mohou poškodit okruh brzdové kapaliny. Myslím, že nemůžou. Kamínky nejsou až tak moc nebezpečné. To proto, že odstředivá síla je vytáhne ze vzorku dost brzy, a proto nezískají takovou energii.

* Jak se všem těmto problémům vyhnout?

Předvídat. Když zaparkuji a vystoupím a v asfaltu po mně zůstávají stopy, tak až se vrátím, bude auto vzorkem už asi zabořené. Anebo netočit volantem, když vůz úplně stojí. Ale klid, já sám občas asfalt v létě naberu také.

Emil Triner

FOTO: ARCHIV

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Dotace na fotovoltaiku: Od září až 150 tisíc korun na větší systémy
5 aplikací, které vás ochrání před otravnými telefonáty z call centra
Jak mohou soukromé kuřácké kluby a spolky zničit restaurace, hospody i jejich majitele
Najděte si novou práci do září
Plná zaměstnanost v ČR: čím jsme si ji zasloužili?
Auta
Po Golfu dostal facelift i Volkswagen Golf Sportsvan.…
Další nádherná klasika na scéně. Gunther Werks představuje znovuzrozené Porsche 993
Když máte peníze, automobilky vám vyrobí opravdu cokoliv. Zde je důkaz
Mercedes-Maybach 6 Cabriolet ukazuje, jak budou vypadat superluxusní elektromobily
Test na pondělí: BMW M550i xDrive M Performance
Technologie
Ryzeny Mobile pro notebooky mají integrovanou grafiku „Vega 8“ nebo „Vega 10“
QLED netáhne tak, jak by Samsung chtěl. Špičkové TV proto zlevňuje až o 25 000 Kč
ABBYY FineReader 14: zaostřeno na PDF (vyzkoušeno)
Microsoft dosáhl milníku. Hlas rozpozná stejně dobře jako člověk
Netflix odmítl zaplatit další sezónu seriálu. Produkci Sense8 nabídl pornoweb
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít