Mediální revue

11. listopadu 2010, 12:38 - redakce
11. listopadu 2010, 12:38

Čtyřiačtyřicáté pokračování

Les Echos

Hermѐs se bez boje nedá

Od překvapivého vstupu luxusní společnosti LVMH do rodinného podniku Hermѐs uplynuly dva týdny. LVMH získala 14,2 procenta akcií, přičemž majitelé Hermѐs od té doby dělají vše, aby „vetřelce“ zapudili. Před dvěma týdny se radili s jedním z nejvýznamnějších pařížských bankéřů Thierrym Varennem z BNP Paribas a s advokátem Olivierem Diazem z kanceláře Darrois Villey Maillot Brochier. Cílem je „prozkoumat všechny možnosti, jak by bylo možné přesvědčit vedení LVMH, aby akcie opět prodalo“. Rodina se totiž obává nepřátelského převzetí.
„Je naprosto logické, že poté, co rodina na své zahradě objevila návštěvníka, spojila se a diskutuje o možnostech, jak na jeho přítomnost reagovat,“ uvedl šéf společnosti Hermѐs Patrick Thomas. Svou obranu zakládá Hermѐs na třech pilířích. Prvním je vynikající forma, v níž se firma nachází. Ve třetím čtvrtletí se tržby vyšvihly o 31 procent na 590 milionů eur. Na základě toho vedení revidovalo předpovědi pro celý letošní rok: čeká se nárůst prodejů o patnáct procent a provozní marže převyšující 25 procent. „Hermѐs je na cestě k nejlepším ročním výsledkům za poslední dekádu a možná za celou historii,“ tvrdí Thomas.
Druhým obranným valem je síla rodinného podílu. Od vstupu na burzu v devadesátých letech se objem akcií v držení rodiny snížil pouze minimálně, a to z 80 na 73 procent. Nicméně nacházejí se v držení několika holdingů. Někteří proto navrhují, aby se oněch 73 procent shromáždilo v jedné společnosti, podobně jako to udělala rodina Mulliezových se svým obchodním řetězcem Auchan.
Třetím způsobem obrany firmy Hermѐs je útok. Už zpochybnila metody, jimiž se LVMH zmocnila akcií. V současnosti zároveň probíhá vyšetřování francouzskou společností pro dohled nad finančními trhy (Autorité des marchés financiers, AMF). A další kroky soudě dle nedávné schůzky s Varennem a Diazem na sebe nenechají dlouho čekat. Helsingin Sanomat

Testováno nejen na Finech

Více než 70 tisíc Finů se tento měsíc stává součástí největšího pokusu na lidech. Souhlasili totiž s tím, že na nich vědci budou v následujících deseti letech zkoumat, nakolik mobilní telefony ovlivňují lidské zdraví. Jedná se o zákazníky mobilních operátorů Elisa a TeliaSonera.
Vědci zapojení do mezinárodní studie označované zkratkou COSMOS budou shromažďovat o informace o zdraví účastníků pěti zemí. Kromě Finska jde o Nizozemsko, Velkou Británii, Dánsko a Švédsko. Cílem je prozkoumat možné souvislosti mezi užíváním mobilního telefonu a vznikem nádorů, nemocemi centrálního nervového systému či poruchami proudění krve v mozku. První relevantní výsledky projektu vědci očekávají zhruba za pět let. The Washington Post

Demokraté na kávě, republikáni na golfu

Listopadové volby ve Spojených státech, v nichž se rozhodovalo o rozložení sil ve 435členné Sněmovně reprezentantů, o 37 senátorech a o 37 guvernérech, trhaly všechny rekordy. Předcházela jim nákladná volební kampaň, v jejímž průběhu se utratily miliardy dolarů za televizní reklamy, průzkumy veřejného mínění, ale také za golf, pizzu, kávu a koblihy. Politické strany a kandidáti zahájili volební klání již v lednu minulého roku, nicméně nejvíce účtů pochází z posledních měsíců. To boje o jednotlivá křesla gradovaly.
Podle odborníků dosáhly celkové výdaje na volby, které se tradičně uskutečňují v polovině volebního období prezidenta, téměř čtyř miliard dolarů. Je to přitom o miliardu více, než kolik přinesl štědrý program „šrotovného“ prezidenta Obamy vyhlášený v loňském roce. Mnozí provozovatelé restaurací a malých podniků si pochvalovali, že utrácení díky volbám přišlo ve velice vhodnou dobu. Byznys většiny malých a středních podnikatelů ve Spojených státech totiž stagnuje a nezaměstnanost se blíží desetiprocentní hranici.
Na penězích určených pro letošní kampaň se přiživovaly pochopitelně také finanční ústavy. Banky si za své služby naúčtovaly přibližně 140 milionů dolarů. Zdaleka nejvíce – přibližně 2,5 miliardy – si však z „volebního“ koláče ukrojily televizní a rozhlasové společnosti za odvysílané reklamy kandidátů.
Republikánská Grand Old Party (GOP) zaplatila za kávu u různých prodejců sedmnáct tisíc dolarů, Demokratická strana nechala u firmy Starbucks 24 tisíc dolarů. Zatímco republikáni utratili dvakrát více peněz v country klubech a na golfových hřištích, demokraté měli vyšší účty za jídlo a likéry.
Suverénní rekordmankou se co do výdajů v letošních volbách stala Meg Whitmanová, bývalá generální ředitelka internetové společnosti eBay, která kandidovala za GOP v Kalifornii na post guvernérky. Celkem ji kampaň přišla na 175 milionů dolarů, z toho 140 milionů vytáhla z vlastní kapsy. Zůstaly jí však oči pro pláč: novým guvernérem Kalifornie byl zvolen demokrat Jerry Brown.

BBC

Facebookový trénink pro detektivy

Policisté ve Velké Británii se mohou během svého výcviku těšit i na lekce v používání sociálních sítí, jako je Facebook nebo Twitter. Rozšíření výukového programu jim má pomoci lépe sledovat vrahy a jiné kriminálníky. Děje se tak díky modernizaci tamní agentury pro zdokonalení policejní práce (National Policing Improvement Agency – NPIA), jež ročně proškolí okolo 3500 detektivů.
„Tato vylepšení jsou přesně to, co detektivové potřebují pro efektivní boj s výzvami a složitostmi moderní policejní práce. Program je zásadní součástí jejich kariéry a nový trénink teď pokrývá citlivé oblasti, pro něž dosud existovala jen omezená doporučení,“ uvedl šéf NPIA Nick Gargan.
Snaha držet tempo s rozvojem online technologií má policistům pomoci mapovat důležité stopy jak přes počítač, tak mobilní telefony a jiná elektronická zařízení. Kromě toho se též naučí lépe zaznamenávat obvinění z domácího násilí, znásilnění nebo ublížení na cti. Naučí se rovněž rozpoznat symptomy posttraumatické stresové poruchy u obětí nebo svědků zločinů, aby při výsleších a pátrání jejich trauma nezvětšovali.
Modernizace výcviku britských policistů probíhá v době, kdy právě nové technologie přispěly k vyřešení několika závažných zločinů. Sledování sociálních sítí přispělo například k usvědčení Adama Manna, jenž zavraždil kvůli sporu o výživné na dítě svou bývalou ženu. Jedním z motivů přitom byly exmanželčiny uštěpačné statusy na Facebooku.
Další sociální síť – Bebo – sehrála svou roli v případu zmizelé devatenáctileté Vicky Couchmanové. Nakonec byl z vraždy obviněn její otec, který podle policistů rozesílal z dceřina profilu na síti Bebo zprávy i po jejím zmizení, aby za sebou zahladil stopy. The China Post

Číňani jako nacisté?

Nobelova cena míru se bude předávat 10. prosince v norském hlavním městě. Zatím však není jasné komu. Oceněný čínský disident Liou Siao-po sedí za mřížemi, jeho manželku drží policie v domácím vězení už od 8. října, kdy byla cena vyhlášena. Liou Sia alespoň zveřejnila seznam 140 přátel, které oslovila se žádostí, aby za manžela cenu převzali.
Jedním z možných adeptů je čínská spisovatelka, novinářka a další z disidentů Taj-čching, která je v současné době na přednáškovém turné v Kanadě. Do vězení se dostala po masakru na náměstí Tchien-an-men v roce 1989. Nyní ve svém prohlášení přirovnala čínskou reakci na Liouovo ocenění k přístupu nacistů, když Nobelovu cenu míru v roce 1935 získal německý novinář Carl von Ossietzky.
Čína mezitím vyvíjí tlak na všechny aktéry, aby ceremoniálu zabránila. Pozvání od výboru pro udílení Nobelovy ceny se z čínské ambasády vrátilo v nerozlepené obálce. Místo toho čínské ministerstvo zahraničí rozesílá různým evropským zemím dopisy s větami typu „Věříme, že se Vaše země zdrží účasti na jakékoli akci namířené proti Číně.“
Komentátor Frank Ching chování Číny v listu The China Post označuje za dětinské. Podle něj nakazování Evropanům, zda se mají či nemají ceremoniálu účastnit, pouze zhorší nazírání obyvatel evropských států na Čínu. Automotive News Europe

Úsporněji se jezdí na severu

Řidiči ze severu Evropy se chovají za volantem ekonomičtěji než jejich kolegové z jihu. Vyplývá to z nejnovějšího průzkumu, jeho výsledky zveřejnil italský Fiat. Automobilka v uplynulých měsících shromažďovala data od padesáti tisíc řidičů, kteří zaznamenávali své chování za volantem s pomocí programu eco:Drive. Díky němu bylo možné vyhodnotit, zda člověk za volantem včas přeřazuje rychlostní stupeň nebo jestli je jeho jízda dostatečně plynulá pro dosažení co nejnižší spotřeby.
Nejlépe z průzkumu vyšli řidiči Velké Británie, kteří v průměru získali 63 procent bodů ze sta možných. Následovalo Německo (62 procent), Francie (60 procent), Itálie (59 procent) a Španělsko (58 procent). Akci Fiat spustil na podporu zmíněného programu eco:Drive. Software analyzuje řidičovo chování při jízdě předem určenou trasou, následně porovnává s optimálními propočty počítače a řidiči prostřednictvím přístrojů na palubní desce radí, jak by mohl upravit své návyky a snížit spotřebu. Fiat uvádí, že řidičům, kteří se chovali po třicet dní podle jeho rad, se úsporná jízda dostala do krve. Podobné systémy jako Fiat nabízí nebo se chystá v brzké době nabídnout většina velkých automobilek.

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče