Mediální revue

25. května 2011, 12:34 - redakce
25. května 2011, 12:34

Zajímavosti ze světového tisku

Financial Times

Zapalovače v krizi

Výrobce zapalovačů Zippo, které proslavili vojáci Spojených států během druhé světové války, se v poslední době stále více poohlíží po zahraničních trzích a alternativních produktech. Důvodem jsou klesající prodeje na domácím trhu kvůli postupujícímu boji proti kouření.
Jakousi náplast pro firmu stále představuje čínský trh s více než 300 miliony kuřáků. Šéf společnosti Greg Booth už nicméně oznámil, že v příštím roce začne Zippo nabízet grily, lampy, venkovní topná tělesa a pochodně. „Existuje spousta důvodů, proč si lidé kupují zapalovače, nejen kvůli kouření,“ řekl Booth listu Financial Times. Zippo se snaží odpoutat svůj byznys od cigaret už řadu let. Kromě zákazů kouření na firmu tvrdě dopadla také zpřísněná bezpečností opatření po teroristických útocích 11. září 2001. Poměr zapalovačů na celkových tržbách společnosti klesl na loňských 54 procent, zatímco v roce 1996 zabíral ještě 90 procent.

Le Figaro

Regulace internetu

„Nedopusťte, aby se revoluce, kterou jste rozpoutali, stala nekontrolovatelným nástrojem v rukou zla,“ vyzýval francouzský prezident Nicolas Sarkozy účastníky summitu internetové G8. Na setkání největších osobností webového světa, které se konalo minulý týden v Paříži, si jeho slova vyslechli zakladatelé Googlu, Amazonu nebo Facebooku.
Sarkozy připomněl obrovskou odpovědnost, kterou prý giganti internetového světa sdílejí společně s politiky. Zdůraznil, že považuje za nutné podrobit obsah webu kontrole. „Naprostá volnost se dostane dřív nebo později do konfliktu s principem ochrany osobní svobody. Ani prostor internetu se neobejde bez dodržování základních hodnot a určitých minimálních pravidel,“ řekl francouzský prezident.

The Economist

Šášaburger v ohrožení

Strach z klaunů není zrovna masově rozšířený, ale má svůj název – coulrofobie. Někteří aktivisté za zdravý životní styl se tolik obávali negativního vlivu maskota fastfoodového řetězce McDonald, že ho teď chtějí poslat do důchodu. Organizace Corporate Accountability International, která v minulosti „pohřbila“ velbloudího maskota tabákové značky Camel, nedávno zaplatila v americkém tisku inzeráty pro akcionáře McDonaldu s výzvou na zastavení marketingových kampaní zaměřených na děti. Kromě menu Happy Meal jí vadí i rozesmátá postavička Ronalda McDonalda, která představuje firemní symbol pro nejmenší zákazníky.
Výrobce hamburgerů ujistil, že svého, téměř už padesátiletého klauna určitě nehodlá poslat do bačkor. Jak připomněl týdeník The Economist, od roku 2004 ho firma ve své komunikaci označuje za „posla vyrovnaného, aktivního životního stylu“. Když se nyní objeví v reklamě, je představován jako sportovec bez jediného hamburgeru v záběru. Nicméně zákaznické testy uvedených reklam údajně nedopadly zrovna nejlépe. Na mnohé diváky prý klaun působil strašidelně…

Gazeta.ru

Oligarcha knihomolem

Ruský podnikatel Alexandr Mamut, jehož majetek časopis Forbes odhadl na 1,5 miliardy dolarů, kupuje největší britskou síť knihkupectví Waterstone’s. Jeho A&NN Capital Fund Management Limited získá více než 300 obchodů ve Velké Británii, Kanadě, Singapuru a Hongkongu za cenu 53 milionů liber od dosavadního vlastníka, mediálního koncernu HMV. „Očekáváme, že touto transakcí dokážeme částečně splatit své dluhové břemeno,“ prohlásil výkonný ředitel HMV Simon Fox. Pro hluboce zadlužený mediální koncern, který proslavilo logo psa naslouchajícího hlasu svého pána z gramofonu, znamená odprodej šanci na zdařilé finanční ozdravení. Knihkupectví Waterstone’s, které má za sebou třicet let působení na britském trhu, není jedinou akvizicí někdejšího poradce Borise Jelcina a expřítele jeho dcery Taťjany Djačenkové. Mamut spoluvlastní ruská knihkupectví Bookberry (Bukberi), většinový podíl má také v nakladatelské skupině Azbuka-Attikus, do níž letos v březnu finančně vstoupil francouzský vydavatelský koncern Hachette Livre.

The Wall Street Journal

Šoféři elektromobilů, spojte se

Japonská automobilka Toyota Motors a americká internetová firma Salesforce.com se dohodly na vytvoření sociální sítě pro budoucí vlastníky elektromobilů a vozů na hybridní pohon. Služba s názvem „Toyota Friends“ má řidičům od roku 2012 umožnit výměnu informací i přístup k nejnovějším technickým a servisním informacím od výrobce, například k používání baterií. Očekává se, že účastníci sítě budou převážně komunikovat prostřednictvím smartphonů a další mobilních přístrojů.
Toyota Friends by měla doplnit chystaný projekt společnost Microsoft, která pro Toyotu připravuje telematické systémy Entune, které se budou zabudovávat přímo do automobilů. Ke stejnému účelu bude Toyota současně používat také konkurenční software právě od Salesforce.com. Jak automobilka oznámila v lednu, telematické služby budou zahrnovat například sdílení informací o aktuální dopravní situaci, počasí, ale i vývoji burzovních indexů nebo on-line rezervace do restaurací.

Der Spiegel

Na vlně korupce

Každý třetí zaměstnanec velké evropské firmy je připraven poskytnout za zakázku přímo úplatek nebo alespoň velkorysý dar. Vyplývá to ze zjištění poradenské společnosti Ernst & Young, která vyzpovídala 2365 manažerů i „obyčejných“ zaměstnanců v pětadvaceti evropských zemích. Mezi „nejčistší“ země patří podle průzkumu Francie a Norsko, nejvíc se naopak uplácí v Řecku a Rusku. Korupční sklony podnítila hospodářská krize – 40 procent respondentů si myslí, že se v posledních dvou letech situace zhoršuje. Manažeři by si zároveň přáli, aby na ně stát více dohlížel – pro účinnější kontroly se vyslovilo 80 procent dotázaných v Portugalsku, Irsku a Španělsku, tedy zemích, které se potýkají s hlubokou rozpočtovou krizí. Průzkum došel také k závěru, že ani firemní školení a etické kodexy velké zlepšení v boji proti korupci nepřinášejí. Ze zaměstnanců, kteří absolvovali protikorupční trénink, totiž jen třetina potvrdila, že jejich firma má dostatečné mechanismy, jak úplatkářství včas odhalit.

EuropeanVoice

Svébytné logo

Dobrá zpráva pro evropské grafiky a výtvarníky. Precedens, kterého se držely Španělsko, Belgie a Maďarsko, nebude pokračovat. Uvedené tři země, které po sobě od loňska zasedaly v čele EU, sdílely pro svá předsednictví společné logo. Polsko, které od začátku července převezme předsednickou štafetu, ale nechce v rozběhnuté tradici pokračovat. Dokonce už představilo vlastní symbol svého předsednictví. Autorem je Jerzy Janiszewski, který v roce 1980 nakreslil slavné logo protikomunistického hnutí Solidarita. Šest různobarevných šípů má podle polské vlády vyjadřovat „moderní a dynamickou společnost s pozitivní energií a svěžího evropského ducha nesoucího pozitivní změny“.

Reuters

Pobaltí se zotavuje

Litva dosáhne v letošním roce nejvyššího hospodářského růstu v rámci zemí EU, nicméně bude muset přijmout další opatření, aby v příštím roce snížila rozpočtový deficit. Ve své zprávě to uvedla mise Mezinárodního měnového fondu, která nedávno ukončila svoji kontrolní návštěvu této pobaltské země. Zástupce MMF Jim Morsink uvedl, že letos poroste HDP v Litvě přibližně o šest procent a v příštím roce lze očekávat nárůst o 4,75 procenta. Litva se společně s Lotyšskem a Estonskem zotavuje poměrně dobře z globální hospodářské krize, která na region dopadla obzvlášť silně. Pobaltské státy zvyšují export, domácí spotřeba však zůstává i po dvou letech tvrdých úsporných opatření poměrně slabá. Ve veřejném sektoru došlo k plošnému snížení platů. Drastická opatření však byla nevyhnutelná pro zamezení devalvace měn a prohloubení rozpočtového deficitu. Schodek státního rozpočtu v Litvě by měl letos dosáhnout úrovně pěti procent a v příštím roce by se měl snížit na čtyři procenta.

Taipei Times

Lépe hlídat know-how

Tchajwanská vláda by měla provést inventuru a zjistit, u kolika zemědělských produktů, výrobků a technologií, které se ocitají na zahraničních trzích, je původ skutečně spojován s tímto ostrovem. S doporučením nedávno vystoupili tchajwanští vědci, členové týmu odpovědného za agrární reformy v zemi. Díky oteplování vztahů a oživení ekonomické spolupráce s kontinentální Čínou začaly na území Čínské lidové republiky vznikat v posledních letech takzvané tchajwanské inovační farmářské parky, kterým Tchaj-wan dodává software a hardware. Do celého světa odtud směřují původně tchajwanské orchideje, ananasy, manga, známý ostrovní zelený čaj a některé druhy ryb. „Tchaj-wan má omezenou plochu zemědělské půdy a ve srovnání s Čínou nemůže spoléhat na výrobu v masovém měřítku,“ uvedl ředitel výzkumného týmu Tu Yu. Podle vědců by ale Tchaj-wan měl zpřísnit kontrolu svého zemědělského know-how. Přibližně 70 až 80 procent produkce zemědělských čínských parků pochází původně z ostrova, nicméně svět o tom neví. Zatímco v roce 2008 fungovalo na území ČLR těchto parků pět, koncem loňského roku jich bylo již 25. Profesor Tu se také domnívá, že vláda by měla zvážit zavedení kriminálních trestů pro lidi, kteří nelegálně pašují výrobní technické postupy a některé odrůdy rostlin do Číny.

500 milionů liber (zhruba 14 miliard korun) musela zaplatit německá skupina Labelux, aby získala luxusní obuvní značku Jimmy Choo

Mohlo by vás zajímat

  • Je o mě zájem, říká expremiér Jiří Paroubek v Euro TV

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

Hry pro příležitostné hráče