Maximálně pro čtyři mušketýry

17. března 2008, 00:00 - Erich Handl
17. března 2008, 00:00

VYZKOUŠELI JSME – RENAULT CLIO GRANDTOUR - Renault postavil proti nové prodloužené Škodě Fabii další verzi malého kombíku Clio. Ceny jeho verzí začínají na hodnotách kolem 300 tisíc korun a vůz nabízí i podnikatelskou variantu N1.

V řecké mytologii je Clio múza, která ochraňuje historii. Stejnojmenný model Renaultu se začal vyrábět v roce 1990. Hned v následujícím roce získalo Clio titul Auto roku a v letech 1991 až 1996 šlo o nejprodávanější francouzský automobil v západní Evropě. Současná verze byla v krátkém provedení uvedena na trh loni, nyní přichází i kombík. Co nabízí podnikatelům?

JAK SE HODÍ K PODNIKÁNÍ

Nový Renault Clio Grandtour nabízí verzi N1, odpočet daně je možný. Je ale třeba mít na paměti, že za fixní přepážku se připlácí 12 tisíc korun, za mobilní dokonce 17 850 korun. Auto s těmito přepážkami je homologováno jen jako čtyřmístné!

Francouzi je lákají na levné auto s velkým vnitřním prostorem a praktickým interiérem. Nabízejí dva benzinové a dva naftové motory a slibují dobré jízdní vlastnosti. Profit vůz vyzkoušel minulý týden se zážehovým agregátem 1,2 pod kapotou.

Jsou sliby Renaultu pravdivé? Co se týče startovací ceny auta, je oproti dostupné konkurenci dost vysoká. Suma 315 tisíc korun se už dost blíží například mnohem většímu kombíku Kia C’eed, který lze koupit za 360 tisíc korun. Renault ale hned na začátku prodejů nabídl akční cenu za základní výbavu Authentique ve výši 289 900 korun, která je pro drobné živnostníky přijatelnější. Kdo chce ale pohodlí, musí si na nejvyšší stupeň s názvem Dynamique připravit 354 900 korun.

Jak je to s komfortem? Interiér je na malé levné auto poměrně elegantní, hodně pomohlo obložení přístrojové desky měkčenými plasty. Vnitřní prostor nabízí všechny výhody i nevýhody auta nižší třídy. Čtyři lidé se vejdou do kabiny bez problémů, zadní střední místo pro pátého cestujícího je spíše nouzové. Nohy se členům posádky do vozu pochopitelně vejdou, ale na velké natahování kolenních kloubů musí hlavně ti vzadu zapomenout. Příjemné jsou pohodlné sedačky s vysunovatelnými předními a zadními opěrkami hlavy.

TECHNICKÉ ÚDAJE

model - Renault Clio Grandtour 1,2 TCE

  • *typ vozu - pětidveřové kombi motor - benzinový čtyřválec objem válců - 1,2 litru max. výkon - 74 kilowattů max. rychlost - 184 km/hod zrychlení 0-100 - 17,6 sekundy spotřeba (dle výrobce) - 5,8 l/100 km kufr - 439/1277 litrů cena** - 289 900 Kč

V teplém předjaří jsme ocenili dvojici střešních oken, které prosvětlují vnitřek, ale připlácí se za ně 26 tisíc korun. Praktické je dělení opěradel zadního sedáku, který se dá sklopit téměř do roviny s podlahou kufru. Při testu se nám na tuto plochu vešly zhruba 160 centimetrů dlouhé lyže, delší náklad už musí mezi přední sedadla.

Kufr v základní konfiguraci pojme 439 litrů, což je více, než nabízí leckteré větší auto. Sklopením sedáků se dá ještě zvětšit zhruba na trojnásobek. To vše se samozřejmě mění v případě přítomnosti pevné montážní přepážky, která rozšíření zavazadelníku znemožňuje. Jedním z velkých minusů, které jsme zjistili při testu, je špatný přístup k žárovkám předních světlometů. Pro jejich výměnu musí majitel vozu zajet do servisu, což hodně znepříjemňuje běžnou údržbu auta.

Náš vůz byl osazen základním motorem 1,2, který dopovalo turbodmychadlo. Jízdní vlastnosti tohoto agregátu jsou skutečně příjemné, jde dobře odspodu, v kopcích je pružný a dokáže auto pohánět skoro dvoustovkou. Jenom spotřeba poněkud neodpovídala slibům výrobce, místo udávaných 5,8 litru na sto kilometrů jízdy ukazoval náš palubní počítač 7,5 litru! Určitě ale k tomu přispěla syrovost motoru našeho auta; mělo najeto jen zhruba tři tisíce kilometrů. Pozitivní se nám zdálo odpružení podvozku, podle našeho názoru lepší než u krátké verze Clia.

Výsledek testu: nový kombík Clio je praktický a relativně levný vůz vhodný pro převážení čtyř osob či menšího nákladu. Pro pět cestujících už je ale auto dost subtilní. Mezi jeho klady patří výborné odpružení, manévrovatelnost a solidní výbava. Malý motor 1,2 má levné povinné ručení a s turbem přitom dokáže divy. K jeho stinným stránkám patří vyšší spotřeba. Kdo chce šetřit, měl by si pořídit spíš alternativně nabízený turbodiesel 1,5.

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče