Mastičková kúra

03. ledna 2008, 13:43 - Táňa Králová
03. ledna 2008, 13:43

Bývalý ortoped vsadil na inovace, teď zamířil za oceán

Proč by se na hemoroidy měla používat dubová kůra jen v odvaru pro sedací koupel, řekli si jednou Petr Otepka s kolegou a nabídl novou, komfortnější aplikaci osvědčeného přírodního produktu v podobě gelu. To bylo v devadesátých letech minulého století, kdy se ještě věnoval původní profesi ortopeda a k mizernému platu si přivydělával výrobou léčivých čajů. „Pět zdravotních přípravků, s nimiž jsme v té době začínali, dodnes vyrábíme, protože jsou stále žádané. U gelu z dubové kůry máme 83 procent tuzemského trhu,“ vyčísluje bývalý lékař a dnes majitel olomoucké firmy Altermed Corporation. Přitom tam, kam svůj podnik zatím dovedl, se dostal díky přesně mířeným trefám do bílých míst na trhu a inovacím, tvrdí Otepka. V podstatě za ně firma také získala ocenění v posledním ročníku soutěže Českých 100 nejlepších, kde zabodovala v kategorii věda - chytrost – zisk.

Lékař byznysmenem.

Bílý plášť odložil doktor Otepka v roce 2000 a na plný úvazek se pustil do byznysu. „Firmu jsme začali budovat od nuly, měli jsme nápady, ale pramalé povědomí o financích, účetnictví, obchodu nebo marketingu. Začátky byly hodně krušné,“ dobře si pamatuje ředitel a většinový majitel společnosti. Až v loňském roce přizval k podnikání dva akcionáře, jimž dohromady přepustil patnáctiprocentní podíl. Během sedmi let existence se roční obrat firmy Altermed Corporation, vyrábějící zdravotní prostředky, doplňky stravy a lékárenskou kosmetiku, zvýšil ze tří milionů korun na loňských zhruba 167 milionů korun. „V minulém roce naše tržby meziročně stouply o 50 procent, letos plánujeme téměř stoprocentní růst. Rozšiřujeme exportní teritoria a chceme posílit i na českém trhu,“ uvádí Otepka. Malá česká firma se 60 zaměstnanci a nedlouhou historií může v sevření největších a nejbohatších nadnárodních farmaceutických a kosmetických firem dýchat jedině díky inovacím a mimořádné kvalitě výrobků s vysokým účinkem, konstatuje její majitel. „Inovace jsou tím, co nás postavilo na nohy a drží mezi velmi silnou konkurencí, která si díky velkému kapitálu může dovolit zaplatit skvělý marketing. My spoléháme na jiné, originální myšlení, na trh přicházíme s tím, co opravdu funguje, a díky tomu se prodává samo. Tím ušetříme na nákladech na marketing,“ říká šéf Altermed Corporation. Své medicínské vzdělání považuje za přednost v tomto byznysu, u jiných firem však zapojení lékaře není samozřejmostí.

Budoucnost v nanotechnologiích.

V portfoliu má nyní olomoucká firma asi sto výrobků, z nichž většinu prodává pod vlastními značkami. Některé vyrábí pro své partnery, většinou farmaceutické firmy, kterým poskytuje licenci. Díky tomu se výrobky z Hané prodávají v mnoha evropských státech, například ve Velké Británii, Švýcarsku, Rusku, a nyní také v arabských zemích.
Různé krémy, gely, tablety k péči o klouby či přípravky ze zelené lékárny vyrábí Altermed na třech místech v Česku a na jednom v bývalém západním Německu. „Je to náročnější, než kdybychom se mohli spolehnout jen sami na sebe. Musíme ohlídat mnohem víc věcí, aby výsledný produkt plně odpovídal našim kvalitativním měřítkům,“ uvádí Otepka. Popisuje, co vše je nutné udělat: „Začneme auditem, při němž zjistíme, zda je výrobce schopen vše dodržovat. Když jeho procesy řízení nejsou v souladu s našimi, musí je upravit. Vysoké nároky na výrobu jsou dané už tím, že jde o velmi složité věci a náročné receptury. Díky systému ISO 9001 a EN 13485, což je vyšší stupeň kontroly na zdravotní prostředky, zjistíme, kde se stala chyba. Neustálé papírování, bez něhož se tento systém neobejde, je náročné, ale bez něho se jakost neuhlídá.“ Velkou budoucnost vidí bývalý lékař v nanotechnologiích. „Jednou pomohou vyřešit spoustu věcí. Moderní nanotechnologie již využíváme například u nového přípravku na parodontózu, dva roky jsme ho vyvíjeli, než jsme ho uvedli na trh. Myslím, že nic srovnatelného s tímto výrobkem u nás zatím není,“ poznamenává.

Hypermarkety nebrat.

Některé články v médiích zpochybňující význam doplňků stravy olomouckého výrobce nevzrušují: „Jako u všeho ostatního i tady platí, že když dva dělají totéž, není to totéž. My vše, s čím přicházíme na trh, skutečně zkoušíme, zadáváme si klinické studie. U řady přípravků je efekt měřitelný, za zaručený účinek bych dal ruku do ohně. Na druhé straně rozhodně existují firmy, které buď kvůli krátkodobému zisku, či nedostatečnému odbornému zázemí uvádějí na trh výrobky s velmi spornou hodnotou pro zákazníka a mnohdy se dopouštějí přinejmenším klamavé reklamy, v horším případě mohou spotřebitele i ohrozit.“ V diskusích o tom, zda prodej zdravotnických přípravků mohutněji rozšířit z lékáren do běžné obchodní sítě, se původem lékař staví na stranu odpůrců takového kroku. „I když řetězce o naše zboží stály, odmítli jsme. V hypermarketech jsou produkty na jiné bázi, orientované více na cenu než na kvalitu. Nabídka kvalitních přípravků si zaslouží jinou úroveň prodeje, s odborným informačním doprovodem. Jedině snad kosmetika by mohla do retailu,“ rozlišuje majitel společnosti Altermed. Na retailový trh nicméně už vstoupila, ale pouze s některými kosmetickými výrobky, a to nikoli pod vlastní značkou, ale na popud partnerů z Karlovarských minerálních vod pod jejich značkou Aquila.

Zaměřeno na kůži.

Mnozí lidé si Altermed spojí s panthenolem, který patří mezi první produkty firmy. „Panthenolové přípravky se prosadily především díky vysokému obsahu účinné látky - až šesti procentům panthenolu,“ vysvětluje si Otepka. Pro letošní letní sezonu firma připravuje novou řadu opalovacích krémů určenou osobám s citlivou pokožkou a nízkým stupněm melaninové pigmentace. „Správná ochrana kůže před sluncem a její ošetření je významnou prevencí karcinomu kůže. Většina lidí přitom účinky slunečního záření stále podceňuje,“ konstatuje majitel olomoucké firmy, která je i hlavním partnerem Nadace Ikaros. Loni poprvé uskutečnila projekt zaměřený na prevenci a včasnou diagnostiku rakoviny kůže. „Právě karcinomy kůže mají vysokou úspěšnost léčby - vyšší než 90 procent, když se ovšem zachytí včas,“ zdůrazňuje Otepka a vysvětluje tím, proč se rozhodl pomáhat v osvětě. Do první fáze projektu nazvaného Zdravé slunce dětem, v jehož hledáčku jsou školáci, se zapojilo 23 tisíc dětí z celé republiky a jejich rodiče, kteří pomohli se základním screeningem. V další fázi bude následovat spolupráce s lékaři, kteří se budou věnovat dětem se zjištěnou predispozicí. „Garantem celého projektu je dermatoložka profesorka Jana Hercogová, s níž naše firma trvale spolupracuje,“ doplňuje Otepka.

Do Ameriky s dcerou.

A s čím vchází olomoucká firma do nového roku? Hned zpočátku představí novou řadu pro pacienty s kožními potížemi. Vývoz, u něhož vedou zdravotnické prostředky, speciální opalovací přípravky a kloubní preparáty, chce rozšířit do třech dalších zemí – Řecka, Portugalska a Sýrie. „Do zahraničí zpravidla výrobky dodáváme prostřednictvím distribučních sítí,“ dodává šéf Altermedu. Jiný přístup zvolil pro americký trh, kde ke konci loňského roku založil dceřinou firmu. „Tamní podnikatelské klima je nesrovnatelné s naším. Na rozdíl od Česka umí v USA ochránit korektní podnikání. Domoci se pravidel poctivé soutěže je u nás velmi problematické – vše je na dlouhé lokte, případné postihy neseriózních jsou vágní a nedostatečné,“ kritizuje. Z byznysu v Česku ale určitě „vycouvat“ nemíní. Naopak. Nevylučuje ani strategické partnerství, pro které dle jeho slov však ještě nenastala správná doba. „Pro mě je důležitá výzva a tu tady stále vidím,“ říká Otepka. Více o tom, jaké další bílé místo na trhu má na mysli, nesdělí, aby ho nezakreslil pro konkurenty.

Popisky:
1. Proč do Ameriky? Tamní podnikatelské klima je nesrovnatelné s naším. Na rozdíl od Česka umí v USA ochránit korektní podnikání, vysvětluje majitel olomoucké firmy Altermed Corporation Petr Otepka, proč ve státech založil ke konci loňského roku dceřinou společnost.
2. U čtyř výrobců. Různé krémy, gely, tablety k péči o klouby či přípravky ze zelené lékárny vyrábí olomoucká firma na třech místech v Česku a na jednom v bývalém západním Německu. Její šéf říká, že výroba u partnerů je náročnější, než kdyby se mohli spolehnout jen sami na sebe. Takhle si musí ohlídat mnohem víc věcí, aby výsledný produkt plně odpovídal jejich kvalitativním měřítkům.

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče