Maskáče, kanady a nasedat

11. března 2008, 10:22 - Karel Zaoral
11. března 2008, 10:22

Offroadová legenda je pořádně drsná

Jeep Wrangler byl z nabídky americké značky vždycky ten nejdrsnější. Od nové generace fanoušci očekávali konzervativní vývoj, přestože většina ostatních automobilek své pravověrné offroady čím dál tím více přizpůsobuje silnici. Mnohé by mohlo vyprávět třeba Mitsubishi Pajero, na počátku devadesátých let terénní ikona, dnes běžný SUV. Jeep ale nezklamal a Wrangler Rubicon je přesně tím mixem legendy a vývoje, který zanícení fandové očekávali.
Na první pohled je Wrangler Rubicon hodně neuspořádaný. Z vozu přečnívají na všechny strany mohutné plastové nárazníky, prý kvůli velkým kamenům a jiným podobným překážkám. „Když na některý nalehnete, v klidu se na něm svezte, od toho tam ty plasty jsou,“ zněla lakonická rada při přebírání vozu k testu. Zejména vepředu vyčnívá dobrých třicet centimetrů dlouhý plastový práh, na němž se za pomalé jízdy dá sedět nebo převážet zbytek výbavy menšího bytu, který se nevešel do kufru. Už při pohledu zvenčí působí vůz určitým průmyslovým dojmem. Za svou existenci se na něm nestydí přiznané šrouby ani nýty, designu vládnou rovné plochy bez nějakých líbivých křivek a celkový dojem působí naprostou oddaností funkčnosti. Při pohledu pod prahy dveří se otevírá výhled pomalu hlubší, než z Nuselského mostu. I pod diferenciály je téměř třicet centimetrů volného prostoru, což je obrovským bonusem pro chování vozu v terénu. Jediným drobným detailem, který kazí účelnou krásu vozu, je zadní registrační značka. Český úředník ji pro homologaci potřeboval umístit tak, aby ze zádi visela směrem dolů do světlé výšky rubiconu. Značka je tak jednoznačným adeptem na uražení, zvláště při couvání z opravdu prudkých kopců. Importér za to sice nemůže, ale ví, takže do výbavy vozu přidává náhradní rámeček, do něhož se utržená značka dá znovu přichytit. Kapota motoru i třídílná odnímatelná střecha jsou jištěné masivními plastovými zámky, které zaměření vozu na těžký terén ještě více vizuálně umocňují.
Zevnitř auto připomíná spíše traktor než osobní vůz. Americká strohost interiérů je vybičovaná na maximum, černé plasty i čalounění si zasluhují vlastní stupeň v Mohsově stupnici tvrdosti, měkčí by mohla být i sedadla. Na druhou stranu auto je určené pro tvrdou práci v terénu a za jeho volantem bude rozhodně lépe působit řidič v maskáčích a kanadách, kterému trochu nepohodlí až tak nevadí, než navoněný maník v oblečku od Bosse a botičkách od Gucciho, který by si mohl stěžovat na otlačeniny svého pozadí.
Jen v určitých drobnostech si hard core důraz mohl Jeep odpustit. Například aretaci dveří namísto klasickým mechanickým kloubem pouhým kusem látky, což je řešení, které mimo jiné používal východoněmecký výrobce trabantů. Dveře nedrží otevřené a za silnějšího větru je třeba dávat pozor na to, kam při nasedání nebo vysedání pokládáte ruce. V přímém srovnání s Mercedesem G, který je ovšem podstatně dražší, nebo Hummerem H2 je strohost rubiconu opravdu výjimečná. Vůbec nic špatného by se také nestalo, kdyby Jeep odizoloval řadící páku od vibrací. Kdo si pamatuje hru Vyděržaj pijaněr ví, kdo ne, ať si objedná zkušební jízdu.
Tyto drobnosti ale blednou těsně poté, co rubicon pustíte do terénu. Mou běžnou testovací trasu, která se skládá z úzké lesní cesty s profilem písmene U, po níž je nutné jet s bočním náklonem místy atakujícím hranici třiceti stupňů, z kamenného pole o sklonu pětadvacet stupňů a těžkou lesní technikou rozježděné bažiny o délce asi padesáti metrů, auto zvládlo zcela bez problémů. Rubicon navíc projel úseky s půl metru hlubokým blátem téměř bez hrabání a bez náznaku uvíznutí. Přitom terénní výbava auta je vcelku standardní, uzamknout lze oba nápravové diferenciály, u přední nápravy umí vůz odpojit stabilizátor a zvýšit tak skřižitelnost kol. Přímo řazená převodovka s redukcemi celek diriguje k dokonalé spolupráci. Mimo cestu zatím rubicon nemá před kým sklonit hlavu, k čemuž vedle excelentní průchodnosti přispívá také nízká spotřeba. Při testu se pohybovala kolem devíti litrů, při terénní vyjížďce dosáhla zhruba čtrnácti litrů, což je velmi zajímavá hodnota. Konkurence totiž začíná někde na dvaceti litrech při terénní jízdě.

klady:
vlastnosti v terénu robustní konstrukce vnitřní prostor spotřeba

zápory:
hlučný motor vibrace strohý interiér

Jeep Wrangler Rubicon
Motor: vznětový čtyřválec
Objem 2777 ccm
Maximální výkon 130 kW
Převodovka manuální šestistupňová Nejvyšší rychlost 180
Zrychlení neudává se
Průměrná spotřeba 11/ 8 / 9, v terénu kolem 15
cena 719 000 Kč - základní verze

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče