Martin Rezek: Evropa a USA představují v dieselgate dva různé světy

02. února 2016, 08:16 - Martin Rezek
02. února 2016, 08:16

Nedávno proběhlo jednání šéfa koncernu Volkswagen Matthiase Müllera s evropskou komisařkou pro průmysl Elzbietou Bienkowskou. Volkswagen nehodlá odškodnit evropské zákazníky. Má to svou logiku. Nevznikla jim žádná škoda.

Müller zopakoval, že jeho automobilka v Evropě nechystá podobné odškodnění zákazníků, jaké by mělo proběhnout v USA. Tam koncern nabízí vlastníkům vozidel dotčených emisní kauzou odškodnění v hodnotě jednoho tisíce dolarů.
Přesněji mají majitelé dostat 500 dolarů na libovolnou útratu a 500 dolarů na servis vozu. Evropan má ostrouhat. Na první pohled podivné rozhodnutí Volkswagenu má svou logiku.

Silnice a laboratoř

Jednání Müllera a Bienkowské navázalo na dopis, v němž eurokomisařka šéfa Volkswagenu nabádala, aby automobilka postupovala při odškodňování evropských zákazníků stejně jako u vlastníků ve Spojených státech.
Volkswagen tuto žádost zdvořile odmítl.

Proč? Mezi americkým a evropským trhem jsou podstatné rozdíly. Jde především o odlišnost právních předpisů regulujících emise – ty jsou v USA a v EU zcela jiné. Ve Spojených státech probíhají měření emisí i za reálného provozu.

Evropa zatím měří emise podle přísně standardizovaných pravidel pouze v laboratořích. V reálném provozu už pak v souladu s platnou evropskou legislativou hodnoty emitovaných škodlivin přeměřovány nejsou.

Americká rizika

V USA bude každopádně složitější technické řešení, které u dotčených vozidel nesrovnalosti v měření emisí odstraní. Je pravděpodobné, že toto řešení si vyžádá citelnější technické zásahy do vozidla než v EU – například instalaci nového katalyzátoru. Není ale zcela jasné, jaký celkový dopad budou nápravná opatření na vozidla mít. Spekuluje se dokonce o tom, že Volkswagen možná bude nucen část dotčených vozů od jejich vlastníků vykoupit.

Naproti tomu v Evropě již byl způsob úpravy vozidel představen. Bude se jednat o poměrně jednoduché technické řešení – instalaci nového softwaru, případně jednoduchého dílu. To vše by mělo podle koncernu proběhnout bez jakéhokoli dopadu na vlastnosti vozidla.

Úprava vozidel evropských zákazníků navíc prý zabere pouze několik desítek minut. Odlišné jsou i věcné důsledky pro vlastníky „cinknutých“ vozidel. Hodnota amerických volkswagenů stižených aférou dieselgate v důsledku kauzy zřejmě již poklesla a vzhledem ke zmíněným nutným úpravám ještě dále poklesne.

V Evropě nepoklesla hodnota dotčených vozů. Auta jsou bezpečná, způsobilá k užívání a nejsou vyloučena ze silničního provozu. Takovou jistotu američtí zákazníci nemají.

Američtí majitelé těchto vozů ostatně do dnešního dne nemají jasno v tom, zda vůbec budou moci své zakoupené naftové volkswageny v budoucnu normálně používat – stále totiž reálně hrozí, že příslušné americké úřady zcela zakážou jejich provoz na tamních komunikacích. V Evropě je opět situace jiná. K poklesu hodnoty daného vozu, jak ostatně víme i z české zkušenosti, prakticky nedochází a zřejmě ani do budoucna nedojde.

Důvodem je jednoduché technické řešení, nulový dopad na výkon vozidel a absence povinné svolávací akce. Vozidla jsou bezpečná, způsobilá k běžnému užívání a nejsou vyloučena ze silničního provozu.

Je tedy sporné, zda vůbec v Evropě dojde k nějakým škodám a zda evropským vlastníkům vozidel vznikne jakýkoli právní nárok na odškodnění. Proto je podle mého názoru nesmyslné přidávat se z Evropy k hromadným žalobám v USA, o čemž se v poslední době občas mluví. V Americe platí zcela jiná pravidla. Zkrátka: kde objektivně nevznikla škoda, tam logicky nemůže vzniknout ani nárok na odškodnění.

Autor je partnerem Advokátní kanceláře Rezek, Prunner, Firická


Čtěte také:

Hříchy Volkswagenu jsou trhům i klientům ukradené

Bosch zahájil interní vyšetřování kvůli emisnímu skandálu VW

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Co je dobré vědět o superhrubé mzdě?
Polil vás v hospodě číšník? Kdo to zaplatí?
Návod, jak zatočit s neplatiči alimentů
Jak se vám zvýší splátka hypotéky při refinancování?
8 mýtů, kterým při placení sociálního pojištění nevěřte
Auta
Galerie: Williams se nevěnuje jen Formuli 1. Staví i auta a…
Giannini 350GP je Fiat 500 po obří dávce steroidů. Prohlédněte si tento speciál v akci
Seat Leon FR 1.4 TSI ACT v dlouhodobém testu: dvouválec na část úvazku
Video: To nejlepší z Goodwood Revival 2017
Také Toyota Auris (ne)míří do terénu. Verze Freestyle přidává plasty, ale nic dalšího
Technologie
Lara Croft opět míří do kin. Podívejte se na prvního ukázku nového Tomb Raidera
Vivaldi vyšel v nové verzi. Zlepšuje prohlížeč obrázků a správce stahování
Malá dávka oprav a možnost pokračovat ve čtení článků na počítači [Windows Insider]
Stáhněte si zdarma legendární plošinovku Oddworld: Abe’s Oddysee
Týden blbec. Po Outlooku má velký výpadek také Skype
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít