Manažerská pohádka

04. září 2009, 17:47 - Karel Zaoral
04. září 2009, 17:47

Letecký průmysl

Bylo nebylo, před lety vznikly aerolinky. Nápad za sto zlatých přesvědčil investory jako nic. Ostatní létají draze, my budeme létat levně a všichni budou chtít jen nás. Skvělá myšlenka však nebyla úplně domyšlená. Oni totiž ostatní létali draze proto, protože létání zkrátka drahé je. Dluhy se začaly kupit. Pro firmu se jakoby nic nedělo. Konzultační agentury si podávaly dveře a banky vyplácely peníze za analýzy trhů jako za Tvrdíka v ČSA, tedy tvrdé a velké, neříkám však, že částečně provizní. Investoři, natěšení z krásných křivek ve výročních zprávách, pumpovali do aerolinek peníze horem dolem. To vítězné V, jehož trajektorii měly opisovat i ekonomické výsledky firmy, bylo v každé výroční zprávě. Jen ta část od nejnižšího bodu písmene, tedy ta směrem k růstu a zisku, se vždy posouvala o rok do budoucnosti. Tohle „investorské V“ ze všeho nejvíc připomíná mrkev na klacku, kterou chytrý venkovan motivuje osla k pohybu. Šťavnatá, křupavá mrkvička však stále zůstávala zahalena ve vzdálené mlze, kdy se dle předpovědi managementu firmy mělo leteckému odvětví začít dařit lépe. Přes ceny ropy, atakující tu 150, tu 40 dolarů za barel, i přes drastický ekonomický útlum kolektivní víra managementu v jasné zítřky udržovala v naději i investory. Zlé a nepřející jazyky sice poukazovaly na to, že firma, která dosáhla kladného EBITDA pouze v jednom čtvrtletí za celou dobu své existence, by nemusela konzultanty zvát na konference na Bali či létat na pracovní jednání do Karibiku. Ten byl nejspíše jakýmsi bodem středu – upracovaní manažeři rozlétaní po celém světě tam asi měli k sobě geometricky nejblíž. Manažeři ignorovali všechny zlomyslné narážky na to, že do představenstva by měla být kooptována Lakomá Barka, aby alespoň něco zbylo do konkurzu.
Vůbec to musela být pro management těžká dřina vést tak dynamicky se rozvíjející společnost. Vyplatit si na odměnách půl milionu eur za náročné pololetí, to přeci nemůže vyvážit ty hodiny tvrdé manažerské práce na Bali, kdy se muselo brainstormovat o tom, co se stane, když se náhodou nestane zázrak. No, za ty peníze ten nápad stál. Co na tom, že firma zkrachuje. Když o tom nebudeme moc mluvit a vypustíme nějakou tu mlhu o nasmlovaných prostředcích na provoz, ti pitomci si koupí letenky a zafinancují ještě nějaký ten měsíc luxusního manažerského příjmu. Bylo jich prý skoro tři sta tisíc, těch „pitomců“, co teď poletí tak leda prstem po mapě.
Ale každá pohádka má končit šťastně, že ano. Ani firemní umrlec s everestem dluhů na krčních obratlech tedy nemůže být definitivní konec příběhu. Jako bájný Fénix se z popela krachu možná už brzy zrodí nová firma, vždyť ostatní pořád létají tak draho, proč tedy nelétat levněji ještě aspoň jednou? Tak si milí čtenáři upalujte rezervovat letenku a pak hajdy na kutě.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Ceny volání v České republice, Německu, Polsku a u dalších sousedů
Co je dobré vědět o základní daňové slevě?
Co je dobré vědět o exekucích? 2. díl: dědictví, společné jmění manželů a rozvod
Jaké je zadlužení českých domácností?
Nejzadluženější státy světa
Auta
Bentley Continental GT Galene Edition je silniční jachta…
Suzuki Swift Sport nové generace se ukazuje na prvním obrázku. Atmosféra je minulostí
Jaguar XJR575: Nejrychlejší verze modelu XJ v historii zvládne až 300 km/h
BMW slaví 40. let řady 7 výroční edicí. Vznikne pouze 200 exemplářů
Test ojetiny: Ford Mondeo je už v letech a nabídka pěkných aut se zmenšuje
Technologie
Threadrippery budou nakonec bez chladiče. Možná jich nebude dost a další informace
Opera 48 developer přidává snímání webů. Nezvládne ale vyfotit celou stránku
Telegram 4.2 nabízí přepracovaný editor fotografií a samozničení multimédií po zobrazení
Které funkce budou odebrány z Windows 10 Fall Creators Update?
Seagate se vrací na trh běžných SSD, s diskem Nytro 141 pro PC, NAS a levné servery
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít