Mamutí projekt na Vltavě

31. ledna 2005, 00:00 - PETR BÝM
31. ledna 2005, 00:00

HOLEŠOVICKÝ PŘÍSTAV Investiční náklady přes deset miliard korun a dvě stě tisíc metrů čtverečních zastavěné plochy na území šestnácti hektarů. Tak lze stručně charakterizovat pražský stavební projekt Holešovický přístav developerské společnost Lighthouse Vltava Waterfront Towers.

Budovy Lighthouse se stávají novou dominantou Holešovic.

HOLEŠOVICKÝ PŘÍSTAV Investiční náklady přes deset miliard korun a dvě stě tisíc metrů čtverečních zastavěné plochy na území šestnácti hektarů. Tak lze stručně charakterizovat pražský stavební projekt Holešovický přístav developerské společnost Lighthouse Vltava Waterfront Towers. Základní parametry projektu Holešovický přístav vznikly už před čtyřmi lety. Jde vlastně o oživení nyní jen málo využívaného, ale rozlehlého a architektonicky atraktivního území na holešovickém pobřeží Vltavy. „Podobné projekty - podél říčních toků nebo na mořském pobřeží - se dnes realizují na celém světě. V developingu jde nyní o největší byznys,“ říká Tamir Winterstein, ředitel společnosti Lighthouse Vltava Waterfront Towers (LVWT). Vždy je podle něj problémem vhodný pozemek: „My jsme ho získali od Českých přístavů. Částečně jde o pronájem, částečně o koupi,“ dodává. Holešovický přístav, rozložený podél poměrně velkého slepého ramene Vltavy, má i řadu dalších výhod. Patří k nim dobrá dopravní dostupnost, nedaleká stanice metra a také už existující administrativní budova Tokovo (někdejší palác Kovo). „Velmi nám pomohlo, že nový majitel celý objekt rekonstruuje. Při tom se pochopitelně kultivuje i okolí,“ komentuje Winterstein „konkurenci“. V širším kontextu projekt navazuje na obdobné stavby v okolí, včetně projektů v Karlíně na protějším břehu Vltavy. ZAČAL TO MAJÁK Na západním konci Libeňského mostu byla právě nedávno dokončena výstavba administrativního mrakodrapu Lighthouse (Maják). Její prosklená, skoro průhledná budova je dnes ještě poloprázdná. Nicméně i tak se stala první realizovanou etapou celého projektu. Holešovický přístav je od svých počátků, které sahají někam do roku 2000, koncipován jako komplexní projekt. V okolí přístavní laguny by mělo vzniknout jakési minisídliště, kde lidé budou nejen bydlet, ale najdou zde také práci, zábavu i potřebné služby. Počítá se také s cyklostezkou, která povede až do Stromovky. „Neděláme malé projekty,“ říká Tamir Winterstein, který vyrostl v Bratislavě, v roce 1966 emigroval do Izraele a v posledních letech se zabývá developingem. Centrum Prahy se rozšíří až do Holešovic. Nové budovy vyrostou v okolí Libeňského mostu a navážou na stavební změny v Karlíně na protilehlém břehu. DALŠÍ DVĚ ETAPY V druhé etapě se mají stavět rezidenční domy, konkrétně se bude jednat o 400 bytů. Rezidenční komplex Blue Lagoon ale ještě nemá konkrétní podobu, alespoň ne pro veřejnost. „Na hlavních parametrech jsme se stavebním úřadem už dohodnuti, ale projekt vám nemohu ukázat dříve než bude schválen,“ vysvětluje ředitel společnosti Lighthouse Vltava Waterfront Towers. V současnosti je tedy jasné pouze to, že půjde svým způsobem o unikátní bytové jednotky, z nichž řada bude mít bezprostřední kontakt s vodním tokem Vltavy. Domy mají stát kolem současného přístavního bazénu, který se poněkud zmenší, ale i nadále bude sloužit jako přístav. Přestože se ještě nezačalo stavět, LVWT plánuje ukončení této druhé etapy projektu do poloviny roku 2007. Pak začne etapa třetí, kterou je výstavba administrativních a obchodních budov v severní části Jankovcovy ulice. Nepůjde o žádné mrakodrapy. Na jedné straně je totiž třeba respektovat výškový profil současné zástavby, na straně druhé developer počítá s přece jen menší poptávkou po kancelářských prostorách. „Objekt Lighthouse sice představuje 27 tisíc metrů čtverečních plochy, ale všechny další budovy už budou daleko skromnější,“ říká Winterstein. Ani třetí etapa ještě nemá konkrétní podobu. Jen jméno - Pier 7 - a předběžný termín dokončení: rok 2012. Donedávna nebylo příliš kam pospíchat. Realizace projektu předpokládala změnu územního plánu a tu pražský magistrát udělal teprve v polovině ledna. Na jednání se státními i komunálními institucemi si ale Winterstein nestěžuje: „Developing je velmi konzervativní řemeslo a požaduje především stabilní a dobře odhadnutelné podmínky. Ty v Praze jsou, nevidím žádný rozdíl oproti jiným zemím.“ ČEŠI ČECHŮM**

„Naše byty budou mít určitě luxusní ráz, ale nepůjde o ten nejvyšší segment rezidenčních objektů. Tedy byty pro mezinárodní komunitu, na které narazíte od Moskvy až po New York. V holešovickém přístavu budou bydlet Češi,“ říká ředitel LVWT.

Akcionáři společnosti jsou Deutsche Bank, GTC (developer aktivní hlavně ve východní Evropě), izraelská investiční firma Scorpio a Alliance, jejímž majitelem je sám Tamir Winterstein. I přes tento internacionální rodný list postupoval developer v Česku podobně „vlastenecky“ také ve sféře architektonických prací. Jejich dodavatelem bude pražský ateliér A.D.N.S., mimo jiné autor projektu karlínského River City.

Nutno říci, že jde spíše o výjimku. Podobné projekty totiž developeři obvykle svěřují zahraničním ateliérům s tím, že čeští architekti s nimi nemají dostatečné zkušenosti. „Přijde mi trochu arogantní, když zahraniční developer importuje ještě zahraniční architekty. Praha samotná je nejlepším důkazem toho, že čeští architekti svému řemeslu rozuměli a rozumí. Navíc jsou tady i takové faktory jako historie, genius loci i životní styl, který je v Česku v porovnání se západní Evropou více uzavřený,“ zdůvodňuje volbu domácího dodavatele architektonického řešení Tamir Winterstein.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Kdy máte v práci nárok na placené volno?
Volby 2017: vše, co potřebujete vědět
Jak se rychle a snadno zorientovat v německých volbách
Co se v roce 2018 změní se zvýšením zdravotního pojištění pro OBZP?
Je libo hypotéka se slevou?
Auta
Retro: Lada Niva, Škoda Trekka a další socialistické off…
Peugeot 208, 2008 a příbuzné Citroëny dostanou do dvou let elektrické verze
Porsche 911 GT2 RS údajně zajede Nordschleife pod sedm minut
Další ukázka hlavní výhody elektromobilů v praxi. Tesla ovládla největší drag race
Kviz: Poznáte tato známá americká auta?
Technologie
Paměti DDR5 by se mohly objevovat už od roku 2019. Takt až 6,4 GHz, VRM na modulech?
Takhle bude vypadat retro ThinkPad. Lenovo jej nabídne k 25. výročí
Windows Store bude zřejmě přejmenován na Microsoft Store
Školství není připraveno na dobu, kdy budeme mít internet v těle
Je tu GeForce GTX 1080 Ti s upgradovanou pamětí: Evga vydává model s 12GHz GDDR5X
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít