Mamut i žralok

22. října 2007, 18:25 - Karel Zaoral
22. října 2007, 18:25

Schopnosti obřího automobilu jsou dobře vyvážené

Málokterá značka se může pochlubit takovou tradicí, jakou má britská automobilka Land Rover. V posledních letech ovšem měnila několikrát majitele a nyní patří americkému koncernu Ford, který ji začlenil do své divize Premier Auto Group. Ford má ale v současné době problém s restrukturalizací a potřebuje hotovost. To neznamená nic jiného, než že Land Rover už brzy bude opět patřit někomu jinému. Britská legenda ovšem může být za americké intermezzo vděčná. Pod Fordem nabrala druhý dech, má hodně atraktivní nabídku vozů, investuje do vývoje a hlavně současná modelová škála netrpí žádným neduhem typu problémů s kvalitou, užitnými nebo jízdními vlastnostmi a podobně.
Na silnicích nepotkáte příliš mnoho vozů, které jsou větší než Range Rover Sport. Samozřejmě s výjimkou autobusů a nákladních automobilů. Konkurence nabízí podobné rozměry například u Audi Q7. To sice jasně vítězí na silnici, ale i přes pohon čtyř kol a uzávěrky diferenciálu se v terénu zastaví tam, kde si majitel range ještě ani nenavolil přednastavený program pro typ povrchu, po němž se pohybuje. Q7 nemůže atakovat Range Rover ani po stránce komfortu. Britský šlechtic má na rozdíl od německého byznysmena v základní výbavě pneumatické odpružení, což báječně zvyšuje pohodlí posádky. Ve spojení s dvacetipalcovými širokými koly vůz většinu nerovností na silnici přejede zcela hladce, vše spolehlivě odfiltrují vzduchové tlumiče. Navíc si hodně majitelů Q7 stěžuje na nedostatečný vnitřní prostor, což u Range Roveru nepřipadá v úvahu ani u skutečně extrémně přerostlých jedinců. Z jiného, tedy spíše terénního spektra připadají v úvahu jako konkurence například hummery nebo legendární Mercedes třídy G. Ten je specifický díky aplikované cenové politice, kdy verze s menší komfortní výbavou, označené jako pracovní, lze pořídit téměř za srovnatelné peníze jako vozy z nabídky Land Roveru. Ovšem podobně vybavené automobily jsou už podstatně dražší. Kouzlo Range Roveru spočívá v tom, že svůj potenciál dokáže velmi široce rozprostřít mezi oba extrémy – od precizního chování na silnici až po průjezdy drsným terénem. Přestože tedy nedosáhne na dálniční tempo Q7 a Mercedes G mu zase ujede v bažině, klíčové je, že v obou případech zůstane zpět jen o hodně malý kousek.
V základní nabídce britské automobilky je pro Range Rover Sport motor o objemu 2,7 litru a výkonu sto devadesáti koňských sil. Audi nabízí o více než čtyřicet koní silnější třílitr, Mercedes z motoru o stejném výkonu jako Brit o pětatřicet koní méně. Nejnižší kombinované spotřeby paliva dosahuje Range Rover, následovaný audi a mercedesem. Ten naopak „vede“ v hmotnosti, audi je nejlehčí. Pro všechny tři vozy platí, že porovnávaná motorizace je ta nejúspornější nabízená. Range Rover Sport má sice v nabídce ještě tři další, silnější motory, ovšem například nejsilnější z nich (disponující výkonem téměř čtyř set koní) překračuje hodnotu emisí CO2 až o neuvěřitelně vysokou hodnotu půl kilogramu na kilometr. Emisím samozřejmě odpovídá i spotřeba, v městském režimu snadno překračující pětadvacet litrů pohonných hmot na sto kilometrů. Nejslabší turbodiesel Range Roveru sice ve srovnání s nejvýkonnější variantou hlavně kvůli necelým třem tunám hmotnosti vozu příliš neoslní, přesto se s ním dá pohodlně jezdit jak ve městě, tak mimo ně i zpevněné cesty. Vnitřní výbava Range Roveru je na vynikající úrovni. Sice stále platí, že by britským vozům slušelo ubrat na enormním množství tlačítek, nicméně i na časté mačkání čudlíků se dá zvyknout
Range Rover Sport je vyvážené auto za velmi akceptovatelnou cenu. Jeho největší výhodou je univerzální charakter, v případě základní motorizace navíc ještě snesitelné provozní náklady a také komfort a bezpečnost posádky.

Klady šíře využití
skvělé odpružení
výbava
cena

Zápory
vysoká hmotnost

Tabulka
Range Rover Sport
Motor přeplňovaný vznětový šestiválec Objem 2720ccm
Maximální výkon 140 kw Převodovka šestistupňová automatická
Nejvyšší rychlost 193
Zrychlení 12,7s
Průměrná spotřeba 13,2/ 8,5/10,2
cena 1 480 000 Kč(základní cena)

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče