Máme potenciál srovnatelný s Prahou

24. dubna 2006, 00:00 - admin
24. dubna 2006, 00:00

NÁMĚSTEK HEJTMANA PAVEL DROBIL: Zřetelné zlepšení ekonomiky v regionu vidí náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje pro ekonomický a regionální rozvoj Pavel Drobil (ODS). Dlouho očekávané změny přicházejí také v dopravní infrastruktuře.

NÁMĚSTEK HEJTMANA PAVEL DROBIL:

Zřetelné zlepšení ekonomiky v regionu vidí náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje pro ekonomický a regionální rozvoj Pavel Drobil (ODS). Dlouho očekávané změny přicházejí také v dopravní infrastruktuře.

Co vás v posledních měsících v ekonomice Moravskoslezského kraje nejvíce potěšilo?

Rok 2005 i ten letošní znamenají zřetelný obrat v ekonomice kraje. Těžký průmysl a hornictví sice nezmizí, expandují ale nová odvětví průmyslu a je tu značný zájem zahraničních investorů, kteří obsazují průmyslové zóny. Jsem rád, že vznikají i investiční zóny zcela v režii soukromého kapitálu.

V uplynulých letech jste jako jeden z problémů viděli nedostatečnou dopravní infrastrukturu. Už jsou vidět zlepšení?

Ano, ruku v ruce se zmíněným obratem v ekonomice přichází konečně zásadní obrat i v kvalitě infrastruktury. Po letech planých řečí a několikanásobném teatrálním poklepávání základního kamene dálnice D47 bývalým premiérem Milošem Zemanem je dálnice holým faktem a její výstavba v plném proudu. Mimo jiné se také rekonstruuje silnice R48 a železniční koridor. Moravskoslezský kraj jako vlastník intenzivně rozvíjí letiště Mošnov. Děláme vše proto, aby se naše letiště stalo skutečným mezinárodním letištěm a vstupní branou do Moravskoslezského kraje.

Neobáváte se, že rychlejší spojení naopak řada lidí využije k pravidelnému cestování za prací ven z kraje? Na migraci za prací nevidím nic špatného, pokud je obousměrná. Je vítanou konkurencí a zdrojem pozitivních impulzů dovnitř „krajské“ ekonomiky. Jak se na obratu ekonomiky k lepšímu podílel přímo krajský úřad?

Troufám si říci, že nebýt trpělivé mravenčí práce vedení kraje při vyjednávání o prodeji pozemků v nošovické zóně, nemluvili bychom dnes o příchodu společnosti Hyundai. Ale je to nejen o korejské firmě -průběžně přichází řada nových investorů a nových oborů. I když nezastírám, že si od vstupu Hyundaie slibujeme ještě větší zájem o náš region. V posledních dnech začalo fungovat call centrum GE Money - také příklad osobního nasazení vedení kraje. Přicházejí k nám významné firmy z oblasti elektroniky, Bang & Olufsen například. Spektrum je široké a bude určitě ještě širší.

Myslíte si, že příchod automobilky Hyundai bude přínosem i pro malé a střední firmy v kraji? Nebo jim státní podpora této velké investice spíše neprospěje - třeba proto, že jim bohatší a ještě podpořená firma odláká kvalitní zaměstnance?

Problém takzvaného přetahování zaměstnanců může nastat. Půjde ale o konkurenci, která může zvýšit mzdy v kraji. Myslím, že projekt Hyundai bude přínosem i pro malé a střední firmy, protože dojde ke zvýšení poptávky po různých druzích služeb a subdodavatelských prací.

Pociťujete odliv firem na blízké Slovensko v důsledku tamních ekonomických reforem?

Vím o firmách, které mají na Slovensku daňový domicil - tedy že sice výroba i zaměstnanci jsou fyzicky v našem kraji, ale daně jsou placeny na Slovensku. To je problém, způsobený naší nereformní vládou. Pevně věřím, že po volbách tato v jistém smyslu daňová emigrace skončí. *

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče