Malým živnostníkům se příliš nevyplatí

20. března 2006, 00:00 - TOMÁŠ JOHÁNEK
20. března 2006, 00:00

DAŇOVÉ PŘIZNÁNÍ PŘES INTERNET Možnosti podání daňových přiznání se rok od roku zlepšují a zjednodušují. Doby, kdy bylo nutné vše vyřizovat jen osobně na finančním úřadě, jsou už minulostí. V našem testu jsme vyzkoušeli elektronické podání přiznání.

DAŇOVÉ PŘIZNÁNÍ PŘES INTERNET Možnosti podání daňových přiznání se rok od roku zlepšují a zjednodušují. Doby, kdy bylo nutné vše vyřizovat jen osobně na finančním úřadě, jsou už minulostí. V našem testu jsme vyzkoušeli elektronické podání přiznání.

Internet slouží už řadu let jako zdroj informací včetně těch, které podnikatelům pomohou s vyplněním daňových přiznání. Dlouhou dobu to byly pouze ony informace, pak postupně přibyly jednotlivé formuláře a posledním krokem je možnost přiznání podat elektronicky, tedy bez nutnosti zajít osobně na finanční úřad, případně poštu.

Základním předpokladem pro elektronické podání daňového přiznání je vyplnění interaktivního formuláře. V současné době lze elektronicky přiznat všechny základní daně, tedy zejména daň z příjmu fyzických či právnických osob, silniční daň či daň z přidané hodnoty a daň z nemovitosti.

Formuláře nabízí řada internetových serverů, a to včetně rad, jak je správně vyplnit. Pro konkrétní výpočet poslouží některý z nabízených kalkulátorů. Specializované weby také například zdarma zprostředkují odpovědi od daňových odborníků. Správné vyplnění potřebných formulářů je tedy prvním krokem k úspěchu.

NEJDŘÍVE PODEPIŠ Po vyplnění všech formulářů si zájemce o elektronické podání daňového přiznání musí obstarat elektronický podpis. O slastech a strastech jeho získání jsme psali již v Profitu číslo 11/2006. V praxi existují tři možnosti jeho vyřízení - prostřednictvím České pošty, První certifikační autority a společnosti eIdentity. Jelikož nejnižší ceny nabízí pošta, o elektronický podpis jsme si zažádali právě u ní. Na adrese http://qca.postsignum.cz je nejprve nutné vygenerovat dvojici klíčů a vyplnit žádost o certifikát. Ta se vytiskne, vygenerovaný certifikát se uloží na disketu a s oběma dokumenty je nutné navštívit jedno z kontaktních míst České pošty, kde se digitální certifikáty udělují. Ty rozhodně nejsou na každé poště, například v Praze jsou kontaktní místa pouze tři. V našem testu jsme zvolili pobočku České pošty v Praze 4. Zde bylo nutné předložit výpis z obchodního rejstříku, případně živnostenský list a občanský průkaz, podepsat příslušnou smlouvu a zaplatit 190 korun. Celá operace, na jejímž konci je disketa s digitálním certifikátem, trvala několik minut, bez osobní návštěvy kontaktního místa to ale nejde. Certifikát platí jeden rok a po roce je nutné ho u České pošty obnovit stejným způsobem. U ostatních dvou společností, které nabízejí získání elektronického podpisu, je postup obdobný. PORTÁL VEŘEJNÉ SPRÁVY NAPOVÍ

Podnikatel, který si již vyřídil elektronický podpis a má vyplněné všechny náležitosti daňového přiznání, má ze dvou třetin vyhráno. Poslední etapou je samotné poslání daňového přiznání na příslušný finanční úřad elektronickou cestou. V zásadě jsou nejjednodušší dvě možnosti - přes portál veřejné správy a přes portál daňové správy, respektive ministerstva financí.

Jelikož komunikace s finančním úřadem vyžaduje určitý stupeň utajení, je potřeba ještě před samotným posláním daňového přiznání zkontrolovat zabezpečení počítače a případně si do něj nahrát potřebnou aplikaci. My jsme v rámci našeho testu zvolili portál státní správy. Zde je nejprve nutné získat uživatelský identifikátor (stačí k tomu zadat své jméno a heslo, identifikátor pak vygeneruje přímo portál). Jeho prostřednictvím a nastavením požadovaných služeb je možné dostat se až k aplikaci umožňující podat vlastní přiznání. Pak zbývá už jen jediný krok - vložit do aplikace daňové přiznání a přiložit elektronický podpis. Mailem potom přijde potvrzení o podání daňového přiznání. To je důležité zejména pro vyúčtování zdravotního pojištění, které se musí následně odevzdat do osmi dnů.

Rovněž na vyúčtování zdravotního a sociálního pojištění lze využít interaktivních formulářů stažených z internetu. Podat tato přiznání lze rovněž jak klasickou cestou (osobní návštěva na pobočce, případně pošta), tak také elektronicky formou mailu s digitálním certifikátem.

Možnost elektronického podání jak daňových přiznání, tak dalších povinností podnikatelů je určitě dobrá věc. Vzhledem ke své relativní složitosti, nutnosti každoročně měnit certifikát, a kvůli tomu navštěvovat kontaktní místa (alespoň v případě České pošty), a ceně certifikátu se ale vyplatí spíše větší firmě, která podává více daňových přiznání. Drobnému živnostníkovi moc nepomůže.

KOLIK STOJÍ E-PODPIS

Česká pošta 190 Kč

První certifikační autorita 752 Kč

e Identity 702 Kč

Pramen: weby jednotlivůch firem 

JAKÉ DANĚ LZE VYŘÍDIT ON-LINE

silniční daň daň z nemovitostí daň z přidané hodnoty daň z příjmů právnických osob daň z příjmů fyzických osob

Zdroj: ministerstvo financí

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Najděte si novou práci do září
Plná zaměstnanost v ČR: čím jsme si ji zasloužili?
Obtěžují vás nevyžádané telefonáty? Návod, jak se jim vyhnout
O 20 % víc než loni: ceny bytů opět rostou
Mají Češi na elektromobil? Hyundai hodlá rozšířit dojezd až na 500 kilometrů
Auta
Povinné ručení: Jak na změnu smlouvy a snížení ceny
Galerie: Škoda Karoq se chlubí digitálním přístrojovým štítem. Taková věc tu ale byla už dávno
Nové BMW Z4 slibuje svobodu, ale počkáte si na ni až do jara 2018
Kouzlo bohaté sklizně: Zkusili jsme, jak se řídí moderní kombajn
Jeden Velorex 16/250 se dostal až do Chicaga. Teď je po renovaci a stojí přes 300 tisíc
Technologie
Tento týden podcast Cnews FM nebude
Co přinese Intel Coffee Lake do lowendu? Máme parametry Pentií, takt až 3,9 GHz
Povinné ručení: Jak na změnu smlouvy a snížení ceny
Intel už má 15W čtyřjádra pro notebooky v ceníku i s parametry, vydání je blízko
Na počítače míří nový Skype. Nebude to taková divočina jako mobilní verze
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít