Malý sedan s vizáží limuzíny

11. února 2008, 00:00 - Erich Handl
11. února 2008, 00:00

VYZKOUŠELI JSME - FIAT LINEA - Východní Evropa je mezi automobilkami proslulá velkým zájmem o malé sedany. Výrobci se proto začali soustřeďovat na produkci speciálních modelů pro tento region. Profit otestoval poslední přírůstek – italský Fiat Linea.

S módou malých levných sedanů pro východní Evropu přišel před osmi lety francouzský Renault, který přestavěl pětidveřové Clio na čtyřdveřovou verzi se jménem Thalia. Vůz začal vyrábět v Turecku a nabídl jej za cenu od 250 tisíc korun. Zabralo to. Thalia sice byla podivný hybrid hatchbacku s přilepeným kufrem, ale v bývalém socialistickém bloku slavila obrovské prodejní úspěchy. Tříprostorový vůz tu má tradici a malé auto s velkým kufrem ocení při jízdě na chalupu nejedna rodina. Po Thalii přišly další vozy, Škoda Fabia sedan, Chevrolet Aveo nebo Opel Astra sedan.

JAK SE HODÍ K PODNIKANÍ

Fiat Linea nemá jako sedan podnikatelskou verzi N1. Ve firmě je využitelný jako referentské auto, nebo může plnit roli rodinného vozu. Jeho výhodou je skutečnost, že díky dravému designu a velkým převisům karoserie vypadá skoro jako manažerská limuzína. Za 300 tisíc korun je to slušná nabídka.

Levná a přesto prostorná

Nejnovějším autem v segmentu je Linea, kterou začal Fiat prodávat v listopadu a je také určena pro méně rozvinuté trhy. Sází na spojení elegantních italských tvarů, výkonných maloobjemových motorů, slušnou výbavu a cenu, která startuje na 309 tisících korun.

Profit vyzkoušel verzi s benzinovým turbomotorem s objemem válců 1,4 litru. Hned na začátku testu nás mile překvapil dostatek prostoru v kabině. Linea svojí velikostí sahá spíše do kategorie Škody Octavia, to platí i o kufru, která má objem 500 litrů.

Nákladový prostor lze ještě zvětšit sklopením zadních sedáků, tady jsme ovšem narazili na první nedostatek. Nejde bohužel o sklopení do roviny, sedáky klesnou jen asi o 45 stupňů, a tak se do auta nedají dát dlouhé předměty. Měli jsme problémy i s lyžemi, které jsme nakonec museli do kufru dát napříč.

Svižný nenasyta

TECHNICKÉ ÚDAJE

  • *model - Fiat Linea T-Jet typ vozu - čtyřdveřový sedan motor - benzinový čtyřválec objem válců - 1,4 litru max. výkon - 88 kilowattů max. rychlost - 195 km/hod zrychlení 0-100 - 6,8 sekundy spotřeba (výrobce) - 6,8 l/100 km kufr - 500 litrů cena** - 419 000 Kč

Co vlastní jízda? Přeplňovaný benzinový agregát 1,4 je zajímavou kombinací solidního výkonu a malého motoru s nízkým povinným ručením. Výrobce udává jeho sílu na 88 kilowattů, což je dostatečné pro rozjezd z nuly na stovku za 6,8 sekundy. Byla by to optimální kombinace, kdyby nebylo jednoho handicapu. Motor se musí hodně točit a s tím roste i jeho spotřeba.

Podle tabulek by měla Linea urazit sto kilometrů za 6,8 litru benzinu, náš palubní počítač ale ukazoval hodnotu přes devět litrů. Musíme k tomu ovšem připočíst fakt, že se jednalo o „syrový“ agregát, který měl najeto jen něco kolem tří tisíc kilometrů. Spotřebu možná také ovlivňuje spojení s poněkud nepřesným pětistupňovým manuálem, na dálnici by mu slušela šestka.

Nový Fiat jsme jinak vyhodnotili jako velice komfortní auto s tichým chodem a elegantním designem, které může suplovat reprezentativní podnikatelský vůz. K jeho výhodám patří cena a velký kufr, minusem u testované verze byla spotřeba.

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče