Malta láká nejen turisty

03. srpna 2004, 00:00 - admin
03. srpna 2004, 00:00

Další díl seriálu, ve kterém postupně mapujeme daňové a všeobecně hospodářské poměry v nových členských zemích EU, je zaměřen na jeden z nejmenších evropských států - Maltu.

Další díl seriálu, ve kterém postupně mapujeme daňové a všeobecně hospodářské poměry v nových členských zemích EU, je zaměřen na jeden z nejmenších evropských států - Maltu.

Malta je po Kypru a Slovinsku třetí nejvyspělejší zemí z nově přistoupených zemích (měřeno podle HDP na hlavu v roce 2003). Ekonomika malého ostrovního státu je otevřená - dovoz zboží dosahuje 45 procent HDP. Země má dobré obchodní a finanční služby, moderní telekomunikace, dobré letecké spojení, právní systém přizpůsobený pro podnikání a nízký stupeň kriminality. Největšími obchodními partnery jsou Itálie, Německo a Velká Británie.

Malta je díky příznivému klimatu oblíbený prázdninový cíl mnoha turistů, zvláště když poskytované služby jsou na vysoké úrovni (na HDP se služby podílejí více než 75 procenty).

Daně z příjmů

Sazba daně z příjmů fyzických osob závisí na výši dosahovaného příjmu, průměrná mzda je zdaněna 20 procenty. Pro Maltu je typický malý počet odčitatelných položek a výjimek. Společnosti, které mají své zázemí na Maltě, mohou těžit z desetiletých daňových prázdnin. Podmínkou je založení provozovny v této zemi a zaměstnání i maltských občanů. Kromě této daňové úlevy jsou od daně osvobozeny i vyplácené dividendy.

Společnost může být na Maltě registrovaná i za účelem holdingu ve společnosti, která má sídlo v zahraničí. Akcionáři, kteří nejsou maltskými občany, potom mají nárok na plnou refundaci daní, které platí společnost na Maltě ze zisku vyplývajícího z holdingu (pokud jsou tyto zisky vypláceny). Maltské společnosti, které provozují obchodní činnost pouze mimo Maltu s nemaltskými subjekty, mohou získat statut Mezinárodní obchodní společnosti (ITC). Tyto společnosti mohou odložit platbu své daňové povinnosti až o 18 měsíců a její nemaltští akcionáři mají právo na daňovou refundaci, což sníží jejich efektivní daňovou povinnost až na pouhých 4,17 procenta.

DPH a spotřební daně

Na Maltě je jednotná DPH ve výši 18 procent. Mezi nejvýznamnější komodity, zdaněné spotřební daní, patří daň z minerálních paliv a plynu, daň z tabáku a tabákových výrobků, daň z lihovin, daň z lihu a daň automobilová.

Průměrný počet hodin odpracovaných na plný úvazek na Maltě činí 40,2 hodin týdně, na zkrácený úvazek 17,7 hodin týdně. Na zkrácený pracovní úvazek na Kypru pracuje 11,2 procenta žen a 3,9 procenta mužů.

Mzdy a platy

Na Maltě je zákonem stanovená měsíční minimální mzda 535 eur, což je dokonce více než ve Španělsku nebo Portugalsku. Z nových členských zemí byla Malta první, kdo zavedl institut minimální mzdy (v roce 1974). Průměrná měsíční mzda se zde pohybuje okolo 1050 eur. Země vykazuje dlouhodobě nízkou nezaměstnanost okolo pěti procent. Podíl vysokoškolsky vzdělaných lidí na Maltě v posledních letech roste. Studium je bezplatné.

Investování

Malta se snaží vytvářet optimální podmínky pro zahraniční investory. Během uplynulých několika let zavedla tamní vláda rozsáhlou legislativu, která umožnila přeměnu ostrova na komerční centrum zajišťující širokou škálu služeb od finančních až po registraci lodí, vývozní služby, svobodné přístavy a elektronické obchodování. Země nabízí zahraničním investorům bezpečné prostředí a velmi výhodné daňové stimuly.

Registraci různých typů investičních fondů provádí Maltské centrum finančních služeb (MFSC), které k registraci přistupuje v rámci platných regulí s maximální flexibilitou. Nemalé investice proudí do vyspělého zemědělství, kde se na úrodné půdě pěstuje pšenice, ječmen, brambory, raná zelenina, víno a jižní ovoce, rozvinutý je chov dobytka a rybolov. Zemědělské plodiny potom patří mezi hlavní vývozní komodity. Malta není bohatá na nerostné suroviny.

Infrastruktura

Všechna města a vesnice na ostrově jsou spojena s hlavním městem Vallettou intenzivní autobusovou dopravou. Jednotlivé autobusové linky lze jednoduše rozpoznat podle čísel. Málokdy se čeká déle než deset minut a používání městské hromadné dopravy je poměrně levné a využívané. Každé taxi je vybaveno taxametrem, dopravné kontroluje stát. Pro turisty či občany není žádné problém pronajmout si podle potřeby odpovídající vůz (minimální věk pro zapůjčení vozidla je 25 let, nejvyšší 70 let). Na Maltě existuje množství zón, ze kterých může být automobil odtažen, tudíž je nutné být velice obezřetný při parkování.

Národní leteckou společností je Air Malta. Svou činnost zahájila roku 1974 s dvěma letouny. Nyní společnost létá do 50 destinací v Evropě, severní Africe, Středním východě a v Zálivu. Letadlový park se rozšířil na 13 letadel, který je jedním z nejmladších v Evropě. V létě se počet ještě rozšiřuje, protože firma si v závislosti na pronajímá další letadla. Minulý rok společnost Air Malta přepravila více než 1,6 milionů cestujících.

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče