Maloobchodní tržby už zase rostou

19. dubna 2004, 00:00 - (mim, čtk)
19. dubna 2004, 00:00

Po lednovém propadu o 1,4 procenta navázaly tržby v maloobchodě v únoru na předchozí šestnáctiměsíční růst. Podle Českého statistického úřadu se meziročně zvýšily o 2,3 procenta. Důvodem byla především poptávka po pohonných hmotách a spotřebním zboží.

„Maloobchodní tržby jedou na benzin, ale velmi pomalu,“ komentoval výsledky hlavní ekonom Patria Online David Marek. „Příliš nenapravily negativní dojem lednového poklesu,“ doplnil hlavní analytik Raiffeisenbank Ivo Nejdl. Žízeň nádrží automobilů nezchladila podle Marka ani vyšší spotřební daň. „Důležitým prvkem pro trh s pohonnými hmotami je postupné zlepšování hospodářské situace v Německu a dalších zemích EU, s nímž je spojený vzestup českého vývozu a vyšší nároky na silniční dopravu,“ dodal ekonom. Brzdou růstu maloobchodních tržeb byl prodej automobilů. „Lidé v tomto roce šetří, takže se auta prodávají hůře než loni,“ řekl analytik Vladimír Pikora z Volksbank. „Kdybychom měřili růst tržeb bez motoristického segmentu, vzrostly by o 3,7 procenta,“ dodal. Český spotřebitel podle ekonomů stále více reaguje na speciální akce a posezonní výprodeje. Tržby z prodeje textilu a obuvi se meziročně zvýšily o 13,1 procenta. Zájem je také o zařízení pro domácnost, kde tržby vzrostly o deset procent. „Relativně slabý výsledek letošních maloobchodních tržeb spíše kompenzuje vysoký růst ve druhém pololetí minulého roku, než že by odrážel klesající růst reálných příjmů domácností,“ míní Nejdl. Ve druhém čtvrtletí podle něj prodej automobilů už zase poroste, takže by se mělo stabilizovat i tempo růstu tržeb v celém maloobchodě. „Po loňském pětiprocentním růstu by letos měly maloobchodní tržby stoupnout o 3,5 procenta,“ odhadl. Po sezonním očištění se maloobchodní tržby meziročně zvýšily o 2,2 procenta. Proti lednu se zvýšily sezonně očištěné tržby ve stálých cenách o 1,2 procenta. Vyšších tržeb dosáhly všechny důležité typy prodeje kromě motoristického segmentu a prodejen s ostatním nepotravinářským zbožím. Z méně významných typů prodeje zaznamenal zvýšení tržeb o 14,3 procenta stánkový a podomní prodej a o 3,5 procenta zásilkový prodej. Naopak se snížil zájem o použité zboží - tržby zde klesly o čtyři procenta. Konec éry second handů je tedy zase o krůček blíž.

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče