Menu Zavřít

Maloobchod bez dřiny

20. 5. 2009
Autor: Euro.cz

Hongkongská firma Li & Fung bere všechny starosti...

celý podtitul:
Hongkongská firma Li & Fung bere všechny starosti velkých značek s výrobou na sebe

Při pohledu na zuboženou maloobchodní scénu počátkem letošního roku bylo Williamu L. McCombovi, generálnímu řediteli společnosti Liz Claiborne, jasné, že své podnikání musí zásadně změnit. Tato newyorská společnost měla potíže dodávat módní oděvy s vysokou hodnotou stále rychlejším tempem, přičemž byla v zámoří nedostatečně zavedená, aby jednala s nezávislými místními dodavateli. McComb věděl, že musí existovat lepší způsob. Proto se před třemi měsíci rozhodl prodat své sourcingové operace – které řeší všechny aspekty výroby, od hledání materiálů až po výrobu oděvů – za 83 milionů dolarů hongkongské firmě Li & Fung Group. Společnost Liz Claiborne se dál věnuje designu a marketingu pro takové značky jako Juicy Couture, Kate Spade a džínsy Lucky Brand. Avšak zbytek má teď na starosti firma Li & Fung. „Tato hospodářská recese je více darwinovská,“ říká McComb. „Nastal čas přetvořit podnikatelský model, abychom byli konkurenceschopnější.“
Protože americké maloobchodní společnosti zápasí s těžkými časy, stále více se jich obrací na firmu Li & Fung. Tato hongkongská firma, která řídí dodavatelský řetězec pro desítky značek a maloobchodních firem po celém světě, využívá recesi k přebírání většího množství podniků svých klientů. Kromě toho, že jim pomáhá hledat továrny nebo suroviny, bere na sebe starosti s výrobou, přičemž zajišťuje, aby partnerské továrny plnily pracovní normy a dodávaly hotové výrobky za stanovenou cenu. Před měsícem oznámila společnost Talbots, že hodlá z firmy Li & Fung udělat svého hlavního zprostředkovatele globálního sourcingu. Tato firma s ročním příjmem 14,3 miliardy dolarů rovněž převzala výrobu pro společnosti Toys‘‘R’’Us, Timberland a Sanrio, japonského prodejce značky Hello Kitty. William Fung, generální ředitel skupiny Li & Fung, uvádí , že maloobchodní firmy hledají cesty, jak snižovat náklady, a ptají se samy sebe: „Je naše vlastní nákupní kancelář vytížená?“ Naštěstí pro Funga je stále častěji slyšet zápornou odpověď. S 80 kancelářemi ve 40 zemích firma Li & Fung využívá své úspory z velkovýroby k tomu, aby ceny pro zákazníky tlačila dolů. McComb ze společnosti Liz Claiborne zase tvrdí, že na jeho zaměstnance zapůsobila efektivita a celosvětový záběr firmy Li & Fung. Podle jeho slov stačilo jen, aby jeho lidé předali návrhy, a firma je nabídla celosvětově výrobci „s nejlepší kombinací kvality, rychlosti dodání na trh a ceny“.
Přebírání většího dílu podnikání klientů je pro firmu Li & Fung součástí strategie na udržení vlastního prudkého tempa růstu. V letech 2004 až 2007 firma zdvojnásobila příjem na 11,9 miliardy dolarů a v příštím roce chce dosáhnout obratu 20 miliard dolarů. Šedesátiletý generální ředitel Fung vystudoval Princeton a firmu řídí spolu se svým třiašedesátiletým bratrem Victorem, absolventem MIT. Fungovou strategií je kupovat celé sourcingové operace amerických zákazníků a restrukturovat je tak, aby byly výnosnější. Loni firma Li & Fung provedla sedm akvizic, které v roce 2009 zvýší příjem patrně o miliardu dolarů. Dne 5. května firma ohlásila plány na získání 348 milionů dolarů v nových akciích a tyto peníze budou zčásti použity na financování dalších akvizic. „V tomto podnikání jsou cadillacem,“ říká maloobchodní konzultant Howard Davidowitz. „Díky své efektivitě nabízejí maloobchodním firmám větší hodnotu.“
Samozřejmě že spoušť v americkém maloobchodním sektoru nepřestála firma Li & Fung bez újmy. Snaží se rozšiřovat činnost mimo Spojené státy, ale z amerického trhu jí pořád ještě plyne 62 procent příjmu. Byla významným dodavatelem nyní zbankrotovaných maloobchodních společností jako Mervyns a KB Toys. Místní prodejci hrozili, že po bankrotu KB budou skupinu Li & Fung žalovat, že jim nezaplatila za hračky už poslané americké maloobchodní firmě, ale strany dosáhly dohody a odvrátily soudní spor.

PŘÍSNĚJŠÍ ÚVĚR Bankroty a pokračující neochota bank půjčovat peníze nutí dnes firmu Li & Fung a její rivaly, aby změnily způsob financování svých operací. Před několika lety továrny čekaly 90 dnů nebo i déle, aby dostaly zaplaceno za zboží zaslané zákazníkům firmy Li & Fung. Teď však už továrny už nemohou „přijímat tak dlouhé úvěrové lhůty“, konstatuje Bruce Rockowitz, prezident firmy Li & Fung. „Svět se vrací zpátky tam, kde byl, přičemž podmínky jsou mnohem přísnější.“ Firma chce dál rozšiřovat činnost a navrhovat výrobky pro klienty sama. „Nechceme být jen dalším americkým importérem,“ prohlašuje Fung. „Umíme dělat věci efektivněji.“
Ačkoli rostoucí protekcionismus vyvolal neochotu mnoha společností zapojovat se do outsourcingu, tyto otázky firmu Li & Fung neznepokojují. Rockowitz tvrdí, že američtí zákazníci vědí, že většina výrobků, které kupují od svých maloobchodních klientů, se vyrábí v zámoří. „Jsou to pracovní místa, která už jsou mimo USA,“ říká. Co se šancí firmy Li & Fung týče, investoři jsou optimističtí. Její akcie kotované na hongkongské burze stouply letos zatím o 63 procent v porovnání s růstem 6,7 procenta u indexu Hang Seng. Banka Credit Suisse předpovídá, že výnosy letos vzrostou o 33 procent na 420 milionů dolarů při obratu 16,4 miliardy dolarů, tedy vyšším o patnáct procent. „Zvyšujeme tržní podíl,“ říká Fung. „Očekáváme, že po tomhle budeme silnější.“
Bruce Einhorn, Hongkong, Aili McConnon, New York. BusinessWeek

/text v modrém praporku na s. 52 před podtitulkem/
NOVÁ PRAVIDLA

/popisek k foto na s. 53 uprostřed/
Jedním z klientů firmy Li & Fung je Lucky Brand (vlevo). Fung chce také rozšiřovat činnost a navrhovat výrobky přímo ve firmě.

BRAND24

Copyrighted 2007 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek

PŘEKLAD: Jiří Kasl

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).