Málo peněz, trochu muziky

04. listopadu 2008, 00:00 - Erich Handl
04. listopadu 2008, 00:00

Rumunská Dacia letos čeří vody českého trhu levným hatchbackem Sandero.

Jeho cena začíná na 180 000 korunách a auto je tak zajímavou alternativou Škody Fabia.

Dacia, kterou už několik let vlastní francouzský Renault, dosud spoléhala hlavně na levný model Logan. Ten slavil úspěchy nejen ve východní Evropě, ale také třeba v Latinské Americe, kde se dokonce začal vyrábět. Loganu je ale často vyčítána nedospělost. Jeho vzhled patří spíše do 80. let, stejně tak interiér trochu připomíná žigulík.

JAK SE HODÍ K PODNIKÁNÍ

Sandero nemá podnikatelskou verzi N1, je to spíše levný rodinný vůz pro malé živnostníky nebo firmy, které hledí na nízké pořizovací náklady svých referentských aut. Za necelých 180 tisíc korun je k mání auto s ABS a airbagem řidiče, za vše ostatní se musí připlácet. To platí o posilovači řízení, airbagu spolujezdce, lampičce ve stropě nebo rádiu.

Inspirace Loganem

Rumunská automobilka nyní přišla s modelem, který je postaven na stejné platformě jako Logan, sdílí s ním 70 procent dílů, ale má už patřit do třetího tisíciletí. Jak jsme jej ohodnotili v redakčním testu? Design se skutečně posunul směrem k modernímu vozu.

Také kabina už není jednoduchým prostorem s mohutnou pákou uprostřed, ale dostala takové prvky elegance, jakými jsou dospělá palubní deska nebo přepracovaná středová konzole. Celkový dojem ale navzdory tomu odpovídá ceně – člověk má stále trochu pocit, že sedí ve Škodě Favorit.

Jako plus jsme vyhodnotili vnitřní prostor auta. Na zadní sedačku se pohodlně usadí až tři dospělí cestující, dětskou sedačku je možné připevnit na všechna tři sedadla. Zavazadlový prostor o objemu 320 litrů má praktické stavebnicové uspořádání s možností sklopení zadní sedačky v poměru 60:40 (v závislosti na verzi). Při sklopeném opěradle zadního sedadla se celková přepravní kapacita zvýší na 1200 litrů.

TECHNICKÉ ÚDAJE

model - Dacia Sandero 1.4 MPI

typ vozu - pětidveřový hatchback

motor - benzinový čtyřválec

objem válců - 1,4 litru

max. výkon - 55 kilowattů

max. rychlost - 161 km/hod

hmotnost vozidla - 975 kilogramů

spotřeba - 7 litrů /100 km

kufr - 320 litrů

cena (základ) - 179 900 Kč

Zvládne i lehký terén

Jízda se Sanderem je trochu tvrdá, ale jistá. U většiny verzí je k dispozici řízení s posilovačem, je otázkou, jak se chová základní verze bez posilovače. Celkem přesné bylo při testu i řazení, páka nám ale při jízdě dost vibrovala. Plusem pro řidičovo pohodlí je výškově nastavitelný volant.

Při testu jsme ocenili relativně velkou světlou výšku auta (155 milimetrů), s vysokým podvozkem může Sandero i na polní cesty. Náš benzinový motor 1,4 litru odváděl práci odpovídající této kubatuře. Při lehké noze na plynu uměl jezdit i za uváděných sedm litrů na sto kilometrů jízdy, ale je třeba počítat spíše s osmi litry. Přispívá k tomu skutečnost, že motor se snadno vytáčí a je nutné často řadit. Největším jízdním minusem je ale zřejmě absence odhlučnění, což se projeví hlavně při cestování po dálnici.

Vzhledem k pořizovací ceně má rumunský vůz odpovídající výbavu. Už v základu ho zdobí nejnovější generace systému ABS Bosch a airbag řidiče. Za všechno ostatní je ale třeba připlácet. Sandero je vůz, který za realtivně málo peněz nabízí solidní protihodnotu, u níž je třeba počítat se strohostí a některými výše zmíněnými nedostatky. Přestavuje auto pro ekonomicky uvažujíího živnostníka, který hledá kombinaci levného rodinného vozu s autem pro občasné podnikání.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
3x z poradny: vytýkací dopis, jak čerpat dovolenou, daň z příjmu
Státní dluh USA, Činy, Ruska a dalších zemí. Kolik dluží domácnosti a firmy?
O prázdninách projedete méně. Benzín i nafta pořád zlevňují
Zákaz kožešinových farem ročně ušetří život více jak 20 000 zvířat, ale senátoři ho nechtěli schválit
Hypotéky 2017: Regulace má za důsledek unifikaci hypoték
Auta
10 nejrizikovějších ojetin, kterým je lepší se zdaleka…
Audi, BMW a Mercedes upraví software milionům starších dieselů. Kvůli emisím
Nástupce Bugatti Chiron bude muset přejít na elektřinu. Bez ní by už nezrychlil
Test motocyklu BMW S 1000 XR: Superbike na chůdách
Kvíz na pátek: Poznáte značku a model auta podle obrázku?
Technologie
Intel se po IoT stahuje i z nositelné elektroniky. Celé oddělení tento měsíc zrušil
Evolveo Ray 2 – moderní skříň s tvrzeným sklem za 1500 Kč (uživatelská recenze)
Cnews FM: Přenos čísla do 10 dnů a dva noví operátoři [podcast]
Při instalaci nových hlavních verzí Windows 10 se zkrátí doba, kdy zařízení nelze používat
Alza to s elektromobily myslí vážně. Přidává další modely, nabídne levnější vozy i dodávky
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít