Malí vývozci to velkým štikám často natřou

14. května 2010, 14:05 - Jiří Němeček
14. května 2010, 14:05

I letos spolu mohou změřit síly malí a střední podnikatelé mířící na zahraniční trhy. Poperou se o úspěšný vstup na indický trh, případně si vybojují prvenství v soutěži o nejlepšího exportéra Vysočiny. Nejúspěšnější vývozce ocení i CzechTrade.

Autor: Shutterstock

Už po třinácté mohou malí a střední čeští podnikatelé soupeřit o titul nejlepších exportérů. Exportní cena DHL HSBC pod záštitou vládní agentury na podporu exportu CzechTrade chce odborné i laické veřejnosti připomenout, že Česko ve světě úspěšně prodává i jiné zboží a služby než jen osobní automobily nebo stavby přehrad, elektráren či pivovarů.

Podle pořadatelů soutěže se přitom zdá, že neustále skloňovaná hospodářská krize menší podnikatele překvapivě vyburcovala k větší aktivitě než v dobách poklidného evropského hospodářského růstu. „Historie soutěže jasně ukazuje, že i malé podniky mají v oblasti exportu co nabídnout a problematická období často zvládají pružněji a lépe než velké, nákladově a byrokraticky přebujelé velké společnosti,“ oceňuje aktivitu podnikatelů Luděk Drnec, šéf DHL Express – společnosti, která stojí od počátku za touto soutěží.

Jen vloni se do akce zapojilo na sto malých a středních exportérů, za celých třináct let to je už na 1700 firem. Jenom loňští soutěžící vylepšili obchodní bilanci země částkou více než 150 tisíc korun na každého aktivně pracujícího Čecha.

I malé firmy vyvážejí za miliony korun

Většina malých exportérů byla přitom schopna dosáhnout obratu na zaměstnance v řádu milionu korun. „To je velký příslib nejen pro letošní ročník této soutěže, ale i pro budoucnost naší ekonomiky. Osobně se těším, že stejně jako loni poznám další výjimečné osobnosti, které se v tvrdé zahraniční konkurenci neztratí. Za CzechTrade jim mohu slíbit, že rozšiřujeme portfolio služeb tak, abychom jejich konkurenceschopnost ještě posílili,“ říká generální ředitel agentury CzechTrade Ivan Jukl.

SOUTĚŽNÍ KATEGORIE
Malá společnost – kategorie je určena malým firmám s maximálním počtem 50 zaměstnanců a obratem do 300 milionů korun – podíl zahraničního vlastníka ve firmě nesmí přesáhnout 49 procent – objem exportu v roce 2008 musel být minimálně 100 tisíc korun – další podmínkou je, že společnost vznikla před 1. lednem 2008 Středně velká společnost – maximální počet 250 zaměstnanců – obrat do 1,5 miliardy korun – podíl zahraničního vlastníka společnosti nesmí přesáhnout 49 procent – objem exportu musel v roce 2008 činit minimálně sto tisíc korun – datum vzniku společnosti musí předcházet 1. lednu 2008 Exportér regionu – nejúspěšnější exportér z malých a středních společností – sídlo je ve vybraném kraji, pro letošní rok je to kraj Vysočina Exportér teritoria – nejúspěšnější exportér malých a středních společností podle nárůstu jejich exportu do vybraného teritoria – letos: Indie Nejúspěšnější klient CzechTrade – podmínka nově uzavřených exportních kontraktů realizovaných s podporou služeb agentury CzechTrade Aplikace průmyslového designu – ocenění má zvýšit povědomí českých firem o využití průmyslového designu, a tím i jejich konkurenceschopnost v zahraničí

Tato agentura spadající pod Ministerstvo průmyslu a obchodu podporuje udílení exportních cen řadu let a v posledních ročnících oceňuje i své nejúspěšnější exportující klienty a nově uděluje i zvláštní cenu za aplikaci průmyslového designu. Podnikatelé mají vskutku o soutěž zájem, což dokládá i rychlost jejich přihlášek. „Během prvních dvou dní tohoto měsíce se do soutěže přihlásilo sedmnáct firem, což je rekord a může naznačovat, že se exportéři na soutěž těší a termíny si hlídají,“ říká jednatelka agentury Helas a zároveň porotkyně soutěže Helena Kohoutová. Jak ale připomíná, není důležité, kdo se přihlásí dříve či později. Hlavní jsou výsledky, kterými se exportéři mohou pochlubit. Přihlášky je navíc možné podávat až do pomyslného poledního odbití jihlavských městských hodin 15. října letošního roku. Slavnostní vyhlášení vítězů pak proběhne do měsíce a dne, tedy 16. listopadu v klášteře minoritů sv. Jakuba v Praze.

Komu voní Indie? Hlavní je nebát se

Helas navíc podnikatelům nabízí setkání s úspěšnými vývozci v rámci Klubu exportérů. Tento týden je například v Praze naplánováno setkání pod heslem „Vůně indického exportu“ a po prázdninách zase set­kání regionálních exportérů v Jihlavě. Samozřejmě to není náhoda. Indie byla pro letošní rok vybrána jako teritorium pro speciální ohodnocení úspěšných exportérů. A z druhé strany bude letos na podzim porota hledat nejlepšího vývozce kraje Vysočina.

Ředitel exportních finančních služeb banky HSBC Tomáš Nymburský vysvětluje, proč byla pro letošní ročník vybrána jako oceňovaný region zrovna Indie. „V této zemi naši analytici očekávají v příštím roce největší hospodářský růst hned po Číně. Dostat se na místní trh ale přesto není jednoduché, takže je to výzva,“ dodává.

Jako příklad udává Nymburský statistiku Světové banky – od dohody o konkrétním obchodu k podpisu s indickým partnerem, překonání byrokratických bariér a skutečné dodávce zboží uplyne v průměru 425 dní. A to ještě není jistota zaplacení. „Platební morálka sice není v mezinárodním srovnání nejhorší, ale evropští dodavatelé se musejí připravit na méně používané nástroje – třeba avaly nebo forfaiting, akreditivy jsou spíš výjimkou,“ varuje Nymburský. Z praxe pak doporučuje použít služeb bankovních domů, které jsou aktivní v Evropě i Indii, a ještě víc uzavření společného podniku s důvěryhodným místním podnikem. „Proč se nepochlubit, umíme to zařídit, na tomto trhu působíme už léta,“ netají se propagací HSBC Tomáš Nymburský.

Šance: Bývalé sovětské trhy

Proniknutí na rostoucí asijské trhy je sice lákavé, podle posledních průzkumů mezi exportéry ale vede ruský trh a jeho bývalé satelity. Experti ale připomínají, že hlavní obchodní partneři jsou pro domácí firmy stále odběratelé z Evropy, především Němci. A právě zde se ukazuje oživení poptávky, které tuzemským exportérům dává šanci na lepší odběratelské podmínky. Podle dubnového průzkumu mezi německými podniky se tempo růstu nových zakázek od českých firem zrychlilo nejvýrazněji od července 2001.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Najděte si novou práci do září
Plná zaměstnanost v ČR: čím jsme si ji zasloužili?
Obtěžují vás nevyžádané telefonáty? Návod, jak se jim vyhnout
O 20 % víc než loni: ceny bytů opět rostou
Mají Češi na elektromobil? Hyundai hodlá rozšířit dojezd až na 500 kilometrů
Auta
Povinné ručení: Jak na změnu smlouvy a snížení ceny
Galerie: Škoda Karoq se chlubí digitálním přístrojovým štítem. Taková věc tu ale byla už dávno
Nové BMW Z4 slibuje svobodu, ale počkáte si na ni až do jara 2018
Kouzlo bohaté sklizně: Zkusili jsme, jak se řídí moderní kombajn
Jeden Velorex 16/250 se dostal až do Chicaga. Teď je po renovaci a stojí přes 300 tisíc
Technologie
Tento týden podcast Cnews FM nebude
Co přinese Intel Coffee Lake do lowendu? Máme parametry Pentií, takt až 3,9 GHz
Povinné ručení: Jak na změnu smlouvy a snížení ceny
Intel už má 15W čtyřjádra pro notebooky v ceníku i s parametry, vydání je blízko
Na počítače míří nový Skype. Nebude to taková divočina jako mobilní verze
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít