Malí prodejci elektra si vytvořili Hele

06. října 2003, 00:00 - (dr)
06. října 2003, 00:00

NA TRHU DOMÁCÍCH ELEKTROSPOTŘEBIČŮ ZÍSKÁVAJÍ STÁLE VĚTŠÍ PODÍL VELKÉ SPECIALIZOVANÉ HYPERMARKETY, ZATÍMCO MALÝCH NEZÁVISLÝCH PRODEJCŮ UBÝVÁ. PRO ZVÝŠENÍ SVÉ KONKURENCESCHOPNOSTI SE ROZHODLI VYTVOŘIT ALIANCI, KTERÁ UMOŽNÍ SJEDNAT LEPŠÍ PODMÍNKY U DODAVATELŮ A ZLEPŠIT MARKETING.

Cílem je posílit konkurenceschopnost na trhu

Situace na trhu domácích elektrospotřebičů není pro nezávislé obchodníky nijak příznivá. Jako jednotlivci s jedním nebo i několika obchody nejsou totiž schopni účinně konkurovat silným specializovaným a nadnárodním řetězcům. První hypermarket v této oblasti vznikl v tuzemsku v roce 1996. Dnes je jich v Česku 142 a za deset let by jich podle odborných předpokladů mělo být 180. V roce 1997 měly specializované řetězce elektra 25 obchodních míst po celé ČR, v současnosti je jich 66. Rostoucí počet specialistů elektro a hypermarketů spolu s agresivním marketingem vede k růstu jejich tržního podílu. Z 9,5 % v roce 1998 na bezmála 26 % vloni. Za jejich úspěchem stojí velké obraty, které zaručují zajímavé nákupní ceny a s tím spojené větší marže, než jakých dokáže dosáhnout malý obchodník. Dále jsou to velké částky věnované na reklamu a přilákání zákazníků, akční nabídky a silný marketing. Počty nezávislých obchodníků naopak klesají. V roce 1998 jich bylo 2200. Na konci roku 2001 jejich počet klesl na 1700. Jednotliví prodejci nejsou schopni konkurovat velkým řetězcům v oblasti marketingu a nákupních podmínek, zcela bezbranní však také nejsou. Na rozdíl od hypermarketů umějí nabídnout nejen srovnatelné zboží, ale i individuální přístup, poradenství a servis, což zákazníci oceňují. Navíc se nezávislí prodejci bílé a černé domácí elektroniky rozhodli založit novou obchodní alianci Hele, jejímž cílem je posílit jejich konkurenceschopnost na trhu. Hlavním partnerem a investorem aliance je Home Credit Finance, jedna z největších splátkových společností na českém trhu. „Pokles tržních podílů nezávislých prodejců černé a bílé techniky samozřejmě ovlivňuje i naše podnikání. Navíc obchodní sítě a řetězce si v oblasti splátkového prodeje kladou tvrdé požadavky. Proto jsme se rozhodli věnovat maximální úsilí této iniciativě,“ uvedl její generální ředitel Pavel Plachký. Podle něho by aliance měla koncem letošního roku mít osm set obchodních míst. Členem aliance se může stát jednotlivý nezávislý prodejce, který zaplatí jednorázový vstupní poplatek a měsíční paušál za využívání obchodní značky a služeb Hele. Spojení má jednotlivým malým obchodníkům v konečném důsledku umožnit sjednat výhodnější podmínky u dodavatelů a kvalitnější marketing. Prvními partnery aliance jsou podle agentury AMI Communications dodavatelé zboží, kteří poskytnou exkluzivní produkty pro prodejny Hele a částečně zaplatí marketing. Pro letošní rok jsou to firmy Philips, Whirlpool, Thomson a Fagor.

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče