Malé zelené, nyní oblíbené

25. května 2012, 17:32 - Blanka Růžičková Euronews a.s.
25. května 2012, 17:32

Wirtschaftswoche

Katastrofa v japonské Fukušimě a rozhodnutí německé vlády postupně odstavit všechny jaderné elektrárny nahrává malým distributorům a dodavatelům zelené energie. Z červnového žebříčku YouGov BrandIndex, který v Německu měří image firem, vyplývá, že si mnohé společnosti zaměřené na ryze ekologické obnovitelné zdroje v očích veřejnosti polepšily až o třetinu. Body sbírala především NaturEnergie, která dodává proud z vodních elektráren, popularita ale rostla například i hamburskému Lichtblicku nebo dodavateli Secura. Naopak image velkých energetických koncernů, jako je RWE, Vattenfall nebo E.ON, po Fukušimě upadá. Holger Geissler z YouGov ale upozorňuje, že rovnice, co je malé zelené, je nyní oblíbené, nemusí platit za všech okolností. Stabilní oblibě se těší například Yello Strom, stoprocentní dceřiná společnost Energie Baden-Württemberg, což je dlouholetý provozovatel jaderných elektráren. „Image dodavatelů bude čím dál důležitější. S koncem atomové éry se energie bude častěji dělit na špinavou a čistou,“ soudí Holger Geissler.

The China Post Trička z kávové sedliny

Textilní průmysl na Tchaj-wanu hledá způsoby, jak získat nové trhy a další zákazníky. Firma Singtex Industrial přišla s originálním nápadem – recykluje kávovou sedlinu z kaváren Starbucks a 7-Eleven, kterou pak využívá při výrobě nové tkaniny s názvem S. Cafe. Vývoj trval přes tři roky, společnost do něj investovala 1,7 milionu dolarů. Na jeho konci však vznikl materiál, jenž se stal skutečným hitem. Zájem o tkaninu obsahující dvě procenta kávových zbytků, které se míchají s polyesterem anebo nylonem, projevily i světoznámé značky jako například Nike, North Face a Timberland. Všichni si ji pochvalují. Díky příměsi sedliny schne totiž sportovní oblečení mnohem rychleji, není až tolik cítit potem a také je více chráněno před UV zářením. Látka S. Cafe se výborně prodává i díky sloganu: „Pijte to, noste to!“ Odborníci věří, že úspěch firmy Singtex představuje příklad, jak se může textilní průmysl na Tchaj-wanu přerodit a stát se více zeleným, šetrným, a dokonce i zajímavým. Textil a výroba oděvů zažívala na ostrově vrcholu v roce 1997, kdy tchajwanský export dosáhl hodnoty 16,7 miliardy amerických dolarů. Od té doby výroba a vývoz klesaly, a to především kvůli levnější konkurenci v Číně. Textilní výrobě se dnes na Tchaj-wanu věnuje přibližně čtyři tisíce firem, zaměstnávajících celkem 190 tisíc pracovníků.

Politiken Brusel proti žvýkání

Snus, tedy žvýkací tabák, je oblíbený v celé Skandinávii. Jedině Švédsko má ale od EU výjimku na jeho prodej. Ačkoli ho ve všech ostatních zemích unie zakazuje tabáková směrnice, v Dánsku je běžně k dostání v trafikách, s čímž se Brusel nechce smířit. Opakovaně proto Kodaň vyzval, aby zákaz dodržovala. Dánsko argumentuje tím, že jde o tradiční výrobek – na rozdíl od švédského snusu není porcovaný do sáčků a prodává se ve formě měkké pasty. Šéf Národní zdravotní rady Jørgen Falk sice přiznává, že i žvýkací tabák může být rakovinotvorný, vzhledem k jeho malému rozšíření ale nevidí důvod k poplachu. „Ve srovnání s klasickými cigaretami nepředstavuje dánský snus závažný problém,“ dodává. Dánské úřady se brání ještě jedním argumentem – zatímco švédský tabák se prodává v malých sáčcích, dánský snus je třeba nejprve prohníst v prstech, což nejrizikovější konzumenty – mladé lidi – často odrazuje, a tak si ho ani nekupují.

The New York Times Američané mohou závidět

Přestože Američané hledí na evropské nízkonákladové letecké společnosti tak trochu skrz prsty a tvrdí, že by se v USA nikdy neujaly nápady, jako je příplatek za použití toalety, což měl kdysi údajně v plánu Ryanair, teď mohou jen tiše závidět. Mnozí z nich si už sami všimli, že se po Evropě dá letadlem cestovat mnohem levněji než na stejně dlouhých trasách v USA. Zatímco například letenka z Edinburku do Dublinu přijde na 40 dolarů, na stejné vzdálenosti mezi New Yorkem a Washingtonem zaplatí nejméně 65 dolarů. Velký rozdíl mezi tím, co si účtují letecké společnosti v Evropě a co ve Spojených státech, se objevil už vloni: zatímco v prostoru EU vyšla průměrná míle letu na 14 (nebo dokonce v rámci jedné země na pouhých 11) centů, v USA to byl téměř dvojnásobek. Americká asociace letecké přepravy nedávno uvedla, že se ceny v USA již snížily a že dnes tam míle stojí jen 16 nebo maximálně 19 centů včetně poplatků. Evropská data nejsou k dispozici, ke stlačování cen však výrazně přispívá obrovská konkurence, která se vytvořila po odbourání bariér v rámci EU.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Najděte si novou práci do září
Plná zaměstnanost v ČR: čím jsme si ji zasloužili?
Obtěžují vás nevyžádané telefonáty? Návod, jak se jim vyhnout
O 20 % víc než loni: ceny bytů opět rostou
Mají Češi na elektromobil? Hyundai hodlá rozšířit dojezd až na 500 kilometrů
Auta
Povinné ručení: Jak na změnu smlouvy a snížení ceny
Galerie: Škoda Karoq se chlubí digitálním přístrojovým štítem. Taková věc tu ale byla už dávno
Nové BMW Z4 slibuje svobodu, ale počkáte si na ni až do jara 2018
Kouzlo bohaté sklizně: Zkusili jsme, jak se řídí moderní kombajn
Jeden Velorex 16/250 se dostal až do Chicaga. Teď je po renovaci a stojí přes 300 tisíc
Technologie
Tento týden podcast Cnews FM nebude
Co přinese Intel Coffee Lake do lowendu? Máme parametry Pentií, takt až 3,9 GHz
Povinné ručení: Jak na změnu smlouvy a snížení ceny
Intel už má 15W čtyřjádra pro notebooky v ceníku i s parametry, vydání je blízko
Na počítače míří nový Skype. Nebude to taková divočina jako mobilní verze
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít