Article, show

Malé zakázky neškodí v jakémkoliv množství

10. března 2008, 00:00 - Filip Černoch
10. března 2008, 00:00

ELEKTRONICKÉ ARMÁDNÍ TRŽIŠTĚ - Ledničky, pneumatiky nebo posekání trávníku. Drobné poptávky tohoto typu organizuje armáda prostřednictvím elektronického tržiště SEPO. O skoro třicet tisíc zakázek ročně se ale firmy kupodivu neperou. Tedy zatím.

Vlastníte autodílnu, o armádě slyšíte jen v souvislosti s nepojízdnými transportéry a do Prahy to máte z Přerova pořádný kus cesty? I tak je pro vás armáda ideální zákazník. Ministerstvo obrany totiž právě v tomto regionu shání někoho na seřízení a kontrolu Tatry 815. Náklaďák vám přitom armáda přistaví až ke dveřím, splatnost faktury garantuje do 21 dnů.

Jde samozřejmě o náhodně vybraný příklad, stejně tak mohla být uvedena poptávka po školení na vysokozdvižné vozíky, nákup permanentek na spinning nebo poznávací zájezd vojenských důchodců do dolního Rakouska. Vedle obrovských kontraktů na bojovou techniku, u nichž se to nulami hemží více než na srazu sládkových republikánů, totiž armáda České republiky poptává i velké množství každodenních drobností.

„V zásadě všechny dodávky a služby do dvou milionů korun, u stavebních zakázek do šesti milionů, zadávají jednotlivé složky armády prostřednictvím centrální elektronické aplikace SEPO. Tedy Systému elektronické podpory obchodování. Tím je umožněna zpětná veřejná kontrola celé zakázky,“ popisuje Martina Orlichová z Odboru správy majetku a akviziční politiky ministerstva obrany.

Další ochranu proti možné korupci by mělo zajistit i naprosté oddělení úředníků od nabízejících firem, kdy se zadavateli zakázky zobrazí jednotlivé nabídky až po uplynutí lhůty pro jejich podávání. Vítěze navíc navrhuje samotný program podle ceny nebo ekonomické výhodnosti. „Loni takto ministerstvo vydalo více než dvě miliardy korun, rozdělených do 28 477 jednotlivých obchodních případů,“ doplňuje Orlichová.

NEJČASTĚJŠÍ ZAKÁZKY SEPO

• kancelářské potřeby a nábytek

• sportovní potřeby

• náhradní díly k technice včetně oprav a servisu (například osobní a nákladní vozy, autobusy, klimatizační jednotky, elektrotechnika)

• úklidové práce

• školení

• praní

• stravování

Regionální firmy zatím spí

Samotný princip tržiště je jednoduchý, oproti podobným aplikacím má ale dvě méně obvyklé výhody. Samo totiž s nabídkami obesílá zaregistrované firmy a za jeho využívání se nijak neplatí.

Zájemce se tedy na stránkách https://sepo.army.cz zaregistruje, vybere si jednu ze dvaceti oborových kategorii, o níž chce být informován, a pak už jen kontroluje svoji e-mailovou poštu. Poptávky mu podle zvoleného klíče přicházejí samy, a odpadá tak pravidelná únavná kontrola příslušných webových stránek.

V drtivé většině tržištěm procházejí naprosto civilní záležitosti, jen zřídkakdy se tak podnikatel setká s nějakým omezením vylučujícím ho z řízení. Výjimkou je snad jen fyzické umístění jeho firmy – společenskou akci pro deset hostů z Karlových Varů jistě nebude organizovat pražská společnost, možnost zajistit ubytování vojenského hudebního souboru Ondráš někde v Plzni bude také nabídnuta jen tamním firmám. Tím spíše mají ale možnost ukousnout si z koláče armádních peněz i regiony.

„Bohužel, stále ještě mnoho podnikatelů o SEPO neví, zaregistrovaných je dnes jen 2909 uživatelů. Takže jsme pak rádi, když se na některé zakázky přihlásí dva tři zájemci, pět už je velké číslo. A jsou případy, kdy musíme zakázku dávat i třikrát, než se ujme,“ vzkazuje podnikatelské obci Martina Orlichová.

Nejlevnější není vždy nejlepší

„My používáme SEPO poměrně často, určitě v řádu desítek případů ročně. Jde o celkem bezproblémovou aplikaci, při dobrém výběru kritérií ani poptávky nijak nezahlcují e-mailovou poštu. Ty jsou navíc aspoň v našem oboru psány jednoznačně, takže help-desk jsem využila snad jen jednou, při přechodu na elektronický podpis,“ hodnotí tržiště Renata Poláková z firmy Hippo, zabývající se dodávkou a instalací trezorů.

Spokojenost se slabým střípkem kritiky vyjadřuje i prezident Asociace obranného průmyslu Jiří Hynek. „Samotný systém pracuje dobře, jen je otázkou, zda je v pořádku vybírat výherce v drtivé většině podle nejnižší ceny. Často je to samozřejmě jedno, auto je vždycky stejné, ale třeba nějaký levný vrták dovážený kdovíodkud, může ve výsledku udělat více škody než užitku. Třeba při práci na leteckých dílech, kdy zbytečná nepřesnost znehodnotí drahý komponent,“ konstatuje Hynek. Systém totiž sice umožňuje i hodnocení podle ekonomické výhodnosti, to však bývá používáno méně často.

SEPO se tak u svých uživatelů setkává s kladným hodnocením, pozitivně je oceňován i jeho přínos ke zprůhlednění zadávání drobných armádních zakázek. A pro podnikatele zatím znamená i nepříliš známé – a tedy méně konkurenční – přilepšení k běžnému byznysu.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Konec vesnických prodejen? Vyřeší jejich ztrátovost dotace?
"Bude to dobrý rok," banky a stavební spořitelny počítají výsledky v polovině roku 2017
Papíry jsme jim nevytiskli aneb o reálném založení chovné stanice
Připojištění na dovolenou? Nutnost, nebo zbytečnost?
Poroste rychleji USA nebo eurozóna? MMF upravil předpovědi
Auta
Škoda odstartovala sériovou výrobu modelu Karoq. První…
První autonomní Kamaz bude nasazen během fotbalového mistrovství
Po Francii chce prodej aut se spalovacím motorem zakázat také Velká Británie
Galerie na středu: Na tyto tříválce vám nestačí ani půl milionu
Německo chce neupraveným autům z aféry Dieselgate odebrat registraci
Technologie
Ransomware v posledních dvou letech vydělal přes 25 milionů dolarů
Chrome 60 lepí 40 děr a podporuje Touch Bar na nových Macboocích Pro
Core i7-8700K má prý turbo 4,7 GHz. I při zátěži šesti jader může běžet nad 4 GHz
Web si oddychne. Adobe plánuje ukončit vývoj a podporu a Flashe v roce 2020
Aukro chystá změny. Začátkem srpna bude služba nedostupná
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít