Malé firmy podceňují reklamu

09. prosince 2009, 13:03 - Jan Němec
09. prosince 2009, 13:03

Drtivá většina malých a středních českých firem považuje internet za klíčový pro své podnikání. Mají vlastní webové stránky a používají web k vyhledávání informací nebo kontaktů na nové dodavatele. On-line reklamu však využívá jen třetina z nich.

Autor: Martin Siebert

Role internetu v podnikání malých a středních firem v Česku rychle roste. Osm z deseti českých podniků považuje internet za klíčový pro svůj byznys a třetina společností je na něm dokonce bytostně závislá. Vyplývá to ze společného průzkumu společnosti Google a Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR. Hlavní využití celosvětové sítě není nijak překvapivé – devadesát procent firem zde především vyhledává informace a kontakty, případně používá aplikace, jako jsou plánovače tras a mapy.

Významnou roli ale internet hraje také v marketingu a propagaci firem. Tři čtvrtiny z tří set oslovených firem mají vlastní webové stránky, které zároveň patří mezi hlavní propagační nástroje. Naopak internetová reklama, která je v době ekonomické recese prakticky jedinou rostoucí oblastí reklamního trhu, menší společnosti příliš neoslovila. Více než polovina z nich totiž na internetu vůbec neinzeruje.

Internetová reklama roste v Česku v posledních letech v dvojciferných číslech. Největší oblibu si našla mezi velkými firmami, které na web často přesunují část reklamy například z televize nebo tištěných médií. Překvapivě ji však používá pouze třetina firem malých a středních. Odborníci přitom kvůli nižším nákladům a rychlé zpětné vazbě právě on-line reklamu označují za ideální pro malé podniky.

On-line nepotřebujeme

Co za relativně malým zájmem stojí? V průzkumu téměř třetina oslovených firem tvrdila, že on-line reklamu pro svůj byznys nepotřebuje. Druhým nejčastějším důvodem bylo údajně efektivnější využití peněz než jejich investováním do reklamy. Poměrně významná část firem ale on-line reklamu nezatracuje. Důvody, proč ji zatím ignorují, totiž veskrze spočívají v neznalosti tohoto formátu. Například patnáct procent podniků tvrdí, že je internetová reklama příliš drahá, desetina firem neví, kde s inzerováním na webu začít, a osm procent společností si myslí, že on-line reklama nefunguje. Daleko větší oblibě v oblasti on-line marketingu se těší internetové katalogy na velkých portálech. V nich se zaregistrovala více než polovina firem.

Bannery pomalu ustupují

Mění se i obliba formátů on-line reklamy. Dříve suverénně vedoucí reklamní bannery a další formy grafické inzerce pomalu ustupují do pozadí. Přestože jim stále patří druhé místo a využívá je polovina společností, oproti minulosti si výrazně pohoršily. Naopak na vzestupu je reklama ve vyhledávačích – PPC (pay-per-click). Tu si vyzkoušelo 53 procent z oslovených firem. Mnohem menší oblibě se pak těší například placené PR články v internetových médiích (10 procent) nebo direct maily (25 procent).

A co ti, kteří na webu inzerují, vidí jako největší výhody? Více než deset procent z oslovených firem jmenovalo především lepší ceny než v jiných médiích, jednoduchost, efektivnost a návratnost investice nebo přesné cílení na zákazníka. Následují pak „bonusy“, jako jsou flexibilita on-line reklamy, její transparentnost nebo rychlá odpověď a zpětná vazba výsledků reklamní kampaně.

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče