Article, show

Malé firmy podceňují reklamu

09. prosince 2009, 13:03 - Jan Němec
09. prosince 2009, 13:03

Drtivá většina malých a středních českých firem považuje internet za klíčový pro své podnikání. Mají vlastní webové stránky a používají web k vyhledávání informací nebo kontaktů na nové dodavatele. On-line reklamu však využívá jen třetina z nich.

Autor: Martin Siebert

Role internetu v podnikání malých a středních firem v Česku rychle roste. Osm z deseti českých podniků považuje internet za klíčový pro svůj byznys a třetina společností je na něm dokonce bytostně závislá. Vyplývá to ze společného průzkumu společnosti Google a Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR. Hlavní využití celosvětové sítě není nijak překvapivé – devadesát procent firem zde především vyhledává informace a kontakty, případně používá aplikace, jako jsou plánovače tras a mapy.

Významnou roli ale internet hraje také v marketingu a propagaci firem. Tři čtvrtiny z tří set oslovených firem mají vlastní webové stránky, které zároveň patří mezi hlavní propagační nástroje. Naopak internetová reklama, která je v době ekonomické recese prakticky jedinou rostoucí oblastí reklamního trhu, menší společnosti příliš neoslovila. Více než polovina z nich totiž na internetu vůbec neinzeruje.

Internetová reklama roste v Česku v posledních letech v dvojciferných číslech. Největší oblibu si našla mezi velkými firmami, které na web často přesunují část reklamy například z televize nebo tištěných médií. Překvapivě ji však používá pouze třetina firem malých a středních. Odborníci přitom kvůli nižším nákladům a rychlé zpětné vazbě právě on-line reklamu označují za ideální pro malé podniky.

On-line nepotřebujeme

Co za relativně malým zájmem stojí? V průzkumu téměř třetina oslovených firem tvrdila, že on-line reklamu pro svůj byznys nepotřebuje. Druhým nejčastějším důvodem bylo údajně efektivnější využití peněz než jejich investováním do reklamy. Poměrně významná část firem ale on-line reklamu nezatracuje. Důvody, proč ji zatím ignorují, totiž veskrze spočívají v neznalosti tohoto formátu. Například patnáct procent podniků tvrdí, že je internetová reklama příliš drahá, desetina firem neví, kde s inzerováním na webu začít, a osm procent společností si myslí, že on-line reklama nefunguje. Daleko větší oblibě v oblasti on-line marketingu se těší internetové katalogy na velkých portálech. V nich se zaregistrovala více než polovina firem.

Bannery pomalu ustupují

Mění se i obliba formátů on-line reklamy. Dříve suverénně vedoucí reklamní bannery a další formy grafické inzerce pomalu ustupují do pozadí. Přestože jim stále patří druhé místo a využívá je polovina společností, oproti minulosti si výrazně pohoršily. Naopak na vzestupu je reklama ve vyhledávačích – PPC (pay-per-click). Tu si vyzkoušelo 53 procent z oslovených firem. Mnohem menší oblibě se pak těší například placené PR články v internetových médiích (10 procent) nebo direct maily (25 procent).

A co ti, kteří na webu inzerují, vidí jako největší výhody? Více než deset procent z oslovených firem jmenovalo především lepší ceny než v jiných médiích, jednoduchost, efektivnost a návratnost investice nebo přesné cílení na zákazníka. Následují pak „bonusy“, jako jsou flexibilita on-line reklamy, její transparentnost nebo rychlá odpověď a zpětná vazba výsledků reklamní kampaně.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Konec vesnických prodejen? Vyřeší jejich ztrátovost dotace?
"Bude to dobrý rok," banky a stavební spořitelny počítají výsledky v polovině roku 2017
Papíry jsme jim nevytiskli aneb o reálném založení chovné stanice
Připojištění na dovolenou? Nutnost, nebo zbytečnost?
Poroste rychleji USA nebo eurozóna? MMF upravil předpovědi
Auta
Škoda odstartovala sériovou výrobu modelu Karoq. První…
První autonomní Kamaz bude nasazen během fotbalového mistrovství
Po Francii chce prodej aut se spalovacím motorem zakázat také Velká Británie
Galerie na středu: Na tyto tříválce vám nestačí ani půl milionu
Německo chce neupraveným autům z aféry Dieselgate odebrat registraci
Technologie
Chrome 60 lepí 40 děr a podporuje Touch Barem na nových Macboocích Pro
Core i7-8700K má prý turbo 4,7 GHz. I při zátěži šesti jader může běžet nad 4 GHz
Web si oddychne. Adobe plánuje ukončit vývoj a podporu a Flashe v roce 2020
Aukro chystá změny. Začátkem srpna bude služba nedostupná
AMD se díky kryptotěžařům a Ryzenu dostalo v druhém čtvrtletí do zisku – tedy skoro
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít