„Malé dodávky“ lámou rekordy

16. ledna 2006, 00:00 - TOMÁŠ JOHÁNEK
16. ledna 2006, 00:00

REGISTRACE NOVÝCH VOZŮ Zájem o nová vozidla se loni po předchozím propadu zvýšil. Nejvíce je tento trend patrný v kategorii lehkých užitkových vozidel. Zde se registrace vyšplhaly na historický rekord, prodalo se jich téměř 40 tisíc.

REGISTRACE NOVÝCH VOZŮ Zájem o nová vozidla se loni po předchozím propadu zvýšil. Nejvíce je tento trend patrný v kategorii lehkých užitkových vozidel. Zde se registrace vyšplhaly na historický rekord, prodalo se jich téměř 40 tisíc. Minulý rok se po předloňském propadu opět oživil český trh s novými motorovými vozidly. Ve srovnání s rokem 2004 úřady zaregistrovaly o zhruba 15 tisíc nových automobilů a motocyklů více. Pro podnikatele je důležité, že neklesá poptávka zejména po lehkých užitkových vozech, vozový park v této kategorii se tedy poměrně rychle omlazuje. Právě „malých dodávek“ se v loňském roce prodalo nejvíce za posledních 13 let, bylo jich téměř 40 tisíc. Tedy dobu, po kterou se prodej a registrace motorových vozidel na českém trhu systematicky sleduje. Poptávka po tomto segmentu vozidel má přitom zcela jasný důvod. „Vidíme za tímto růstem zejména fakt, že podnikatelé mohou uplatnit na lehká užitková auta odpočet DPH,“ říká ředitel sekretariátu Svazu dovozců automobilů Pavel Tunkl. Podle jeho slov se za poslední roky podařilo snížit průměrné stáří dodávek na zhruba sedm let, průměrný věk osobních automobilů se přitom pohybuje zhruba na hranici 13,5 roku. „Řešením by bylo podporovat nákup nových osobních automobilů stejně, jako je to běžné v zemích Evropské unie,“ dodal Tunkl. Měla by se tak odstranit situace, kdy podnikatelé si kvůli daňové výhodě pořizují nová auta, ale ostatní dají přednost ojetině z dovozu. Dovoz ojetých vozů totiž v loňském roce oproti roku 2004 stoupl o 17 procent na 141 tisíc automobilů. TRHU VLÁDNE ŠKODA  Nejprodávanější značkou na českém trhu je samozřejmě domácí Škoda, která však vedle segmentu osobních automobilů ovládá i trh lehkých užitkových vozidel. Pokud jde o jednotlivé modely, patří první místa v kategorii osobních automobilů Škodě Fabii a Škodě Octavii, další pořadí v nejsilnější pětce obsadila zahraniční auta Renault Thalia, Hyundai Getz a Peugeot 206. Již z tohoto pořadí vyplývá, že český zákazník stále preferuje spíše malé vozy. Lehkým užitkovým vozidlům kraluje Škoda Octavia před Škodou Fabií, Fordem Tranzit, Volkswagenem Transporter a Citroenem Berlingo. Nejprodávanější velkou dodávkou tedy zůstává Ford Tranzit, který se o první místo pravidelně přetahuje s vozy značky Volkswagen. ZÁJEM HLAVNĚ O MALÉ VOZY

Jak už bylo řečeno, z hlediska segmentů vozidel zůstává zachován největší podíl malých vozidel, kde je nejpočetnějším automobilem Škoda Fabia, následovaná Renaultem Thalia a jihokorejským vozítkem Hyundai Getz. Střední třídě vládne rovněž česká značka Škoda Octavia následovaná Volkswagenem Passat a Fordem Mondeo. V nižší střední třídě boduje „rumunský Renault“ - Dacia Logan, kterou následuje Renault Megane a Volkswagen Golf.

Naopak malý zájem českých zákazníků je o další třídy, jako jsou velkoprostorová vozidla, vyšší střední třída, terénní vozy a sportovní auta, kde se registrace nových vozů pohybuje v řádu jednotlivých procent na celkovém objemu registrací. Z hlediska druhu pohonu se loni mírně snížil podíl vozidel s naftovým motorem.

DAŘÍ SE I VÝROBĚ AUT Více než prodejům automobilů se však v České republice v loňském roce dařilo jejich výrobě. Ta poprvé v historii překročila hranici půl milionu kusů, a dokonce těsně pokořila i hranici šestisettisícovou. Za tímto nárůstem stojí zejména příchod automobilky TPCA do Kolína a také zvýšená výroba škodovek. V blízké budoucnosti by se po plném rozjezdu výroby v Kolíně na očekávaných 300 tisíc vozů ročně. Při výrobě mladoboleslavské Škody Auto na hranici 450 tisíc aut ročně mohla tuzemská výroba aut zvednout až na 800 tisíc vozů ročně.  NEJPRODÁVANĚJŠÍ OSOBNÍ AUTA za rok 2005 |pořadí|model |počet |
|1. | Škoda Fabia| 36 258|
|2.| Škoda Octavia| 17 500|
|3. | Renault Thalia| 3738|
|4. | Hyundai Getz| 2901|
|5. | Peugeot 206| 2862|
|6. | Dacia Logan| 2542 |
|7. | Škoda Superb| 2476 |
|8. | Renault Megane| 2030|
|9. | Volkswagen Polo | 2012|
|10. | Volkswagen Golf| 1937|
NEJPRODÁVANĚJŠÍ LUV za rok 2005 |pořadí|model |počet** |

1.  Škoda Octavia 4744
2. Škoda Fabia 3060
3.  Ford Tranzit2379  
4.  VW Transporter1427 
5.  Citroen Berlingo1213
6.  VW Caddy1141
7.  Ford Focus975
8.  Renault Megane 827
9.   Peugeot Partner 812
10.  Mercedes Benz Sprinter 696

Zdroj: Svaz dovozců aut

Mohlo by vás zajímat

  • Je o mě zájem, říká expremiér Jiří Paroubek v Euro TV

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

Hry pro příležitostné hráče