Malé děti tvoří skulinu na trhu

20. června 2005, 00:00 - admin
20. června 2005, 00:00

KAŠPERSKÉ HORY Malý rodinný podnik Apart Hotel 2000 završí po prázdninách třetí rok fungování. „Kašperské Hory mají velký potenciál rozvoje,“ říká jeho ředitelka Sabina Kmecová.

KAŠPERSKÉ HORY Malý rodinný podnik Apart Hotel 2000 završí po prázdninách třetí rok fungování. „Kašperské Hory mají velký potenciál rozvoje,“ říká jeho ředitelka Sabina Kmecová. * Proč jste zvolili zrovna Kašperské Hory, a ne nějaké turisticky ještě atraktivnější místo?

Kašperské Hory jsou turisticky velmi atraktivní, především v letní a podzimní sezoně. Je určitá dost velká skupina klientů, kteří nechtějí odjet do úplné samoty a odříznout se od světa. Vedle pobytu v přírodě chtějí mít možnost výběru různých restaurací, večerní zábavy, možnost jít do obchodu, do cukrárny, do muzea apod. To vše Kašperské Hory nabízejí. Pro rodiny s malými dětmi je důležité i zázemí typu dětský lékař a lékárna. Kašperské Hory mají velký potenciál rozvoje. Při rozumném počínání místních zastupitelů a usilovné společné práci místních podnikatelů v cestovním ruchu se mohou stát přirozeným centrem celé západní, neboli centrální Šumavy. Je to jediné městečko na Šumavě s pěkným architektonickým základem a bohatou historií. Budou potřeba větší investice do infrastruktury i do zázemí pro turisty. Ale to vše je zvladatelné. To, co zatím chybí, je vytyčení rozvoje cestovního ruchu jako priority číslo jedna pro zastupitelstvo a schopnost spolupráce podnikatelských subjektů při prosazování společného cíle.

* Jaká je obsazenost hotelu?

Naše průměrná obsazenost od začátku roku 2005 do konce května dosáhla 54 procent.

* Kdo tvoří vaši klientelu? Naší hlavní klientelou jsou individuální hosté a individuálně organizované skupiny, tedy lidé, kteří si u nás rezervují ubytování přímo, bez zprostředkovatele, jako například turisté senioři nebo skupina maminek s malými dětmi. Na jaře a na podzim pořádáme řadu firemních akcí se zaměřením především na outdoor aktivity. Přes 80 procent naší klientely tvoří Češi. Klientelu si budujeme a snažíme se zaměřit na určitý námi vymezený segment. Typově jsou naší nejčastější klientelou rodiny s miminky a malými dětmi do deseti let a mladší lidé, kteří vyžadují určitý komfort a podmínky pro aktivní dovolenou. * Máte v nabídce ucelené produkty. Proč něco takového děláte? Je to pro vás výhodné, nebo jenom sledujete trend, který je běžný třeba v Rakousku nebo Německu?

Na tuto otázku nelze odpovědět jednoznačně. Pokud chceme uspět, musíme sledovat trh. Jednoznačným trendem současné doby je individuální dovolená (tedy dovolená, kterou si klient sjedná sám přímo bez zprostředkovatele), ale se zajímavým programem. Proto nabízíme pobytové balíčky, a v tom ubytování + pestrou nabídku dalších aktivit. Klient si tak může sám sestavit program a prožít dovolenou zcela podle svých představ. Konkurence na Šumavě je opravdu velká, proto se snažíme najít skuliny na trhu a soustředit se na ně. Ne ve všech ubytovacích zařízeních mají z pobytů s malými dětmi radost. My jsme si tuto skupinu naopak vybrali a snažíme se jim poskytnout ty nejlepší podmínky. Především v nízké sezoně je potřeba klienty přilákat na zajímavý program, proto pořádáme akce typu Rafting na Otavě.

* Pociťujete celkový mírný odliv českých turistů z Česka do zahraničí?

Vzhledem k tomu, že jsme nově otevřený hotel, těžko mohu tuto otázku objektivně posoudit. Nám zatím čeští klienti stále přibývají. Ale ze své vlastní zkušenosti se domnívám, že důvod je především v nízké a nestálé kvalitě služeb v Čechách. Pokud mohu za podobné peníze mít dovolenou ve vyšším standardu a s velkou nabídkou aktivit, určitě pojedu raději do zahraničí. Doba, kdy Češi budou zůstávat v Čechách, protože je to levnější, brzy pomine. Lidé cestují a mají možnost srovnání. Budou vyžadovat kvalitní služby za rozumné peníze. Pokud je nedostanou v Čechách, budou hledat jinde.

* Vidíte trend, kam se v příštích pár letech bude pohybovat cestovní ruch na Šumavě, a děláte něco pro to, abyste ho následovali, nebo zůstáváte věrni tradicím?

V podstatě neděláme nic jiného, než se snažíme reagovat na trendy vývoje cestovního ruchu. Tradice nás neuživí. Šumava je stále ještě nedoceněná a neobjevená, a to především zahraničními turisty. Takovou nádheru, jakou je Šumava, má v Evropě málokdo. Také její umístění v centru Evropy je velmi příznivé. Šumava má velkou budoucnost. Podmínkou je ovšem kvalitní ubytování, mnohem širší infrastruktura pro sport a volný čas, a také kvalitní a účinná propagace Šumavy jako celku. Ta je v současné době propadající, protože je naprosto nekoncepční, roztrhaná na kousky a často v rukou soukromých tržně orientovaných subjektů. Je to dobře vidět například na různých webových stránkách. Pokud se bude Šumava jako celek pod jednou hlavičkou prezentovat na evropských veletrzích pro cestovní ruch a bude mít kvalitní opravdu funkční internetovou propagaci, pak jsem si jista úspěchem. Jenomže toto nemůže udělat soukromý podnikatel-majitel hotelu. Musí to být smysluplná, koncepční a dlouhodobá spolupráce státu, dotčených krajů a obcí. Pokud mi takový dobrý projekt někdo nabídne, jdu do toho všemi deseti, budu finančně přispívat a osobně se angažovat.

* Máte také internetovou stránku. K čemu ji využíváte - je to jenom image, hlásí se vám přes ni klienti nebo ji máte jako reklamu?

Provozujeme jednak vlastní stránky hotelu, jednak regionální informační portál Šumava 2000 (www.sumava2000. cz), pro který právě dokončujeme zcela nový design a kvalitnější informační servis pro všechny cestovatele a potenciální návštěvníky. Novinkou bude diskuzní fórum o Šumavě a možnost ohodnotit jednotlivé poskytovatele služeb. Internet je pro nás životně důležitý a denně v duchu děkuji tomu, kdo ho vymyslel. Osm desetin všech našich klientů přichází přes internet. Internet je budoucností cestovního ruchu, a na Šumavě obzvlášť. 

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče