Malé české firmy by se v EU měly spojit

28. července 2003, 00:00 - Andrea Arnoulová
28. července 2003, 00:00

CzechTrade pomůže podnikatelům s potížemi po vstupuAgentura na podporu obchodu CzechTrade pomáhá českým firmám a podnikatelům s vývozem a snaží se zvýšit jejich konkurenceschopnost v zahraničí. "Po vstupu do Evropské unie chystáme novinky," říká generální ředitel Martin Tlapa.

CzechTrade pomůže podnikatelům s potížemi po vstupu

Agentura na podporu obchodu CzechTrade pomáhá českým firmám a podnikatelům s vývozem a snaží se zvýšit jejich konkurenceschopnost v zahraničí. „Po vstupu do Evropské unie chystáme novinky,“ říká generální ředitel Martin Tlapa.

* Změní vstup do EU činnost vaší agentury?

Po vstupu do Unie bude v České republice existovat model podpory konkurenceschopnosti a vývozu, který známe z tamních zemí. CzechTrade se to dotkne v tom, že bude muset svou činnost srovnávat se špičkovými evropskými agenturami. Obsahově bude trend směřovat ke službám spojeným s internacionalizací českých firem. Naše služby nebudou již „pouze“ o podpoře vývozu, ale činnost bude zaměřena i na pomoc firmám k tomu, aby se uměly v zemích EU prezentovat a založit tam pobočku. Znamená to, že budeme dále výrazně rozvíjet naše služby v oblasti exportního poradenství a konzultací. Jednou z nových činností bude rovněž naše snaha vytvářet exportní aliance českých firem.

* Proč se drobní podnikatelé vstupu do EU obávají?

Vstup do Evropské unie se malých a středních firem dotkne. Příznivě v tom, že zmizí technické bariéry, zlepší se přístup na trhy, firmy se lépe dostanou k zakázkám, které Evropská unie vypisuje, zlepší se image českého zboží v zahraničí, sníží se doba čekání na hranicích. Negativní věcí je však vzrůst firemních nákladů, které budou spojeny se vstupem. Půjde nejen o technické předpisy, které většina firem už dnes splňuje, ale také třeba o změnu statistiky, náklady spojené se změnou účetnictví, se změnou administrace obchodních případů, s nutnými změnami systému řízení ve firmách. Obávám se, že někteří menší exportéři tímto mohou trpět či to pro ně dokonce může být náklad, který neunesou.

* Co byste takovým podnikatelům poradil?

Pokud mají firmy dobrý plán a produkt, měly by přemýšlet o expanzi do zahraničí. Bude dobré, aby se uměly spojit do exportních aliancí, aby byly silnější. Už dnes se firmy spojují kupříkladu při nákupu materiálu ze zahraničí. Dosáhnou tak daleko přívětivější ceny a mají lepší pozici s dodavatelem. Totéž potřebují při vývozu.

* V Poslanecké sněmovně se hovoří o tom, že se české agentury pro podporu podnikání budou slučovat. Platí to i pro CzechTrade?

Je pravdou, že se agentury na podporu podnikání budou slučovat, avšak CzechTrade zůstane samostatnou agenturou tak, jak je to obvyklé ve všech zemích EU. Poslanecká sněmovna projednává legislativu, která rozšíří mandát agentuře CzechInvest, pod jejíž hlavičku budou převedeny agendy Agentury pro rozvoj podnikám a CzechIndustry. S agenturou CzechInvest budeme však úzce spolupracovat. Chceme pro ni a ministerstvo průmyslu a obchodu připravit skutečně dobré programy, spolufinancované ze strukturálních fondů Evropské unie, které pomohou našim firmám při vstupu na zahraniční trhy a vhodně doplní mozaiku podpory podnikání v ČR.

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče