Magistrálu v centru Prahy čekají změny

05. března 2009, 01:00 - Tomáš Johánek
05. března 2009, 01:00

Doprava v centru Prahy je trnem v oku zejména radnici druhéhoměstského obvodu, ale i magistrátu. Řešení situace již existuje, ale problémem jsou neexistující peníze. Magistrála se tak alespoň zkušebně zúží.

O řešení situace, kdy horní částí Václavského náměstí projíždějí desetitisíce aut denně, se hovoří již několik let i v souvislosti s plánovaným návratem tramvají na centrální pražské náměstí. Variant je celá řada, od přeložení magistrály nad budovu Národního muzea po vybudování tunelu o různé délce. Praha 2 by nejraději poslala auta do tunelu u Nuselského mostu a vypustila je až u Hlavního nádraží. Pražský magistrát je poněkud realističtější a vzhledem k obrovským nákladům na budování jakéhokoli tunelu plánuje podzemní provoz jen v okolí Národního muzea. Ani na to však zatím nejsou peníze.

Tunel u muzea prý moc nepomůže

„Stát nemá na takovou investici připraveny peníze,“ říká předseda dopravního výboru pražského zastupitelstva David Vodrážka. Podle jeho slov tak není reálné splnit přání radnice druhé městské části, která by chtěla kvůli zlepšení životních podmínek podél magistrály zahloubit pražskou dopravní tepnu až k Nuselskému mostu. Investici v zatím pouze předpokládané výši, která by se pohybovala v řádu miliard korun, by tak muselo zaplatit město. To má ale problémy s již tak napnutým rozpočtem. Představitelé Prahy 2 již ale několikrát kritizovali plán, podle kterého by měla být magistrála převedena do tunelů pouze kolem Národního muzea.

Podle zástupce starostky Prahy 2 Václava Vondráška působí magistrála lidem větší problémy v oblasti náměstí I. P. Pavlova než před muzeem. Pouhé zahloubení magistrály u muzea se nelíbí ani některým pražským zastupitelům. „Byla by to pouze kosmetická úprava turistického místa,“ míní zástupkyně Strany zelených v pražském zastupitelstvu Petra Kolínská. Emise se podle ní zlepší pouze o zhruba dvě až pět procent. Projekt podle ní také neřeší další zklidnění okolních ulic, například Ječné, Žitné nebo 5. května.

Stavět se může po dokončení okruhu Ředitel pražské správy Ředitelství silnic a dálnic Tomáš Jílek navíc tvrdí, že proměnu magistrály lze uskutečnit až po dokončení jihozápadní části silničního okruhu kolem Prahy a městského okruhu v úseku mezi Jižní spojkou a Tyrolkou, kudy by při budování tunelů měla vést objízdná trasa. Část tohoto okruhu mezi Malovankou a Tyrolkou se momentálně buduje a hotova má být v roce 2011. Se stavbou tunelů na magistrále by se podle současných plánů mohlo začít zhruba v roce 2010, trvat by měla asi čtyři roky. Podle ministerstva dopravy by celkové náklady mohly být asi osm miliard korun. Hlavní náklady na stavbu by měl zaplatit Státní fond dopravní infrastruktury. Ministerstvo kultury bude financovat vybudování tunelu mezi muzeem a budovou bývalého Federálního shromáždění. Magistrála v tunelech bude mít pouze dva jízdní pruhy. SEVEROJIŽNÍ MAGISTRÁLA Jedná se o silniční komunikaci, která prochází centrem města a zásadním způsobem ovlivňuje dopravní situaci v pražském centru. Je jednou z nejvytíženějších komunikací, denní intenzita provozu na ní dosahuje až 100 tisíc vozidel. Ač má pro dopravu zcela zásadní význam, dnes není součástí oficiální sítě hlavních pražských komunikací. Proto také neexistuje její přesné právní vymezení. Obvykle se do ní zahrnují komunikace propojující Proseckou radiálu na severu a Chodovskou radiálu na jihu. Magistrála se uváděla do provozu postupně od roku 1973 do roku 1980. Jisté je, že tyto plány výrazně zkomplikují dopravu v centru Prahy. Pokud bude zahloubení magistrály schváleno podle stávajícího plánu, bude v první fázi svedena veškerá automobilová doprava z Legerovy ulice před muzeum. Později by měla být část magistrály dokonce přesměrována do ulic Washingtonova a Politických vězňů. Vyplývá to ze studie, kterou pro Ředitelství silnic a dálnic zpracovala společnost Pragoprojekt. Současný plán počítá s vybudováním asi 800 metrů dlouhých tunelů od parkoviště Slovan u Hlavního nádraží až po ústí Legerovy a Mezibranské ulice do Čelakovského sadů. Vést by měly přibližně pod Legerovou ulicí. U Hlavního nádraží vznikne velká kruhová křižovatka, kvůli níž musí být zbouráno parkoviště Slovan. Praha 2 vyhlásila boj magistrále

Jak už bylo řečeno, plán dostat auta do tunelu jen kolem Národního muzea, odmítá městská část Praha 2. S magistrálou bojuje druhá městská část dlouhodobě. V současné době si na magistrátu radnice vyžádala půlroční pokusné zúžení hlavní pražské tepny.

S plánem zahloubení magistrály do tunelů zásadně nesouhlasí sdružení Auto*Mat. Podle jejich představitelů dopravní potíže nevyřeší, ale zhorší. „Podzemní dálnice bude mít vyšší kapacitu, než má současná magistrála. V každém směru sice ubude jeden jízdní pruh, auta ale nebudou stát na křižovatkách, pojedou proto rychleji a úsekem jich může projet více,“ uvedl Michal Křivohlávek z Auto*Matu. Podle něj by bylo vhodnější zavést jiná opatření. „V případě magistrály je jediným účinným řešením její zúžení a snížení atraktivity a průjezdnosti pro tranzitní dopravu,“ myslí si Křivohlávek.

V současné době posuzuje magistrátní odbor životního prostředí vliv stavby na přírodu a okolí. Vybudování tunelů také neumožňuje současný územní plán hlavního města, změna by ale měla být zapracována do připravovaného nového územního plánu, který by měl začít platit od příštího roku.

Legerova ulice se zúží

Prvním, podle některých odborníků zcela zbytečným opatřením na zklidnění dopravy v centru Prahy, je chystané zúžení pražské magistrály v Legerově ulici. Má se tak stát o víkendu 14. a 15. března a magistrála se zúží o jeden pruh.

Legerova ulice měla být původně zúžena již od začátku ledna, termín byl ale odložen kvůli obavám z dopravních komplikací a kvůli dopracování projektu. Někteří odborníci na dopravu záměr zúžit magistrálu kritizují, podle nich omezení v Legerově ulici způsobí zácpy v dalších městských částech. Podle zástupce starostky Prahy 2 Václava Vondráška by ale omezení zásadní problémy znamenat nemělo. Připomněl, že magistrála je zúžena již před Nuselským mostem na dva pruhy, na mostě pak na tři. Miroslav Rajchart z magistrátního odboru dopravy zdůraznil, že půlroční doba omezení nemusí být dodržena. „Pokud se projekt neosvědčí, může být třeba za 14 dnů přerušen,“ řekl. Uzavřený pruh budou od magistrály oddělovat zátarasy, mezi nimi zůstane místo pro zásobování. Uvolněný pruh by měl také sloužit cyklistům.

Čtvrtý pruh magistrály má být uzavřen v úseku od Nuselského mostu ke křižovatce s Rumunskou ulicí. Po půl roce budou vyhodnoceny klady a zápory opatření. Studii by měla zpracovat TSK, průzkum si ale zadala i radnice druhé městské části, aby měla argumenty pro případné prodloužení uzavírky.

Navrhuje se i výrazné zúžení magistrály

Plánů na úpravu pražské magistrály v centru Prahy je ale více. Například studie společnosti Satra s r.o. doporučuje společně se zahloubením pražské magistrály její výrazné zúžení. Automobily by tak od výjezdu z tunelů od parkoviště Slovan u hlavního nádraží až k Nuselskému mostu jezdily v obou směrech pouze ve dvou pruzích.

Pokud by se magistrát a ministerstvo dopravy rozhodly pro tuto variantu, splnilo by se přání druhé městské části. Podle společnosti Satra by bylo pro uklidnění dopravní situace nejlepší převést oba dopravní směry magistrály za muzeum a zahloubit je do tunelů. V ulicích Sokolská a Legerova by až k Nuselskému mostu byla silnice zúžena pouze na dva jízdní pruhy. Toto řešení by podle firmy sice bylo poměrně technicky a finančně náročné, ale pro oblast by bylo nejcitlivější. „Sebrali jsme podklady z celého území Prahy 2, a to včetně plánovaných projektů. Pokusili jsme se zklidnit situaci v této oblasti,“ řekl Jakub Karlíček ze společnosti Satra. Díky zúžení magistrály na dva pruhy by podle této firmy bylo možno vybudovat nová parkovací místa pro rezidenty nebo více přechodů pro chodce. Z Legerovy a Sokolské ulice by se tak podle projektantské společnosti mohly stát městské bulváry.

Jiným odborníkům je trnem v oku to, že by magistrála měla být vůbec zachována jako hlavní průjezdná komunikace centrem Prahy, což by výstavba tunelů jen potvrdila. „Snaha obnovit magistrálu jako průjezdní komunikaci je úlet. Negativně to ovlivní život ve vnitřní Praze. Neúnosná zůstane situace u Hlávkova mostu, kde je nejhorší mimoúrovňová křižovatka v Praze,“ míní například architekt Ivan Lejčar. Podle jeho slov navíc zůstane tunelem u muzea magistrála v podstatě zakonzervována a do budoucna s ní už nepůjde nic dělat. „K opravdovému zklidnění pak už nikdy nedojde,“ dodal Lejčar.

Architekti kritizují nejen krátkou variantu, ale i tu dlouhou, která by měla auta dovést od budovy Hlavního nádraží až k Nuselskému mostu.

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče