Maďarsko mají investoři rádi

26. července 2004, 00:00 - PETR GOLA autor je publicista
26. července 2004, 00:00

DAŇOVÉ SYSTÉMY ZEMÍ EVROPSKÉ UNIE Další díl seriálu, ve kterém postupně mapujeme daňové a všeobecně hospodářské poměry v nových členských zemích EU, je zaměřen na Maďarsko.

DAŇOVÉ SYSTÉMY ZEMÍ EVROPSKÉ UNIE Další díl seriálu, ve kterém postupně mapujeme daňové a všeobecně hospodářské poměry v nových členských zemích EU, je zaměřen na Maďarsko. Příliv zahraničního kapitálu do Maďarska se rok od roku zvyšuje. N ejvíce zde investují Nizozemí a Německo. Dalším zdrojem příjmů jsou strukturální a kohezní fondy Evropské unie. Celkovou koncepci užití unijních dotací obsahuje maďarský rozvojový plán zpracovaný vládou. Dlouhodobým strategickým cílem je zlepšení kvality života, zúžení rozdílů mezi rozvojem Maďarska a ostatních zemí Unie a odstranění ekonomických rozdílů mezi jednotlivými maďarskými regiony. Mezi priority patří také posílení konkurenceschopnosti hospodářství, zvýšení zaměstnanosti a zlepšení ochrany životního prostředí i zdravotního stavu obyvatelstva. DANĚ Z PŘÍJMŮ Výše sazeb daně z příjmů fyzických osob se již několik let nemění, dochází však k rozšiřování daňového pásma: zatímco nejnižší 20% sazbu daně v roce 2000 platily osoby s příjmem do 400 tisíc forintů, vloni se hranice zvedla na 650 tisíc forintů. Podobně je tomu i u 30% a 40% sazby. Při výpočtu daně lze použít mnoho odpočtů. Je možné odepsat mimo jiné 25 % ze zaplaceného důchodového pojištění a soukromého penzijního připojištění. Daň z příjmů právnických osob činí jednotně 18 %. SOCIÁLNÍ A ZDRAVOTNÍ POJIŠTĚNÍ Odvody zaměstnavatelů na sociální a zdravotní pojištění tvoří 29 % z hrubého příjmu zaměstnance (důchodové zabezpečení a příspěvek na zaměstnanost 18 %, zdravotní pojištění 11 %). Zaměstnanci odvádějí 11,5 % z hrubého příjmu (8,5 % a 3 %). Je-li zaměstnanec členem soukromého penzijního fondu, může platit důchodové příspěvky nižší, než je zákonem stanovená sazba - záleží na výši jeho měsíčních příspěvků. Pracovní doba je v Maďarsku každoročně předmětem tripartitních jednání mezi odbory a zaměstnavateli. Průměrný počet hodin odpracovaných na plný úvazek činí 41,1 hodiny týdně, na zkrácený úvazek 18,5 hodiny týdně. Na zkrácený úvazek v Maďarsku pracuje pouze 5 % mužů a 2 % žen. DPH A SPOTŘEBNÍ DANĚ Základní sazba DPH činí 25 %. Vybrané výrobky (zejména potravinářské) jsou zvýhodněny 12% sazbou. Nulovou daň mají některé lékárenské výrobky. V zahraničí zaregistrovaný daňový subjekt má právo žádat o vrácení daně, pokud mezi oběma zeměmi existuje reciprocita v souvislosti s vracením DPH. Možnost požadovat vrácení DPH vzniká termínem vystavení účtu nebo rozhodnutím celního úřadu, a to jen tehdy, pokud výše daně přesáhne sumu 500 maďarských forintů. Platnost zákona o DPH se vztahuje na vnitrozemí. Tím se rozumí i bezcelní a tranzitní území. Proto společnosti z bezcelní zóny platí podle obecných pravidel a pak žádají zpět daň z obratu, která zatěžuje jejich činnost. Exportované výrobky nebo služby nejsou zdaněny v případě, že opustí stát. Spotřební daň se platí za řadu produktů, které jsou v Maďarsku považovány za luxusní - tedy na zboží, které podléhá státní fiskální regulaci. Daň bývá placena v případě, že produkt označený v zákoně je realizován v tuzemsku nebo je dovážen za účelem dalšího prodeje. Spotřební daň není uplatňována na dovážené produkty, které jsou obchodními organizacemi využívány jako nefinanční příspěvek, pokud jsou zároveň vyňaty ze cla a DPH. INVESTOVÁNÍ A INFRASTRUKTURA**

Maďarsko se dlouhodobě snaží o získání přízně investorů. Je ze zemí střední Evropy nejoblíbenější. Významné jsou především reinvestice, kdy zahraniční investor část realizovaných zisků použije k dalšímu rozšíření svých aktivit v Maďarsku. Za perspektivní oblasti pro investování lze považovat: cestovní ruch, finanční služby, internetové služby, bytovou výstavbu či výstavbu dopravní infrastruktury. Pro rozvoj výše uvedených oblastí je vypracována celá řada podpůrných projektů ze strany vlády a rezortních ministerstev. Nejefektivnější formou investice v daných segmentech se jeví vytvoření společných výrobních firem s partnerem z Maďarska. Finančně méně náročné vybudování stálého zastoupení na maďarském trhu scílem stát se subdodavatelem realizátora investiční akce v uvedených oblastech. Vzhledem k růstu silniční dopravy, požadavkům zvýšení bezpečnosti a ochraně životního prostředí se do popředí státního zájmu dostala železniční přeprava. Maďarská vláda investuje od roku 1990 do rozvoje a obnovy železniční sítě značné finanční částky. Pokračuje rekonstrukce železničních tras Budapest-Újszász-Szolnok, Nagytétény-Diósd-Érd a Tiszalök-Görögszállás. Současná maďarská vláda rovněž upravila plán výstavby dálniční sítě předcházející vlády programem „Sztráda Express“, který je v souladu s Evropským plánem. Současná síť v délce 633 kilometry se má do konce roku 2006 rozšířit o 420 kilometrů.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Nejzadluženější státy světa
Když v cizině nabouráme, nebo nám auto ukradnou
Srovnaní cen potravin, nápojů a taxi v nejoblíbenějších dovolenkových destinacích
3x z poradny: vytýkací dopis, jak čerpat dovolenou, daň z příjmu
Státní dluh USA, Činy, Ruska a dalších zemí. Kolik dluží domácnosti a firmy?
Auta
Test ojetiny: Ford Mondeo je už v letech a nabídka pěkných…
Porsche připravuje Boxster a Cayman GTS. Čtyřválcový motor ale zůstane
Retro na neděli: Dixi DA-1 3/15 slaví 90 let jako vůbec první BMW
10 nejrizikovějších ojetin, kterým je lepší se zdaleka vyhnout
Audi, BMW a Mercedes upraví software milionům starších dieselů. Kvůli emisím
Technologie
Šestnáctijádro Intel Core i9-7960X by mohlo mít frekvenci 2,5 GHz, našlo se v Geekbench
Archos 50 Saphir: odolný obrněnec s velkým akumulátorem (recenze)
AMD neotevře kód své analogie Intel ME. Secure Processor zůstane „blackboxem“
Mapy.cz pro Android jsou kompletně offline včetně plánování tras
10 nejrizikovějších ojetin, kterým je lepší se zdaleka vyhnout
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít