Lze část nákladů na nájem zahrnout do účetnictví firmy?

29. září 2009, 02:00 - Petra Sýkorová
29. září 2009, 02:00

Hlavní provozovnu (dle živnostenského listu) mám v pronajatém bytě, který sice není mým trvalým bydlištěm, ale v němž rovněž bydlím. Je možné zahrnout část nákladů na nájem do účetnictví firmy? A v případě, že to možné je, za jakých podmínek?

Zdeněk Sedláček

Dle živnostenského zákona může být živnost provozována pouze v takových provozovnách, k nimž má podnikatel užívací nebo vlastnické právo. Na žádost živnostenského úřadu je podnikatel povinen prokázat vlastnické nebo užívací právo k objektům nebo místnostem provozovny.

Je-li provozovna umístěna v bytě a není-li podnikatel vlastníkem tohoto bytu, může v něm provozovat živnost pouze se souhlasem vlastníka, spoluvlastníka nebo správce bytu nebo nemovitosti, jejíž je byt součástí. K provozování živnosti v pronajatém bytě tedy potřebujete nejen řádnou nájemní smlouvu, ale i souhlas k provozování živnosti. Zda máte v místě provozovny zároveň i trvalé bydliště, není pro účely živnostenského zákona rozhodující.

Obdobně ani zákon o daních z příjmů nepodmiňuje nárok na uplatnění výdajů (nákladů) na provozovnu zřízením trvalého bydliště daňového subjektu v místě provozovny. Dle § 24 tohoto zákona má poplatník právo odečíst si výdaje vynaložené na dosažení, zajištění a udržení zdanitelných příjmů, a to ve výši, kterou dovoluje zákon a on prokáže.

Z hlediska uznatelnosti výdajů jako daňových nákladů je nutné vždy zkoumat, zda byly vynaloženy v souvislosti s již zmíněným dosažením, zajištěním či udržením zdanitelných příjmů. Pokud daňový poplatník používá ke své podnikatelské činnosti i část bytu, ve kterém současně bydlí, je přípustné uplatnit jako daňový výdaj i poměrnou část nákladů souvisejících s pronájmem a provozem bytu. To znamená například část výdajů na spotřebu vody či elektrické energie a telefonní poplatky. Je na daňovém subjektu, jaký způsob výpočtu příslušné výše nákladů zvolí. Nejčastěji se používá poměr podlahové plochy určené k bydlení a plochy určené k podnikání nebo srovnání spotřeby materiálu a služeb před zahájením podnikání v bytě a spotřeby po zahájení.

V této souvislosti je nutné zmínit ustanovení § 25 zákona o daních z příjmů. To říká, že za výdaje vynaložené na dosažení, zajištění a udržení příjmů nelze pro daňové účely uznat zejména výdaje na osobní potřebu poplatníka. Prokazování skutečných nákladů spojených s podnikáním může být komplikované. Řadu statků typických pro osobní soukromou spotřebu totiž nejenže lze, ale často je i nutné použít pro podnikání. Tak jako jinde, platí i zde pravidlo všeho s mírou. Je dobré mít na paměti, že je na nás, abychom správci daně prokázali oprávněnost takových výdajů.

Poplatník však může požádat správce daně o závazné posouzení toho, zda si výdaje spojené s provozem nemovitosti používané zčásti k podnikatelské činnosti a zčásti k soukromým účelům vypočetl správně. Správce daně v takovém případě zkoumá, zda jsou uplatňovány pouze výdaje, které byly vynaloženy na dosažení, zajištění a udržení těch příjmů, které jsou předmětem daně.

Dle již zmíněného ustanovení § 25 zákona o daních z příjmů nelze jako daňové náklady uznat výdaje vynaložené na opravu, údržbu nebo technické zhodnocení majetku sloužícího k podnikání, který není poplatníkem zařazen do obchodního majetku. Pronajatý byt, ale nelze logicky do obchodního majetku nájemce zařadit. Lze se však odvolat například na ustanovení § 24 téhož zákona, které umožňuje poplatníkovi odečíst výdaje vynaložené podle zvláštních právních předpisů. V tomto případě je tím předpisem občanský zákoník, který opravňuje nájemce bytu k provedení drobných oprav a běžné údržby bytu na své náklady.

Opět je ovšem nutné zdůraznit, že je na poplatníkovi, aby doložil oprávněnost takových výdajů. Uplatnění nákladů na údržbu a opravu pronajatého majetku je poněkud sporné a správce daně může v tomto případě posoudit takový náklad jako daňově neuznatelný.

Zákon o daních z příjmů v § 28 upravuje i odpisy technického zhodnocení pronajatého majetku. Nájemce, který provede technické zhodnocení majetku, může zhodnocení odepisovat pouze se souhlasem pronajímatele a jedině v případě, že pronajímatel zhodnocení nezahrne do svého obchodního majetku. Toto ustanovení ovšem již nelze použít v případě, že podnikatel má byt v podnájmu. Opět platí, že používá-li podnikatel pronajatý byt zároveň i k vlastnímu bydlení, může jako daňový výdaj uplatnit pouze ty náklady, které použil pro účely dosažení, zajištění a udržení zdanitelných příjmů.

Ing. Jaroslava Hanková, daňový konzultant APOGEO

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Státní dluh USA, Činy, Ruska a dalších zemí. Kolik dluží domácnosti a firmy?
O prázdninách projedete méně. Benzín i nafta pořád zlevňují
Zákaz kožešinových farem ročně ušetří život více jak 20 000 zvířat, ale senátoři ho nechtěli schválit
Hypotéky 2017: Regulace má za důsledek unifikaci hypoték
OECD: Jak vysoké je maximální zdanění na straně zaměstnance?
Auta
10 nejrizikovějších ojetin, kterým je lepší se zdaleka…
Audi, BMW a Mercedes upraví software milionům starších dieselů. Kvůli emisím
Nástupce Bugatti Chiron bude muset přejít na elektřinu. Bez ní by už nezrychlil
Test motocyklu BMW S 1000 XR: Superbike na chůdách
Kvíz na pátek: Poznáte značku a model auta podle obrázku?
Technologie
Při instalaci nových hlavních verzí Windows 10 se zkrátí doba, kdy zařízení nelze používat
Alza to s elektromobily myslí vážně. Přidává další modely, nabídne levnější vozy i dodávky
AdwCleaner 7.0 odhalí více breberek a skenuje rychleji
Projekt otevřeného ne-x86 počítače žije. Talos II bude ještě letos, s IBM Power9 a za míň
OneDrive rozšiřuje zálohování starších verzí na všechny typy souborů
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít