Lyžaři, vraťte se do Česka

11. prosince 2006, 00:00 - TOMÁŠ STINGL
11. prosince 2006, 00:00

ZIMNÍ STŘEDISKANa českých horách se začínají dít věci. Tuzemská střediska zahájila mohutnou protiofenzivu. Chtějí nalákat zpátky lyžaře, kteří v minulých letech utekli do Alp. Před letošní sezonou tak investovala rekordní miliardu korun do nejroztodivnějších vábniček.

ZIMNÍ STŘEDISKA Na českých horách se začínají dít věci. Tuzemská střediska zahájila mohutnou protiofenzivu. Chtějí nalákat zpátky lyžaře, kteří v minulých letech utekli do Alp. Před letošní sezonou tak investovala rekordní miliardu korun do nejroztodivnějších vábniček. Od moderní osmimístné kabinové lanovky, přes dráhu pro sjezd na pneumatice až po propagaci Albertem Tombou.

dtikávají poslední vteřiny, přípravy vrcholí. Nadcházející sezona má být revolucí v zimní turistice. Tuzemská horská střediska si chtějí udobřit českého

O lyžaře, který v předchozích letech emigroval do Alp. Chtějí mu nabídnout srovnatelný servis a nižší ceny. V letošním roce proto horečnatě investovala. Nyní už dolaďují na dárcích pro zhýčkané lyžaře a snowboardisty jen poslední detaily.

Účet za přichystané novinky je ale rekordně vysoký. „Podle našeho odhadu činily investice na českých horách v letošním roce víc než jednu miliardu korun. Majitelé vleků a lanovek investovali do svých zařízení víc než kdy předtím,“ říká předseda Svazu provozovatelů lanovek a vleků Jiří Bělunek.

LANOVKA DRAHO A RYCHLE

Nebývalé aktivitě tuzemských středisek vévodí stavby velkých lanovek. V Česku jich letos přibylo celkem čtrnáct. Největší investicí byla kabinková dráha na Černou horu v Krkonoších. „Stála víc než 130 milionů korun. Rekordní je i rychlost, s jakou vyrostla. Stavba začala v dubnu a za čtyři měsíce už bylo hotovo,“ říká Petr Hynek ze společnosti Mega plus, která areál provozuje.

Hned tři nové lanovky přibyly na Ještědu. Poprvé se mohou pochlubit lanovkami také Orlické hory, konkrétně v Deštném a v Říčkách. Další lanové dráhy vyrostly třeba v Beskydech ve středisku Bílá nebo v šumavském Zadově.

MÍRNÉ ZDRAŽENÍ V MEZÍCH ZÁKONA

Provozovatelé ale tvrdí, že mohutné investice se nepromítnou do cen jízdného. To by mělo zůstat stejné nebo se zvednout jen nepatrně. „V Peci pod Sněžkou například letos nezdražujeme permanentky vůbec,“ říká ředitel společnosti Ski Pec František Vambera. „Přestože jsme letos investovali 70 milionů korun, ceny jsme nechali na úrovni loňské sezony,“ připojuje se také Jiří Beran ze Špindlerova Mlýna.

Ani středisko na Černé hoře nezažije kvůli zmíněné nákladné stavbě kabinkové dráhy zásadní cenový šok. „Jízdné zvedneme oproti loňsku zhruba jen o čtyři procenta. To je vzhledem k obrovským investicím snad velmi rozumné zdražení,“ míní provozovatel Petr Hynek.

Naopak výrazně se promítnou stavební úpravy do jízdného na Ještědu. Loni tam lyžaři zaplatili za denní permanentku 430 korun, letos v zimě to bude už 550 korun. „Jenže zde lyžařská III. cenová skupina povýšila investicí 300 milionů korun do kategorie exkluzivních zimních destinací,“ vysvětluje Karel Vacek ze společnosti Snowhill, která areál provozuje.

SVATÝ PETR MĚL BÝT HYPERZÁBAVNÝ

Kromě hlavního cukrátka v podobě nových lanovek a vleků se ale česká střediska rozhodla přivábit návštěvníky i na nejrůznější megalomanské společenské akce. Sezonu tak například měla tento čtvrtek odstartovat bombastická show Ski Opening ve Špindlerově Mlýně. Příznačně ji charakterizovalo motto, které slibovalo „hyperzábavu nejen na sněhu“. Čtyřdenní akce měla kromě nejrůznějších zimních radovánek nabídnout i koncerty populárních hudebních skupin. „V hlavním stanu v areálu Svatého Petra zahrají Chinaski, skupina Wohnout nebo Žlutý Pes,“ avizovala Naďa Machková, která akci mediálně zastupuje.

Pořadatelé se ale nakonec rozhodli na poslední chvíli celý program zrušit. Reagovali tak na současné abnormálně teplé počasí a akutní nedostatek sněhu.

Na celebritu přímo z oblasti zimních sportů vsadil ještědský areál. Ten získal jako patrona legendárního italského lyžaře Alberta Tombu. Usměvavý Ital přijel už v říjnu do Liberce a symbolicky poklepal na základní stavební kámen areálu. Teď jeho tvář ještědský areál bohatě využívá ve svých reklamních materiálech.

Na tradičnější symboly se naopak spolehli třeba v Orlických horách, kde se chystají různé lidové veselice. Z nich největší budou Rampušákovy zimní slavnosti.

DOPRAVA AŽ POD KOPEC

Provozovatelé chtějí také zlepšit dopravu do středisek. Mnoho z nich si zajistilo, že jim zákazníky přiblíží vlaky Českých drah. „Díky dobré spolupráci s provozovateli mnoha skiareálů se lze nyní snadno dostat návaznými skibusy až přímo pod sjezdovky,“ říká mluvčí drah Aleš Ondrůj. „Například každý pátek vyjíždí vlak z Prahy do Trutnova, kde na něj už budou čekat autobusy. Ty lyžaře bezplatně dopraví do Pece pod Sněžkou,“ uvádí František Vambera.

Další nový trend v dopravě lyžařů začala razit společnost Snowhill, která je největším tuzemským provozovatelem lyžařských areálů. Ta již v předchozích letech nabídla koncept jednodenních výletů z města do hor. V praxi to vypadá tak, že lyžař přijde ráno například na pražské autobusové nádraží Černý most, autobus ho odveze třeba do Herlíkovic v Krkonoších a večer zase zpátky. U řidiče si koupí jednu jízdenku, která funguje jako permanentka na vlek a zároveň zahrnuje autobusové jízdné.

Spoje vyjíždějí i ve všední dny odpoledne a vozí zájemce na večerní lyžování. „Loni jsme takto vypravili už zhruba 1500 autobusů. Letos se chceme dostat přes hranici dvou tisíc spojů. Několik linek chceme vypravit také z německých a polských příhraničních oblastí a otestovat tak i zájem našich sousedů,“ říká Radka Záhořová ze společnosti Snowhill.

NA BOBECH I NA PNEUMATICE

O přízeň široké škály turistů usilují české hory také prostřednictvím nejrůznějších doplňkových atrakcí, které mají oslovit nejen zatvrzelé sportovce, ale celou rodinu. Ve Špindlerově Mlýně, v Harrachově nebo nad Lipnem tak čekají na návštěvníky bobové dráhy. Nejnovějším hitem je také takzvaný snowtubing. Tedy jízda sněhovým korytem na speciální nafukovací duši. Dráhy pro tuto zábavu se objevily v mnoha horských střediscích a jsou oblíbenou atrakcí hlavně mezi rodinami s dětmi. Standardním servisem se začíná stávat i umělé zasněžování svahů a nasvícení sjezdovek pro noční lyžování.

Zlepšit chtějí česká střediska také infrastrukturu v oblasti stravování. Zatím ve fázi úvah je plán Snowhillu rozjet vlastní horský fastfoodový řetězec. „Je na čase nabízet návštěvníkům českých hor víc než jen klobásy a párky v rohlíku. V naší nabídce by proto měl být dostatečný počet jídel, včetně dietních a vegetariánských,“ říká jednatel Snowhillu Karel Vacek.

VYŠŠÍ HORY, NIŽŠÍ CENY?

I přes všemožné podstrojování českých středisek ale zůstávají mnozí turisté stále skeptičtí. „Pořád platí, že pojedu na zimní dovolenou raději do italských nebo rakouských Alp. Jsou tam nesrovnatelně delší sjezdovky a vyjde mě to možná dokonce levněji než české hory,“ shrnuje častý argument pražský příznivec lyžování Pavel Urych.

I čeští provozovatelé přiznávají, že s první námitkou mohou těžko polemizovat. „Ano, české hory mají prostě určité přírodní limity. V jejich nadmořské výšce ani v délce sjezdovek se samozřejmě nemůžeme s Alpami měřit,“ říká Radka Záhořová.

Důležitý argument ale připojuje František Vambera. „Když se nějaké alpské středisko chlubí, že má 70 kilometrů sjezdovek, zní to sice hezky. Ale zkuste si je v kuse projet. To je nemožné, lezli byste večer po čtyřech. Délka tratí není nejdůležitějším kritériem,“ zdůrazňuje Vambera.

Zavádějící je ale podle něj zejména druhá častá výtka, adresovaná českým střediskům. Totiž, že jsou drahé. „Zatímco v alpských areálech zaplatí návštěvník za jeden den lyžování v průměru 30 až 35 eur, v Česku je to pořád ještě jen zhruba 20 eur,“ tvrdí Vambera. „Přitom náklady provozovatelů jsou zde už snad kromě mezd stejné. Třeba když stavíme novou lanovku, zaplatíme za ni úplně stejnou částku jako rakouská firma,“ připomíná.

ROZHODNOU I NĚMCI A POČASÍ

Rozhodující slovo ale bude mít nakonec stejně zákazník. A nejen ten český. Exodus tuzemských milovníků zimních sportů do Alp nelze objektivně prokázat čísly, podstatná je ale vytíženost kapacit tuzemských středisek. A ta byla i v minulých letech saturována zejména německými či polskými turisty. „Například v Peci pod Sněžkou zajišťují v současnosti 36 procent návštěvníků německé školní výlety,“ ilustruje František Vambera.

Na zimní válku o lyžaře si každopádně čeští provozovatelé letos připravili silné zbraně. Sněžná děla i těžkotonážní rolby jsou už v pohotovosti, jako v každé bitvě ale může nakonec rozhodnout počasí. První dny sezony se totiž zatím nesou ve znamení nebývalého tepla. Po sněhu není ani památky. O všem rozhodnou nadcházející týdny. Čeští podnikatelé proto začínají už celkem netrpělivě vyhlížet první pořádnou sněhovou vánici.

CENY PERMANENTEK V HLAVNÍCH SKIAREÁLECH

(sezona 2006/2007)

areál cena jednodenní

permanentky

Bílá 400 Kč

Černá hora 590 Kč

Červenohorské sedlo 400 Kč

Deštné v O. h. 420 Kč

Harrachov 570 Kč

Ještěd 550 Kč

Klínovec 490 Kč

Lipno 450 Kč

Pec pod Sněžkou 550 Kč

Praděd 400 Kč

Pustevny 350 Kč

Ramzová 470 Kč

Razula 390 Kč

Říčky v O. h. 450 Kč

Rokytnice nad Jizerou 570 Kč

Špindlerův Mlýn 750 Kč

Tanvaldský Špičák 510 Kč

Velká Úpa 510 Kč

Zadov - Churáňov 450 Kč

Železná Ruda - Špičák 470 Kč

Poznámka: Uváděné ceny platí pro dospělé návštěvníky v hlavní sezoně.

Pramen: CzechTourism, www.holidayinfo

BOBOVÉ DRÁHY A SNOWTUBING

(sezona 2006/2007)

bobová dráha cena jedné jízdy

Harrachov 80 Kč

Janov nad Nisou 60 Kč

Lipno 80 Kč

Špindlerův Mlýn 80 Kč

snowtubing cena jedné jízdy

Kněžice v Krkonoších 20 Kč

Leskové v Beskydech 20 Kč

Poznámka: Uváděné ceny platí

pro dospělé návštěvníky.

Pramen: CzechTourism

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče