Luxus zásilky do patra

29. prosince 2011, 11:34 - Jakub Křešnička
29. prosince 2011, 11:34

...Janem Kodadou

Přepravní společnost Gebrüder Weiss oslaví v roce 2012 dvacet let na českém trhu. České zastoupení se v rámci nadnárodní sítě neztratilo; dva roky po sobě získalo nejvyšší koncernové ocenění „Challenger“ ve vnitrostátní přepravě. „V Jenči u Prahy stavíme nový logistický terminál, do něhož se investuje celkem 550 milionů korun,“ říká Jan Kodada, obchodní ředitel české pobočky Gebrüder Weiss, která svou historii v domovském Rakousku začala psát už před pěti sty lety.

Jak se pracuje ve firmě, která má pětisetletou historii? Na to, že jsme firmou se základy ve čtrnáctém století, jsme pyšní. Pod současným názvem funguje od roku 1823 a od té doby se hodně rozrostla. Po expanzi v dunajském regionu se po roce 1989 pokračovalo v rozšiřování do střední a východní Evropy. Jedenadvacáté století je ve znamení expanze mimo jiné do Číny, USA a Kanady. Zároveň jsme také po celou dobu rodinnou firmou, jejíž řízení v roce 2005 převzala další generace. Od původního povoznictví se ušel velký kus cesty. V Rakousku je Gebrüder Weiss největší čistě soukromou spediční společností na trhu, působí prakticky po celém světě. Přímé zastoupení má ve více než 25 zemích a zaměstnává přes 4500 lidí.

V Česku oslavíte příští rok dvacet let na místním trhu… Je to tak. Máme zde šest poboček se sídlem v Rudné u Prahy s více než 300 zaměstnanci. Naším dlouhodobým cílem je stát se dvojkou na místním trhu. Předloni jsme dosáhli obratu 1,52 miliardy korun a za rok 2011 odhadujeme nárůst na 1,63 miliardy. Máme v plánu postavit nové sídlo společnosti. V Jenči jsme koupili pozemek o velikosti 75 tisíc metrů čtverečních, kde už nyní probíhají pozemní práce. Postupně tam vyroste nový logistický terminál, jehož první fáze by měla být dokončena na konci letošního roku.

Takže vám se krize vyhýbá? To sice ne, ale během krize jsme narostli, obrat se zvyšoval i mezi lety 2009 a 2010. V Gebrüder Weiss jsme se soustředili na zlepšení služeb, a to se nám vyplatilo. Podařilo se nám udržet zákazníky i získat nové. Úspěšně proběhla i akvizice společnosti Hellman PKZ. Čím jsme byli zasaženi, a co se projevilo na celém trhu, jsou zmenšující se zásilky. Je to dáno tím, že firmy šetří a snižují i skladové zásoby. Krize se rozdílně projevuje i v odvětvích – tahouny jsou automotive, elektronika, internetové obchody, velkoobchodní společnosti a výrobní firmy. Naopak stavebnictví oproti loňsku o něco pokleslo.

Provozujete průmyslovou i soukromou přepravu. Jaké jsou tam rozdíly? Existují určité trendy – v případě dodávání konečným zákazníkům vozíme zboží internetových obchodů a na jejich příkladě se dá většinou vysledovat, co se děje na celém trhu. Když rostou dodávky pro internetové obchody, dá se očekávat, že porostou i dodávky mezi firmami, a obráceně.
Obecně jsou přepravy pro fyzické osoby náročnější. Dodávka probíhá v krátkém časovém úseku a musíme zajistit i komfortní služby jako výnos zásilky do patra, odvoz starého spotřebiče, výběr dobírky či ověřit zákazníka a podepsat s ním úvěrovou smlouvu. Na zpracování a odbavení zásilek je velmi krátká doba – většinou zákazníci nejvíce objednávají večer, když se vrátí domů z práce, a očekávají velmi rychlé doručení. Zejména v ČR je požadavek do druhého dne.

V posledních letech jste si asi dost užili s vývojem cen pohonných hmot… To je jeden z faktorů, který do našeho podnikání výrazně vstupuje a samozřejmě ovlivňuje i cenu. Abychom se zákazníky nemuseli jednat každý měsíc o změně cen podle situace ceny nafty na trhu, řešíme výkyv cen formou palivového příplatku, což funguje podobně jako u aerolinek. Byli jsme jedni z prvních, kteří podobný systém při přepravě zboží na českém trhu zavedli. V současnosti už jej účtuje většina přepravních společností.

V Česku se neustále řeší kvalita silnic. Co na to logistická firma? Potkávají nás stejné zážitky jako ostatní motoristy. Moc možností, jak ten stav ovlivnit, ale nemáme. A že za to mohou přetížené nákladní vozy? To se dá v dnešní době už velmi snadno kontrolovat a my své vozy rozhodně nepřetěžujeme. Jakmile nakládáte různé zásilky, počítá se se dvěma faktory – rozměry a hmotnost. Ani jeden se nedá překročit. Je samozřejmé, že k rozvoji našeho podnikání je potřeba mít dobrou infrastrukturu. Zcela jistě je to jeden z klíčových faktorů, který by Česko činil pro investory ještě atraktivnější. Určitě by nám pomohlo, kdyby byl co nejdříve dostavěn okruh Prahy, dálnice na České Budějovice, na Hradec Králové a další.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Plná zaměstnanost v ČR: čím jsme si ji zasloužili?
Obtěžují vás nevyžádané telefonáty, jak na ně?
O 20 % víc než loni: ceny bytů opět rostou
Mají Češi na elektromobil? Hyundai hodlá rozšířit dojezd až na 500 kilometrů
Víte, kdo vlastní vaši banku? Ital, Rus, Rakušan, nebo Čech?
Auta
BMW Z4 Concept byl neoficiálně odhalen těsně před premiérou…
Hyundai ukázal nástupce vodíkového crossoveru ix35. Příští rok dorazí také do Evropy
Volvo, Peugeot, Fiat a další vynechají autosalon ve Frankfurtu. Jsou to pro ně vyhozené peníze
Měření rychlosti na D1 v úseku Psáře – Soutice bezpečnost nezlepšilo a policie i MDČR to ví
Sháníte dvanáctiválcové kombi? Aston Martin vám ho prodá, praktické ale moc není
Technologie
Čeští Warhorse Studios vnadí dalším trailerem na Kingdom Come: Deliverance (video)
Další pohroma v cenách grafických karet na obzoru. GDDR5 tento měsíc zdražila o 30 %
Bitcoin přišel o rekord. Kryptoměnou Ethereum už proudí více transakcí
ČTÚ chce regulovat. Zjistil, že si mobilní operátoři málo konkurují
AMD vydalo speciální ovladač pro horníky. Zrychluje těžbu Etherea na Radeonech
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít