Luxus zásilky do patra

29. prosince 2011, 11:34 - Jakub Křešnička
29. prosince 2011, 11:34

...Janem Kodadou

Přepravní společnost Gebrüder Weiss oslaví v roce 2012 dvacet let na českém trhu. České zastoupení se v rámci nadnárodní sítě neztratilo; dva roky po sobě získalo nejvyšší koncernové ocenění „Challenger“ ve vnitrostátní přepravě. „V Jenči u Prahy stavíme nový logistický terminál, do něhož se investuje celkem 550 milionů korun,“ říká Jan Kodada, obchodní ředitel české pobočky Gebrüder Weiss, která svou historii v domovském Rakousku začala psát už před pěti sty lety.

Jak se pracuje ve firmě, která má pětisetletou historii? Na to, že jsme firmou se základy ve čtrnáctém století, jsme pyšní. Pod současným názvem funguje od roku 1823 a od té doby se hodně rozrostla. Po expanzi v dunajském regionu se po roce 1989 pokračovalo v rozšiřování do střední a východní Evropy. Jedenadvacáté století je ve znamení expanze mimo jiné do Číny, USA a Kanady. Zároveň jsme také po celou dobu rodinnou firmou, jejíž řízení v roce 2005 převzala další generace. Od původního povoznictví se ušel velký kus cesty. V Rakousku je Gebrüder Weiss největší čistě soukromou spediční společností na trhu, působí prakticky po celém světě. Přímé zastoupení má ve více než 25 zemích a zaměstnává přes 4500 lidí.

V Česku oslavíte příští rok dvacet let na místním trhu… Je to tak. Máme zde šest poboček se sídlem v Rudné u Prahy s více než 300 zaměstnanci. Naším dlouhodobým cílem je stát se dvojkou na místním trhu. Předloni jsme dosáhli obratu 1,52 miliardy korun a za rok 2011 odhadujeme nárůst na 1,63 miliardy. Máme v plánu postavit nové sídlo společnosti. V Jenči jsme koupili pozemek o velikosti 75 tisíc metrů čtverečních, kde už nyní probíhají pozemní práce. Postupně tam vyroste nový logistický terminál, jehož první fáze by měla být dokončena na konci letošního roku.

Takže vám se krize vyhýbá? To sice ne, ale během krize jsme narostli, obrat se zvyšoval i mezi lety 2009 a 2010. V Gebrüder Weiss jsme se soustředili na zlepšení služeb, a to se nám vyplatilo. Podařilo se nám udržet zákazníky i získat nové. Úspěšně proběhla i akvizice společnosti Hellman PKZ. Čím jsme byli zasaženi, a co se projevilo na celém trhu, jsou zmenšující se zásilky. Je to dáno tím, že firmy šetří a snižují i skladové zásoby. Krize se rozdílně projevuje i v odvětvích – tahouny jsou automotive, elektronika, internetové obchody, velkoobchodní společnosti a výrobní firmy. Naopak stavebnictví oproti loňsku o něco pokleslo.

Provozujete průmyslovou i soukromou přepravu. Jaké jsou tam rozdíly? Existují určité trendy – v případě dodávání konečným zákazníkům vozíme zboží internetových obchodů a na jejich příkladě se dá většinou vysledovat, co se děje na celém trhu. Když rostou dodávky pro internetové obchody, dá se očekávat, že porostou i dodávky mezi firmami, a obráceně.
Obecně jsou přepravy pro fyzické osoby náročnější. Dodávka probíhá v krátkém časovém úseku a musíme zajistit i komfortní služby jako výnos zásilky do patra, odvoz starého spotřebiče, výběr dobírky či ověřit zákazníka a podepsat s ním úvěrovou smlouvu. Na zpracování a odbavení zásilek je velmi krátká doba – většinou zákazníci nejvíce objednávají večer, když se vrátí domů z práce, a očekávají velmi rychlé doručení. Zejména v ČR je požadavek do druhého dne.

V posledních letech jste si asi dost užili s vývojem cen pohonných hmot… To je jeden z faktorů, který do našeho podnikání výrazně vstupuje a samozřejmě ovlivňuje i cenu. Abychom se zákazníky nemuseli jednat každý měsíc o změně cen podle situace ceny nafty na trhu, řešíme výkyv cen formou palivového příplatku, což funguje podobně jako u aerolinek. Byli jsme jedni z prvních, kteří podobný systém při přepravě zboží na českém trhu zavedli. V současnosti už jej účtuje většina přepravních společností.

V Česku se neustále řeší kvalita silnic. Co na to logistická firma? Potkávají nás stejné zážitky jako ostatní motoristy. Moc možností, jak ten stav ovlivnit, ale nemáme. A že za to mohou přetížené nákladní vozy? To se dá v dnešní době už velmi snadno kontrolovat a my své vozy rozhodně nepřetěžujeme. Jakmile nakládáte různé zásilky, počítá se se dvěma faktory – rozměry a hmotnost. Ani jeden se nedá překročit. Je samozřejmé, že k rozvoji našeho podnikání je potřeba mít dobrou infrastrukturu. Zcela jistě je to jeden z klíčových faktorů, který by Česko činil pro investory ještě atraktivnější. Určitě by nám pomohlo, kdyby byl co nejdříve dostavěn okruh Prahy, dálnice na České Budějovice, na Hradec Králové a další.

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče