Luxus zásilky do patra

29. prosince 2011, 11:34 - Jakub Křešnička
29. prosince 2011, 11:34

...Janem Kodadou

Přepravní společnost Gebrüder Weiss oslaví v roce 2012 dvacet let na českém trhu. České zastoupení se v rámci nadnárodní sítě neztratilo; dva roky po sobě získalo nejvyšší koncernové ocenění „Challenger“ ve vnitrostátní přepravě. „V Jenči u Prahy stavíme nový logistický terminál, do něhož se investuje celkem 550 milionů korun,“ říká Jan Kodada, obchodní ředitel české pobočky Gebrüder Weiss, která svou historii v domovském Rakousku začala psát už před pěti sty lety.

Jak se pracuje ve firmě, která má pětisetletou historii? Na to, že jsme firmou se základy ve čtrnáctém století, jsme pyšní. Pod současným názvem funguje od roku 1823 a od té doby se hodně rozrostla. Po expanzi v dunajském regionu se po roce 1989 pokračovalo v rozšiřování do střední a východní Evropy. Jedenadvacáté století je ve znamení expanze mimo jiné do Číny, USA a Kanady. Zároveň jsme také po celou dobu rodinnou firmou, jejíž řízení v roce 2005 převzala další generace. Od původního povoznictví se ušel velký kus cesty. V Rakousku je Gebrüder Weiss největší čistě soukromou spediční společností na trhu, působí prakticky po celém světě. Přímé zastoupení má ve více než 25 zemích a zaměstnává přes 4500 lidí.

V Česku oslavíte příští rok dvacet let na místním trhu… Je to tak. Máme zde šest poboček se sídlem v Rudné u Prahy s více než 300 zaměstnanci. Naším dlouhodobým cílem je stát se dvojkou na místním trhu. Předloni jsme dosáhli obratu 1,52 miliardy korun a za rok 2011 odhadujeme nárůst na 1,63 miliardy. Máme v plánu postavit nové sídlo společnosti. V Jenči jsme koupili pozemek o velikosti 75 tisíc metrů čtverečních, kde už nyní probíhají pozemní práce. Postupně tam vyroste nový logistický terminál, jehož první fáze by měla být dokončena na konci letošního roku.

Takže vám se krize vyhýbá? To sice ne, ale během krize jsme narostli, obrat se zvyšoval i mezi lety 2009 a 2010. V Gebrüder Weiss jsme se soustředili na zlepšení služeb, a to se nám vyplatilo. Podařilo se nám udržet zákazníky i získat nové. Úspěšně proběhla i akvizice společnosti Hellman PKZ. Čím jsme byli zasaženi, a co se projevilo na celém trhu, jsou zmenšující se zásilky. Je to dáno tím, že firmy šetří a snižují i skladové zásoby. Krize se rozdílně projevuje i v odvětvích – tahouny jsou automotive, elektronika, internetové obchody, velkoobchodní společnosti a výrobní firmy. Naopak stavebnictví oproti loňsku o něco pokleslo.

Provozujete průmyslovou i soukromou přepravu. Jaké jsou tam rozdíly? Existují určité trendy – v případě dodávání konečným zákazníkům vozíme zboží internetových obchodů a na jejich příkladě se dá většinou vysledovat, co se děje na celém trhu. Když rostou dodávky pro internetové obchody, dá se očekávat, že porostou i dodávky mezi firmami, a obráceně.
Obecně jsou přepravy pro fyzické osoby náročnější. Dodávka probíhá v krátkém časovém úseku a musíme zajistit i komfortní služby jako výnos zásilky do patra, odvoz starého spotřebiče, výběr dobírky či ověřit zákazníka a podepsat s ním úvěrovou smlouvu. Na zpracování a odbavení zásilek je velmi krátká doba – většinou zákazníci nejvíce objednávají večer, když se vrátí domů z práce, a očekávají velmi rychlé doručení. Zejména v ČR je požadavek do druhého dne.

V posledních letech jste si asi dost užili s vývojem cen pohonných hmot… To je jeden z faktorů, který do našeho podnikání výrazně vstupuje a samozřejmě ovlivňuje i cenu. Abychom se zákazníky nemuseli jednat každý měsíc o změně cen podle situace ceny nafty na trhu, řešíme výkyv cen formou palivového příplatku, což funguje podobně jako u aerolinek. Byli jsme jedni z prvních, kteří podobný systém při přepravě zboží na českém trhu zavedli. V současnosti už jej účtuje většina přepravních společností.

V Česku se neustále řeší kvalita silnic. Co na to logistická firma? Potkávají nás stejné zážitky jako ostatní motoristy. Moc možností, jak ten stav ovlivnit, ale nemáme. A že za to mohou přetížené nákladní vozy? To se dá v dnešní době už velmi snadno kontrolovat a my své vozy rozhodně nepřetěžujeme. Jakmile nakládáte různé zásilky, počítá se se dvěma faktory – rozměry a hmotnost. Ani jeden se nedá překročit. Je samozřejmé, že k rozvoji našeho podnikání je potřeba mít dobrou infrastrukturu. Zcela jistě je to jeden z klíčových faktorů, který by Česko činil pro investory ještě atraktivnější. Určitě by nám pomohlo, kdyby byl co nejdříve dostavěn okruh Prahy, dálnice na České Budějovice, na Hradec Králové a další.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
3x z poradny: vytýkací dopis, jak čerpat dovolenou, daň z příjmu
Státní dluh USA, Činy, Ruska a dalších zemí. Kolik dluží domácnosti a firmy?
O prázdninách projedete méně. Benzín i nafta pořád zlevňují
Zákaz kožešinových farem ročně ušetří život více jak 20 000 zvířat, ale senátoři ho nechtěli schválit
Hypotéky 2017: Regulace má za důsledek unifikaci hypoték
Auta
10 nejrizikovějších ojetin, kterým je lepší se zdaleka…
Audi, BMW a Mercedes upraví software milionům starších dieselů. Kvůli emisím
Nástupce Bugatti Chiron bude muset přejít na elektřinu. Bez ní by už nezrychlil
Test motocyklu BMW S 1000 XR: Superbike na chůdách
Kvíz na pátek: Poznáte značku a model auta podle obrázku?
Technologie
Intel se po IoT stahuje i z nositelné elektroniky. Celé oddělení tento měsíc zrušil
Evolveo Ray 2 – moderní skříň s tvrzeným sklem za 1500 Kč (uživatelská recenze)
Cnews FM: Přenos čísla do 10 dnů a dva noví operátoři [podcast]
Při instalaci nových hlavních verzí Windows 10 se zkrátí doba, kdy zařízení nelze používat
Alza to s elektromobily myslí vážně. Přidává další modely, nabídne levnější vozy i dodávky
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít