Luxus neurčuje jen cena

28. května 2009, 19:41 - Kateřina Menzelová
28. května 2009, 19:41

Naši klienti nehledají typický dům se třemi ložnicemi...

Celý podtitul: Naši klienti nehledají typický dům se třemi ložnicemi, říká viceprezident Sotheby´s International Realty

EURO: Sotheby´s je značka, která asociuje aukční síň. Jak je Sotheby´s propojena se Sotheby´s International Realty, která se zabývá obchodem s luxusními nemovitostmi? TURTZO: Naší mateřskou společností je Realogy, která má licenční smlouvu se Sotheby´s používat jméno této značky. Fungujeme na principu franšízy. Pod Realogy patří mnoho franšízových značek, například Coldwell Banker, Century 21, ERA a další. Luxusní značkou v portfoliu je právě Sotheby´s International Realty.

EURO: Zmínil jste, že se orientujete na luxusní nemovitosti. Jaké nemovitosti spadají do této kategorie? TURTZO: Luxusní nemovitost je nejlepší definovat životním stylem a nikoliv zařazením podle výše ceny. Uvedu příklad. Právě jsem se vrátil z Říma. Byl jsem v bytě, který nebyl nijak velký, ale výhled z okna směřoval přímo na chrám svatého Petra. Člověk, který si tento byt koupí, a jde o velice drahou nemovitost, přitom to není nějaký palác, rozloha je tak 120 metrů čtverečních, bude mít nádherný zážitek, bude se moci kochat výhledem. Neříkám, že neprodáváme paláce, samozřejmě, že ano. Zaměřujeme se na klienty, kteří dokáží ocenit unikátnost nemovitosti.

EURO: A kdo je takovým typickým klientem, který se na vás obrací? TURTZO: Řekl bych, že mezi našimi klienty nefigurují ti, co si pořizují poprvé v životě nějakou nemovitost. Převažují lidé, kteří dosáhli určitého postavení a dospěli do určité životní fáze. To jim umožňuje, aby dokázali ocenit zážitek z jedinečnosti. Není to někdo, kdo hledá typický dům se třemi ložnicemi. Naopak, shání něco, co je unikátní po umělecké nebo architektonické stránce či geografickou polohou.

EURO: Lze říci, kde se nacházejí taková světová centra luxusního bydlení? Je to New York, Paříž, Londýn? TURTZO: V New Yorku, Paříži nebo Londýně najdeme velmi drahé nemovitosti. Ale jak jsem již říkal, cena nemusí být nutně tím hlavním ukazatelem, co Sotheby´s International Realty označuje jako luxusní nemovitost.

EURO: Je určena nějaká minimální cenová hladina? TURTZO: Nikoliv. Umožňujeme každému držiteli franšízy, aby sám na základě podmínek na místním trhu určil, co je ta správná cena. Je jasné, že se nezajímáme o bydlení z nejnižšího cenového segmentu. Naším fokusem je ten nejvyšší segment na trhu, protože tam nacházíme to, s čím obchodujeme. Ale znovu říkám, že tato oblast nemovitostí není definována jen cenou. Bydlení spadající do nejvyšší kategorie je spojeno s životním stylem, s jedinečností. Nemůžeme tvrdit, že pokud bude nějaký objekt stát méně než dva miliony dolarů, bude pro Sotheby´s nezajímavý.

EURO: A jak je tedy stanovena cenová hranice v Česku? TURTZO: Nevím, to jsem neurčoval. Vím pouze to, že místní majitel franšízy zadal do našeho registru objekty v ceně nižší, než je jeden milion eur, řada dalších je zase dražších. Cenové rozpětí je skutečně široké.

EURO: V Česku je problém v tom, že mnoho developerů prodává byty nebo domy a označuje je jako luxusní. To ale neodpovídá skutečnosti. Slovo luxus je zde částečně zprofanované a nadužívané. TURTZO: To není jen tady. Je to důvod, proč jsme extrémně vybíraví co se týká typu nemovitostí, lokality a možností životního vyžití, které objekt majiteli poskytuje. Od developerů dostáváme mnoho nabídek, abychom reprezentovali nějaký jejich projekt. Ne všichni ale pro nás splňují vhodný profil. A znovu opakuji, vůbec to nemusí souviset s cenou nemovitosti. To ovlivňuje mnoho věcí. Každý chce říci, že vlastní něco luxusního. Naším zájmem je mít něco unikátního, nikoliv zneužívat přívlastek luxusní.

EURO: Každý nyní hovoří o finanční krizi. Jak ovlivnila luxusní bydlení? TURTZO: Není pochyb o tom, že světová finanční krize ovlivnila trh s bydlením. A to všechny jeho segmenty, nejen ten spodní či jen ten luxusní. Celý trh si můžeme představit jako kruh nebo jako soukolí. Aby dobře fungovalo, je nutné, aby na trh mohli vstupovat kupci, kteří si pořizují nemovitost poprvé v životě. Ti koupí nějakou nemovitost a její bývalý majitel se posune výš, pořídí si nějakou dražší a její prodejce se zase posune do vyššího segmentu, až nakonec do luxusního. Pokud tedy má problémy jedna část realitního trhu, celý mechanismus přestane fungovat. Přirovnejme to k autu. Nemůže jezdit jen na třech kolech. Krize ovlivnila všechny části soukolí. Dobrá zpráva ale je, že už vidíme náznaky zlepšení.

EURO: Jaká je situace ve Spojených státech? TURTZO: Pokud se někdo ptá, jak vypadá trh s bydlením v USA, je to stejné, jako když chce vědět, jaká je tam průměrná teplota. Řekněme, že průměrná teplota je třicet stupňů, ale na Aljašce bude minus deset a na Floridě plus dvacet pět. Takže o čem to vypovídá? To samé platí i o rezidenčním trhu. Jsou ohromné rozdíly mezi jednotlivými regiony. V USA existuje mnoho trhů, kterým se nedaří dobře a na druhou stranu jsou trhy, kde se situace už zlepšuje. Pak ale máme i místa, která krize vůbec neovlivnila. Neexistuje žádný národní trh s bydlením v USA. Je to podobné jako třeba v Evropě, také tady jsou podstatné rozdíly. Nedávno jsem byl ve Švýcarsku. Tam poptávka po bydlení podstatně převyšuje nabídku. Výborně se daří naší franšíze ve španělské Marbelle na Slunečném pobřeží. Ta měla uplynulé čtvrtletí nejlepší za poslední dva roky. A přitom bylo Španělsko postiženo krizí velmi vážně. Ale luxusní segment v Marbelle se již zotavuje.

EURO: Synonymem pro luxusní bydlení v USA je New York. Jak se tam nyní vyvíjí trh s exkluzivním bydlením? TURTZO: Stále tam registrujeme silnou poptávku, stále jsou lidé, kteří mají zájem o tamní nemovitosti. Jsou ale velmi opatrní. To dříve u prestižních objektů nebylo obvyklé. Pokud se objevila nějaká nemovitost na východní straně Manhattanu s výhledem do parku, vždy se našla řada zájemců, kteří opakovaně dávali nabídky, aby takový objekt získali. Dnes transakce trvají déle, ale zatím jsme nezaznamenali nějaké dramatické poklesy cen. Prezident Barack Obama vyřkl hodně slibů, jak pomůže hospodářství. Důležité je, že je začal plnit. To se týká i pomoci trhu s bydlením. A dobrou zprávou je, že se navrací spotřebitelská důvěra.

EURO: Sotheby´s International Realty vstupuje na český trh. Jaké zde máte cíle? TURTZO: Jsme přesvědčeni, že Praha je jedním z nejdůležitějších trhů v Evropě. Je to významná destinace se sofistikovaným trhem. Vidíme zde enormní příležitosti, hlavně co se týká nového developmentu. Stále jsou k dispozici pozemky. Jsou místa, kde již nejsou žádné volné pozemky, vše je zastavěno. Navíc česká ekonomika je stabilní, vláda taktéž a je to bezpečné místo pro život. V Česku působí hodně cizinců, kteří zde investují. Početná skupina Čechů si zase může dovolit pořídit si další nemovitost.

EURO: Jste tedy optimisté, že zde najdete dostatek klientů a dostatek nemovitostí, které budou spadat do kategorie luxusních? TURTZO: Musím zdůraznit, že nejsme operátorem zdejší kanceláře. Majitelé franšízy nám poskytli informace o zdejším trhu a když jsme je analyzovali, dospěli jsme k závěru, že je tu velmi dobrý trh.

EURO: Je nyní vhodný čas na expanzi? V době světové finanční krize? TURTZO: Jsme přesvědčeni, že ano. Když ekonomika začne růst, klienti budou vyhledávat mezinárodní značku, která reprezentuje integritu, finanční stabilitu, bezpečnost. Sotheby´s International Realty splňuje takové požadavky. Aukční síň Sotheby´s působí na trhu od roku 1744, Sotheby´s International Realty nabízí služby od roku 1976. Máme pobočky po celém světě. Díky franšízám stále zvyšujeme svůj podíl na trhu.

EURO: Jaké jsou další destinace, kam se chcete dostat? TURTZO: Máme plány na další expanzi v rámci Evropy. Do konce června chceme otevřít další pobočku v Itálii. Zajímáme se také o Asii. V současné době působíme ve Vietnamu, v Singapuru a na thajském ostrově Phuket. V Číně ještě nejsme, do konce roku bychom měli otevřít kancelář v Hongkongu. V Rusku zatím nabízíme služby v Moskvě, naší další destinací bude Petrohrad.

EURO: Jakým způsobem se prodávají luxusní nemovitosti? Zcela jistě to bude jiné, než nabízet obyčejný byt či dům. TURTZO: Je to velmi odlišné. Dospěli jsme k názoru, že všichni naši klienti po celém světě si chtějí zajistit určitý způsob života a nikoli jen dům se čtyřmi ložnicemi a třemi koupelnami. Chtějí bydlet někde, kde je například golfové hřiště, v nějaké historické čtvrti, u tenisových kurtů, v místě, kde mohou lyžovat… A toto vyhledávají kdekoliv na světě. Z našich internetových stránek jsme zjistili, že druhé nejčastější kritérium vyhledávání nemovitostí je dle životního stylu. Prvním kritériem je samozřejmě lokalita. Protože mnoho lidí si řekne: musím bydlet v Londýně nebo v Paříži. Ale na druhou stranu je početná i skupina těch, kteří vyhledávají objekt nejprve dle životního stylu a až potom se dívají na lokalitu.

EURO: Pořizují si klienti častěji nemovitosti jako investici, nebo jako místo, kde chtějí bydlet? TURTZO: Jsem přesvědčen o tom, že každý, kdo si pořídí dům na Azurovém pobřeží, si chce v první řadě zajistit výjimečnou nemovitost. Může si ji dovolit, protože je to sofistikovaný investor. Lidé, kteří si takový dům koupí, jsou dlouhodobými investory, nikoli spekulanty. Myslím, že každý, kdo si opatří nějakou nemovitost, na ni zároveň pohlíží jako na dlouhodobou investici. To je přirozené, nikdo nechce prodělat peníze.

EURO: Někteří Rusové jsou známi tím, že za domy zaplatí cokoliv, pokud se jim prostě líbí. TURTZO: Ano, ale nemůžeme říci, zda nemovitost přeplatili či nikoli. Dokud tuto nemovitost nebudou prodávat. Když ji prodají za víc, než za ni zaplatili, tak nic nepřeplatili.

Box: Sotheby´s International Realty v číslech 1976 založení společnosti
10 000 prodejních partnerů
470 poboček ve Spojených státech amerických
29 dalších zemí a oblastí
2008 otevřena kancelář na Slovensku, působí pod názvem Corpia Sotheby’s International Realty
2009 otevřena kancelář v Praze, působí pod značkou Czech Republic Stheby´s International Realty

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče