Luděk Semrád: Nejdůležitější je zůstat v klidu a počítat

11. července 2012, 10:31 - Denisa Novotná
11. července 2012, 10:31

Už tak vyhrocený boj mezi sportovními řetězci na českém trhu se ještě vyostřil. Lidé méně utrácejí a lákadla v podobě slev už také vždy nezabírají. „Pozorujeme výrazné regionální rozdíly. Když děláme třeba akci v Karviné, mají lidé mnohem větší zájem než v Praze, kde už na akční prodeje téměř nereagují a nakupují, když potřebují,“ říká jednatel sítě Hervis Sport a móda Luděk Semrád.

* E15: Plánovali jste expanzi, ale už tři roky má Hervis stále 24 prodejen. I když, vezmeme-li v úvahu, že někteří konkurenti opouštějí trh, není zastavená expanze tak špatná zpráva.

Je velká pravděpodobnost, že se tento počet letos změní. Jednáme teď o některých místech, kde byl do léta Gigasport. Plus máme mimo Prahu předjednané dvě nové lokality, ale je otázka, zda se otevřou. Zajímají nás města s nejméně 30 až 40 tisíci obyvateli.

* E15: Jaké největší poučení jste si z turbulencí na českém trhu se sportovním zbožím vzal?

Nejdůležitější je zůstat v klidu. Nejít do žádné lokality za každou cenu, za jakékoli nájemné. Opravdu třikrát počítat, než se člověk rozhodne někam jít. To je i důvod, proč v poslední době expandujeme velmi pomalu. Spousta obchodníků si myslí, že vstoupí na trh, zaplatí nájemné v centru, které považuje za zajímavé, a ono to bude fungovat. Ale obchod si na nájemné musí také vydělat.

Vzpomeňme na Gigasport, který vstoupil do nového obchodního centra v Ústí nad Labem a už za dva týdny prodejnu uzavřel. Z trhu už dřív odešly řetězce Drapa Sport a Lifestyle sports, teď Gigasport. Těch, kteří si mysleli, že to bude jednoduché, byla řada. Navíc roste konkurence nejen mezi specializovanými řetězci, ale jako doplňkový prodej mají sport například Tchibo nebo Lidl. Přitom ceny v jejich akcích často nejsou nižší, než máme my.

* E15: Vaši rakouští majitelé se na jaře dohodli na založení společného podniku s francouzskou skupinou Go Sport. Co to bude znamenat?

Vzniklo sdružení na podporu obou značek. Hervis teď působí v šesti zemích a chce letos nebo příští rok expandovat do Německa. Go Sport je zastoupen hlavně v Polsku, Francii, Belgii, v Rumunsku má jednu franšízu, a působí také na Blízkém východě. Pro zákazníka bude plus, že díky větším objemům nákupu se nám podaří vyjednat u dodavatelů nižší ceny.

* E15: Kolik máte dohromady prodejen?

Nyní přes 520 a počet roste.

* E15: Kdo jsou v evropském měřítku vaši největší konkurenti?

Francouzský Decathlon, britský Sports Direct a Intersport.

* E15: Povede vznik sdružení také k rozšíření sortimentu?

Určitě. Některé značky jsou silné u Go Sportu, jiné u Hervisu. Některé filiálky Go Sportu jsou hodně zaměřeny na volný čas, kdežto Hervis se více orientuje na sportovní vybavení.

* E15: O co je teď ve sportu zájem?

O běhání, je to jednoduché a levné. Motivaci lidí navíc ovlivňují i různé akce, jako jsou maratony, kdy běží závod společně s některými špičkovými maratonci. To je atraktivní a pomáhá dostat sportovní odvětví do povědomí.

* E15: Před dvěma lety byly v módě in-liny. Platí to ještě?

V České republice jsou už na ústupu, nicméně prodeje máme stále vysoké. Co se týče podílu na obratu, prodáváme stále dvojnásobek toho, co v jiných zemích. Standardně se drží vysoko prodeje jízdních kol.

* E15: Jak se díváte na menší formáty, které v poslední době uvádějí na trh vaši konkurenti? Sportisimo má obchody se značkovou sportovní módou Molo Sport & Fashion, Intersport zkouší na horách půjčovny a servis.

Servisy určitě smysl mají. Co se týká konceptu Mola, je dost podobný tomu, co dělá už jiný řetězec, ale výrazně lépe. Nevím, jestli má cenu dělat stejný koncept ve stejných centrech. Samozřejmě že na konci dne jsou v každé kase nějaké peníze, otázka je, kolik a co to přinese. Pochopitelně zvažujeme nové koncepty, ale k uvedení na trh potřebujete zase ta nejlepší obchodní centra.

* E15: Jak se na tržbách odrazila větší spořivost domácností? Šetří lidé na sportovním vybavení?

Poklesl průměrný nákup. Lidé jednoznačně vydávají méně peněz. Na druhé straně roste skupina těch, kteří jsou ochotni připlatit si za kvalitu. Ale tato skupina zákazníků u nás není velká a my se na ni nezaměřujeme. Nicméně potenciál na českém trhu stále je, jinak by sportovní řetězce v Česku neexpandovaly.

Samozřejmě že teď pozorujeme výrazné regionální rozdíly například tam, kde je vysoká nezaměstnanost. Když děláme třeba akci v Karviné, mají lidé mnohem větší zájem než v Praze, kde už na akční prodeje téměř nereagují a nakupují, když potřebují.

* E15: Napomáhá tomu i fakt, že Češi hodně nosí sportovní módu i do práce?

Ano, je tomu tak.

* E15: Jak pro vás dopadla loňská zima?

Z hlediska výprodejů dobře. Opět se potvrdilo, že zima může nastat později, a to už v době výprodejů. Vzhledem ke špatnému počasí na začátku zimy jsme ale redukovali dodávky a velmi rychle jsme pak byli v únoru vyprodáni.

* E15: Zvýšili jste tedy pro další období skladové zásoby?

Jsou skupiny zboží, kde jsme se vrátili k roku 2010. Například v módě se zase hodně vrací sportovní styl. Tento trend je teď celoevropský.

* E15: Jaké jsou letošní sezonní novinky v nabídce?

Takzvaná devětadvacítková kola. Zkoušeli jsme je a docela je o ně zájem. Ve světě už jsou rozšířená druhý třetí rok. Obecně se čím dál více prosazují technické materiály, bavlna ve sportovním oblečení ustupuje.


Čtěte také:

Boj mezi sportovními řetězci se přiostřuje

Sportovní prodejny Hervis plánují spustit internetový obchod

Klesající zájem o nákupy mají zachránit výstavy


* E15: Je to způsobeno rozvojem moderních technologií, anebo spíše tím, že výrobci šetří?

Obojím. Cena bavlny šla nahoru. Pokrok v technických materiálech naopak umožnil pokles cen. Takže se to někde protnulo.

* E15: Přede dvěma lety jste zavedli internetový prodej. Jak se mu daří?

Rozjeli jsme ho, ale nyní už nově spadá přímo pod rakouskou centrálu, což je efektivnější. Internetové stránky jsou v jazykových mutacích. Zákazník pocítí rozdíl v tom, že zboží bude muset případně vracet do Rakouska. Výhodou ale bude výběr z širší a jiné škály zboží, než nabízí Hervis v českých obchodech.


Luděk Semrád (48)

Vystudoval Fakultu tělesné výchovy a sportu UK. Působil na manažerských pozicích ve společnostech Hartmann Rico, Schöler a Henkel. V roce 2001 nastoupil do firmy Hervis Sport a móda v Rakousku a po otevření první pobočky v České republice se v roce 2002 stal tuzemským jednatelem Hervis Sport a móda.

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče