Lucembursko

02. srpna 2004, 00:00 - SOŇA GULLOVÁ, VŠE Praha, JANA HÁJKOVÁ, PETR KUČERA
02. srpna 2004, 00:00

Lucemburští obchodníci jsou zdrženliví. Pracovní atmosféra bývá většinou založena na spolupráci a konsenzu.Obchodníci z Lucemburska jednají v duchu "vítězství-vítězství", s každým jako rovný s rovným. Vystupují sebevědomě a jsou nároční jak k sobě, tak i ke svým partnerům. Nevystupují však arogantně ani agresivně.

Mnozí podnikatelé v okolí lucemburské obce Wormeldange si vydělávají pěstováním vína. foto: ČTK

Lucemburští obchodníci jsou zdrženliví. Pracovní atmosféra bývá většinou založena na spolupráci a konsenzu.

Obchodníci z Lucemburska jednají v duchu „vítězství-vítězství“, s každým jako rovný s rovným. Vystupují sebevědomě a jsou nároční jak k sobě, tak i ke svým partnerům. Nevystupují však arogantně ani agresivně. V jednání jsou seriózní a čestní. Pro příznivý vývoj spolupráce a v případě neshody či sporů je lepší používat umírněnější výrazové prostředky. Asertivita, ostrá kritika a zejména osobně míněné poznámky se považují za projev nevychovanosti. Důraz je kladen na serióznost, přesnost a kvalitu.

DVĚ SKUPINY PARTNERŮ

Osobnímu jednání předchází formální osobní kontakt formou dopisu. Je možné předem navrhnout jazyk, ve kterém se jednání budou konat. Schůzka se dohaduje asi dva týdny předem a je nutno počítat s tím, že druhá strana bude výborně připravena. V Lucembursku je při obchodních cestách třeba rozlišovat dvě skupiny partnerů. První tvoří administrativní pracovníci Evropské unie, manažeři a zaměstnanci nadnárodních společností. Do druhé skupiny se počítají střední a drobní podnikatelé a živnostníci. Pro první skupinu je charakteristická větší formálnost. Jednacím jazykem je pro ně angličtina a francouzština - pracovní jazyky EU. Druhá skupina již zdaleka tak formální není. Při obchodních jednáních používá němčinu a francouzštinu.

KRÁTCE A VĚCNĚ

Netoleruje se nedochvilnost. Mohla by ovlivnit celý vývoj jednání. V Lucembursku předchází samotnému předmětu pracovní schůzky pouze krátká úvodní konverzace, po které následuje přímočaré, věcné, konkrétní a korektní jednání. Čas vymezený pro obchodní schůzky nepřesahuje 60 minut. Není žádnou zvláštností, když se v úvodu jednání stanoví časový harmonogram řešení jednotlivých otázek s cílem zajistit maximální efektivitu schůzky. Připravte si proto předem věcné argumenty. Již v první části jednání je nutné přesvědčit partnera o výhodnosti navázání obchodní spolupráce právě s vámi. Lucemburští obchodníci jednají promyšleně a mají zájem o navázání trvalejších obchodních vztahů. Perspektivní obchodní vztah závisí na spolehlivosti partnerů. Fungující obchodní vztahy mají dlouhodobý charakter. Rozhodujícím kritériem pro uskutečnění obchodu je oboustranná výhodnost kontraktu.

VIZITKY NEJČASTĚJI VE FRANCOUZŠTINĚ Vizitky se předávají automaticky při představování. Je vhodné mít je vždy po ruce. Měly by být jednoduché, ale kvalitní. Nejčastěji jsou tištěné ve francouzštině, dále bývají v němčině, angličtině či lucemburštině. Záleží na tom, v jaké části země a s kým jednání probíhá. Na vizitkách se uvádějí podnikové funkce, které se však většinou při oslovování nepoužívají. Titulům Lucemburčané nepřikládají velký význam. Oslovuje se pan/paní ve spojení s příjmením. Protože je obchodní prostředí formální, u oslovení příjmením se zůstává déle než kdekoliv jinde. Podání ruky je běžným pozdravem v obchodním styku. Vlivem francouzské kultury se můžeme setkat i s letmým formálním polibkem na tvář. DO NEJMENŠÍCH DETAILŮ

Lucemburští partneři přikládají velký význam striktnímu dodržování dohodnuté úmluvy ve všech bodech a detailech. Dojednané podmínky považují za závazné a vyžadují jejich přesné plnění.

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče