Loni bylo špatně, letos nebude o moc lépe

07. ledna 2010, 02:53 - Milan Mostýn, mluvčí Svazu průmyslu a dopravy ČR
07. ledna 2010, 02:53

Ani letošní rok nepřinese zásadní obrat ve vývoji české ekonomiky a většina tuzemských firem se ještě nezotaví z dopadů globální recese. Příliš optimismu nepřináší očekávání vývoje zakázek v první polovině roku 2010 a ani vývoj tržeb. V důsledku toho, že se tuzemské firmy nebudou výrazně vzmáhat ze svého propadu, nastane další vlna propouštění.

Tuzemské firmy současně velmi negativně hodnotí prostředí pro své podnikání a poukazují na zhoršování jeho kvality. Přitom právě tato oblast, zejména pak úroveň legislativy a aplikovatelnost práva, je pro zaměstnavatele tím nejdůležitějším aspektem české politiky.

Takový je závěr loňského prosincového dotazníkového šetření Svazu průmyslu a dopravy ČR (SP ČR) mezi 1600 členskými firmami.

Nejhorším zprávou, která z něj vyplývá, je podle prvního viceprezidenta Svazu průmyslu a dopravy ČR Jaroslava Hanáka skutečnost, že 96 procent firem hovoří o zhoršení platební morálky nebo neměnném stavu, že narůstá byrokracie a zesiluje korupční chování. Přitom firmy volají po kvalitnějším podnikatelském prostředí.

Šetření přineslo i další výstražná čísla. Ve druhém čtvrtletí roku 2010 počítá s nárůstem zakázek pouze necelá třetina firem (31 procent), a to jen mírně. Také nárůst tržeb předpokládá za celý rok 2010 jen 36 procent firem, přičemž 42 procent firem očekává ještě v meziročním srovnání jejich propad.

Podstatné je také zjištění, že letos bude propouštět zaměstnance třetina firem (32 procent) a 15 procent firem, které avizují nabírání nových pracovníků, počítají jen s mírným nárůstem zaměstnanců. Podle generálního ředitele Svazu průmyslu a dopravy ČR Zdeňka Lišky bude tedy pokračovat trend zvyšování míry nezaměstnanosti, která by mohla přesáhnout desetiprocentní hranici.

Značně rozdílný by měl být podle dotazníkového šetření letos vývoj jednotlivých odvětví tuzemské ekonomiky. Automobilový průmysl by mohl být stabilizován, a to jak z hlediska objemu zakázek, tak i kmenových zaměstnanců. Výroba automobilů z hlediska jejich počtu byla loni díky vlivu šrotovného srovnatelná s předloňskem. Propad tržeb autoprůmyslu by se díky přijetí šrotovného mohl podle ředitele sekretariátu Sdružení automobilového průmyslu Antonína Šípka snížit z předpokládaných 30 procent na 10 procent.

Poněkud odlišná je situace v oblasti strojírenství, které vytváří 20miliardový obrat v ČR oproti 600 miliardám v autoprůmyslu. Zaznamenali jsme pokles výroby o 33 procent a exportu o 31 procent. Ani pro tento rok nejsou prognózy příliš optimistické. Zakázky klesají totiž zejména na domácím trhu. Letos by mohly zakázky pro strojírenské firmy klesnout o 35 až 40 procent oproti roku 2008.

Také chemický průmysl neavizuje obrat k lepšímu, neboť v černých číslech je jen farmaceutický průmysl. Chemický průmysl zaznamenává propad o pětinu a výhledy nejsou jasné. Negativně na něj totiž dopadne zavádění chemické legislativy REACH a směrnice o obchodování s emisními povolenkami, což znamená náklady sedm miliard korun ročně.

Komplikovaná byla loni situace v hutnictví, které počátkem loňského roku využívalo své výrobní kapacity jen na 40 procent. Loňská říjnová produkce se však poprvé dostala na úroveň roku 2008. Výhled na tento rok je mírně optimistický, s odhadovaným nárůstem kapacit o 5 až 10 procent.

Dopady globální recese na tuzemskou ekonomiku však letos pocítí řada malých a středních podniků. Výrobní družstva zaznamenala loni propad o 30 až 50 procent. Letošek by se mohl nepříznivě odrazit zejména na stavu zaměstnanosti malých a středních podniků.

Z dotazníkového šetření vyplývá, že se neočekává zlomové zlepšení ekonomiky, mnohá odvětví budou ještě strádat a důsledky hospodářské krize se v řadě oblastí, zejména v míře nezaměstnanosti, prohloubí.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Najděte si novou práci do září
Plná zaměstnanost v ČR: čím jsme si ji zasloužili?
Obtěžují vás nevyžádané telefonáty? Návod, jak se jim vyhnout
O 20 % víc než loni: ceny bytů opět rostou
Mají Češi na elektromobil? Hyundai hodlá rozšířit dojezd až na 500 kilometrů
Auta
Na Audi RS Q5 už čekat nemusíte. K dispozici je SQ5…
Retro na neděli: Ford GT40 vznikl jako pomsta značce Ferrari
Povinné ručení: Jak na změnu smlouvy a snížení ceny
Galerie: Škoda Karoq se chlubí digitálním přístrojovým štítem. Taková věc tu ale byla už dávno
Nové BMW Z4 slibuje svobodu, ale počkáte si na ni až do jara 2018
Technologie
Až přijdou těžaři. Zásoby lithia v Krušných horách jsou velké, ruda ale není vydatná
První 120Hz 4K monitor je tu. S nižším rozlišením umí i 480 Hz a vyrábí ho dva nadšenci
Tento týden podcast Cnews FM nebude
Co přinese Intel Coffee Lake do lowendu? Máme parametry Pentií, takt až 3,9 GHz
Povinné ručení: Jak na změnu smlouvy a snížení ceny
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít