Menu Zavřít

Logistika je i dobrý konkurenční nástroj

3. 5. 2004
Autor: Euro.cz

VSTUP DO EU PŘINÁŠÍ JINOU ADMINISTRATIVU I NĚKTERÉ NOVÉ MOŽNOSTI PŘI PROCLÍVÁNÍ ZBOŽÍOblíbeným rčením mezi některými světovými manažery je konstatování, že velké firmy nepohltí malé, ale rychlé pohltí pomalé. Rychlé firmy jsou nejen pružné v rozhodování, organizaci a uvádění nových nápadů do praxe, ale využívají k tomu ivelkého pomocníka - logistiku.

BRAND24

VSTUP DO EU PŘINÁŠÍ JINOU ADMINISTRATIVU I NĚKTERÉ NOVÉ MOŽNOSTI PŘI PROCLÍVÁNÍ ZBOŽÍ Oblíbeným rčením mezi některými světovými manažery je konstatování, že velké firmy nepohltí malé, ale rychlé pohltí pomalé. Rychlé firmy jsou nejen pružné v rozhodování, organizaci a uvádění nových nápadů do praxe, ale využívají k tomu ivelkého pomocníka - logistiku. Evropská logistická asociace definuje logistiku takto: „Organizace, plánování, řízení a výkon toků zboží vývojem a nákupem počínaje, výrobou a distribucí podle objednávky finálního zákazníka konče tak, aby byly splněny všechny požadavky trhu při minimálních nákladech a minimálních kapitálových výdajích.“ Jiné zdroje charakterizují logistiku jako rozmístění zdrojů v čase nebo jako strategické řízení celého dodavatelského řetězce. NOVÉ POJETÍ LOGISTIKY Logistika patří k relativně mladým vědním disciplínám, jejíž počátky lze datovat do padesátých let minulého století. Ovšem logistika se stále vyvíjí, v souladu s rozvojem moderních informačních technologií i globalizací světové ekonomiky. K novému pojetí logistiky uvádí British Institute of Logistic mimo jiné: „Integrující funkce logistiky je všeobecně uznávaná a její vliv lze nalézt ve všech složkách managementu podniků. Její význam stále roste s rozvojem integračních tendencí, kdy jednotlivé regionální trhy nabývají charakteru trhů globálních. Úspory nákladů dosažitelné uplatňováním logistiky jsou v zemích s fungujícími distribučními systémy odhadovány na 5 až 10 % . DOPADY VSTUPU DO EU**

České firmy se v současnosti musí ve své logistické činnosti vypořádat ise vstupem do EU. Samotný vstup asi nepředstavuje požadavek na změnu již vytvořených a osvědčených systémů nebo na změnu „logistické strategie“. (Takovouto změnu spíše může vyžadovat vývoj světové ekonomiky, její globalizace a stále větší role moderních informačních technologií.) Vstup do Evropské unie ale přináší změny v oblasti „papírování“ - znalost evropských celních tarifů (tedy seznamu TARIC), hlášení statistických údajů o obchodu s firmami z členských zemí Evropské unie (Intrastat), ale také změny v daňové oblasti, zejména u daně z přidané hodnoty a u spotřební daně (zřizování daňových skladů, skládání daňových jistot, nové možnosti kontrol a podobně). Za významný faktor je také považována možnost využívání logistiky jako účinného nástroje konkurenčního boje při zvyšování podílu na trhu. Cena srovnatelných výrobků se mnoho neliší, jejich kvalita je srovnatelná, reklama je stejně masivní a možnosti odlišení se začínají soustřeďovat do oblasti poskytování služeb zákazníkům a snižování nákladů spojených s řízením a vlastní realizací toků zboží, dodavateli výchozích surovin počínaje a konečným zákazníkem konče. Prostředkem dosažení naznačených cílů je právě logistika. Uvedené skutečnosti staví podnikatelské subjekty před řešení obtížných problémů. Nízká životnost výrobků zvyšuje rizika jejich neprodejnosti, nutí výrobce ve výzkumu, vývoji i výrobě rychle reagovat na požadavky trhu, některých zmíněných problémů se dotýkáme iv dnešní příloze Speciál, na jiné (jako například na problematiku spojenou se spotřební daní) se zaměříme v některých z dalších vydání Profitu.

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).