Logica: Hlavním cílem centralizace zpracování plateb není primárně úspora peněz

26. října 2011, 18:03 - Profit, TZ
26. října 2011, 18:03

Nezávislý průzkum objednaný společností Logica ukázal, že firmy využívají systémy pro centrální zpracování plateb hlavně proto, aby získaly lepší přehled o finančních transakcích a mohly je lépe kontrolovat.  

Foto: Profimedia.cz

Společnost Logica, přední dodavatel konzultačních a IT služeb, zveřejnila výsledky nezávislého průzkumu, který mapoval, jak podniky hodnotí, implementují a využívají systémy pro centrální zpracování plateb (tzv. payment factory využívané prostřednictvím center sdílených služeb), které centralizují veškeré firemní platby, inkasa a pohledávky.

79 % respondentů uvedlo, že hlavním přínosem řešení payment factory je lepší přehled a řízení toků peněz. Ve výčtu přínosů následovalo snížení rizika a vylepšení vnitřních kontrolních mechanismů. Méně než polovina dotázaných jmenovala úspory v oblasti lidských zdrojů a pouze 39 % respondentů uvádělo jako hlavní cíl snížení bankovních poplatků.

Centralizaci plateb a konsolidaci bankovních transakcí považuje za významný důvod pro zavedení payment factory jen 21 % respondentů. Nicméně banky nemohou usnout na vavřínech, protože 82 % firem, které systémy payment factory nasadily, již v souvislosti s tím také snížily počet bank, jejichž služby využívají.

Garry Young, ředitel služeb pro firemní zákazníky a SaaS ve společnosti Logica v této souvislosti uvádí: „Finanční instituce, které chtějí zvýšit své příjmy a získat nové zákazníky, potřebují správné strategie a nástroje umožňující nabízet firmám takové služby, jaké potřebují. V Evropě jsou to služby v rámci SEPA (Single Euro Payments Area, Jednotná oblast pro platby v eurech), např. správa mandátů (mandate management). Celosvětově vidíme, že firmy chtějí získat větší přehled a kontrolu nad svými platebními transakcemi a hledají banky, jež nabídnou služby podporující tyto požadavky. Prosperita čeká finanční instituce, které tento posun pochopí.“

Výzkum také odhalil několik klíčových problémů při zavádění systémů payment factory. Hlavní překážkou je odpor ke změně projevující se na lokálních úrovních. Mnoho národních poboček nevěří, že globálně implementované řešení bude vyhovovat jejich specifickým potřebám.

Mnozí zaměstnanci v oblasti financí si stěžují, že nedokáží najít čas na vypracování smysluplného plánu pro zavedení systému pro centralizaci zpracování transakcí. Problém je také často schopnost kvantifikovat kvalitativní výhody payment factory, např. snížení rizika a větší přehled o transakcích. Výsledkem může být, že skutečné přínosy plynoucí z implementace řešení payment factory jsou podceňovány.

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče