Listárna

16. prosince 2002, 00:00 - Petr Doul
16. prosince 2002, 00:00

Vážený pane redaktore, několikrát jsme se s kolegy v práci bavili o kvalitě dnes vyráběných automobilů. Jde nám hlavně o srovnání kvality nově vyráběných modelů a jejich pozdějších faceliftů. V naší společnosti máme několik starších a několik nových - faceliftovaných vozů od jednoho modelu.

Starší vozy jsme tehdy kupovali jako úplné novinky a jejich poruchovost byla daleko větší než v případě „poupravených“ modelů, které jsme nakoupili o dva roky později. Chystám se koupit nový vůz a o modelu, který jsem si vybral, se proslýchá, že by měl v brzké době projít modernizací. Nerad bych udělal nějakou chybu, a proto chci znát Váš názor. Mám koupit hned, nebo počkat na facelift?

S pozdravem Jiří Schvarc

Vážený pane Schvarci, mezi lidmi je opravdu rozšířen názor, že je lepší kupovat tak zvané faceliftované modely, právě pro jejich menší poruchovost. Já osobně se k tomuto názoru z části přikláním. Ne že by snad novinky nebyly dostatečně kvalitní, ale většina opakovaných poruch se objeví až při provozu běžnými uživateli. Ty se potom vyhodnotí a v průběhu výroby odstraní. Nechci říci, že koupí novinky se Vám dostane do ruky nějaký polotovar, ale z vlastní zkušenosti bych mohl jmenovat hned několik automobilek, u kterých je poruchovost novinek hodně vysoká. Ovšem kvalitu vyráběných vozů je možné sledovat i jinak než rozdělením na novinku a zavedený model. Odborníky ve sledování kvality jsou bezesporu Němci, obzvláště u BMW to opravdu umí. Například je možné podle čísla VIN zjistit i to, v jaký den a hodinu bylo auto vyrobeno. Výsledky jsou více než zajímavé. Nejméně poruchové byly vozy vyrobené ve středu a naopak nejméně kvalitní auta vyjížděla z linek v pátek odpoledne. Je to logické. Lidská výkonová křivka stoupá v průběhu týdne a vrcholí zhruba ve středu. Před koncem pracovního týdne pak prudce klesá. To vše se samozřejmě projeví na kvalitě odvedené práce. Je ale nutné si uvědomit, že podíl lidské práce v automobilovém průmyslu se neustále snižuje. V ětší část výroby našich plechových miláčků už obstarávají roboti. Eliminací lidského faktoru se zvyšuje přesnost, rychlost a především kvalita výroby. Přesto si vám dovolím doporučit koupi již zavedeného modelu. On totiž není problém ani tak v poruchovosti, ale hlavně v nedostatku náhradních dílů. Takže když nabouráte s novinkou, buďte si jist, že oprava potrvá o dost déle, než kdybyste rozbil zavedený model.

Napište nám!

Máte nějaký problém? Nevíte si rady? Potřebujete s něčím poradit? Nezoufejte a napište nám. Poradíme Vám nebo se za Vás zeptáme. Přemýšlíte nad nákupem nového vozu a nestačí Vám zkreslené informace v autosalonech? Nemáte čas na porovnávání vozů různých značek a ježdění po prodejnách? Anebo byste si rádi přečetli něco o Vašem autě snů? Napište nám, které vozy Vás zajímají! My si je půjčíme a otestujeme za Vás! Stejně tak se můžete na našich stránkách pochlubit Vaším miláčkem anebo se podělit o své zkušenosti s konkrétním vozem s ostatními čtenáři. Vaše náměty můžete zaslat elektronickou poštou na adresu: doul@profit.cz nebo faxem na číslo: 225 010 355, popřípadě poštou na adresu Podnikatelský týdeník Profit, Vinohradská 230, 100 00, Praha 10.

Mohlo by vás zajímat

  • Je o mě zájem, říká expremiér Jiří Paroubek v Euro TV

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

Hry pro příležitostné hráče