Limuzína s kolenním airbagem

14. února 2005, 00:00 - ERICH HANDL
14. února 2005, 00:00

TEST CITROEN - C5 2.0 HDICitroen začal v Česku prodávat svoji novou limuzínu C5. Jeho premiéru doprovází zajímavý marketingový tah: nejlevnější verze je o pár tisíc korun lacinější, než byl předchozí model. Hatchback s motorem 1,8 vyjde na 639 tisíc korun.

Nový citroen signalizuje i přejetí do jiného jízdního pruhu. foto: Citroen

TEST CITROEN - C5 2.0 HDI Citroen začal v Česku prodávat svoji novou limuzínu C5. Jeho premiéru doprovází zajímavý marketingový tah: nejlevnější verze je o pár tisíc korun lacinější, než byl předchozí model. Hatchback s motorem 1,8 vyjde na 639 tisíc korun. Nejčerstvější varianta Citroenu C5 se od staré liší především pozměněnou přídí a zádí. Má impozantní masku chladiče s dvojitým šípem, atraktivním tvarem reflektorů a vylepšeným nárazníkem. Podle zástupců automobilky je toto auto předobrazem vzhledu budoucích citroenů včetně toho nejmenšího s označením C1 z Kolína. Jak bude vypadat budoucnost podle Francouzů? Záď modelu je zploštělejší, protaženější, vyhlíží spíše jako sedan. Nejvíce poutá oko koncovými svítilnami v podobě bumerangu, vytaženými až k horní hraně víka. Limuzína je také o něco delší. Na obou stranách totiž převisy přibraly shodných šest centimetrů. To vyneslo kufru o 15 litrů větší objem, který nyní činí 471 litrů. U kombíků zůstala původní hodnota 563 litrů zachována, neboť šesticentimetrové prodloužení se dotklo jen přední části s novou maskou. Inovací prošel rovněž interiér. Objevuje se v něm nový panel středové konzole, kde je nyní také navigace a ovladače audiovizuálního systému. Příjemně působí nové a čitelnější ukazatele, které jsou umístěny přesně v zorném poli řidiče. Mezi sedmi airbagy se objevuje i hit posledních let -kolenní airbag. Celkově silnou stránkou této automobilové novinky je uplatnění špičkových technologií. Jako první na světě nabízí Citroen v osobních autech varovný systém pro případ nesignalizovaného přejetí jízdního pruhu. Senzory přitom dokáží rozeznat čáry všech barev, normovaných pro silnice v Evropě. Ba co víc - dokážou „zrentgenovat“ jejich přítomnost i pod sněhem. Při řidičově nepozornosti na té straně, kde k přejetí čáry došlo, se ozve vibrační jednotka v jeho sedáku. Systém se aktivuje od rychlosti 80 kilometrů za hodinu a dá se též vypnout tlačítkem na palubní desce. V „cépětce“ nechybí ani samonatáčecí bixenonové světlomety. A co motory? V nabídce jich je celkem šest. Profit minulý týden otestoval dvoulitrový turbodiesel 2.0 HDI. Má výkon sto kilowattů a dokáže stroj pohánět více než dvě stě kilometrů v hodině. Spotřeba při testu odpovídala údajům výrobce - šesti litrům nafty na sto kilometrů jízdy. Agregát je navzdory vysoké váze vozu pružný, především díky funkci overboost (přeplňování). Ta totiž při razantním sešlápnutí plynového pedálu dovoluje dočasně zvýšit plnicí tlak turba a dávku paliva, a tím zvýšit maximální točivý moment. Není to ekonomické, ale při předjíždění skvělé. Za úsporný diesel ale musí zájemce oproti nejlevnějšímu benzinu dost připlatit - vyjde v základu o více než sto tisíc korun dráže. VYSUŠUJE KOTOUČE Ke standardu modelu C5 patří kontrola jízdní stability s protiprokluzovým systémem. Zvláštností je vysušování kotoučů, které optimalizuje brzdy za deště. Ke komfortu přispívá i odpružení, které účinně filtruje nerovnosti vozovky a reaguje na řadu dalších situací. Tento patent Citroenu zakoupil dokonce už i Rolls-Royce. TECHNICKÉ ÚDAJE**

Typ vozu pětimístná limuzina

Typ motoru naftový čtyřválec

Objem válců 2 litry

Max. výkon 100 kW

Max. rychlost 205 km/hod

Zrychlení 0-100 9,8 s

Spotřeba 6 l/100 km

Objem kufru 471 litrů

Cena 744 000 Kč

Mohlo by vás zajímat

  • Je o mě zájem, říká expremiér Jiří Paroubek v Euro TV

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

Hry pro příležitostné hráče