Lidé v krizi méně bourají

24. dubna 2009, 12:18 - Eva Jarešová
24. dubna 2009, 12:18

Jánem Čarným

Direct Pojišťovna se kromě havarijního pojištění a povinného ručení hodlá nově zaměřit i na pojištění majetku. Pomoci větší síle má i nedávná změna v akcionářské struktuře vlastníka pojišťovny. Stoprocentní podíl ve společnosti Intouch Insurance Group, která kromě Directu vlastní i subjekty v Polsku a Rusku, získá po schválení transakce regulátory britská pojišťovací skupina RSA. Oproti roku 2007 se podle ředitele Jána Čarného loni podařilo ztrojnásobit počet pojistných smluv na dnešních zhruba 40 tisíc. V pojistném šlo o pětinásobný nárůst na téměř 144 milionů korun. „Nyní jsme v podílu na trhu někde kolem jednoho procenta. Do tří let bychom ale rádi měli pět procent,“ říká výkonný ředitel Direct Pojišťovny Ján Čarný.

EURO: Jak zatím hodnotíte dopady ekonomické krize na český pojišťovací trh i na vaši pojišťovnu? ČARNÝ: U pojišťovnictví se na to můžete dívat ze dvou úhlů. Co to znamená pro vlastníky? Je to ohrožení hodnoty byznysu a budoucích příjmů? Druhý úhel může být dopad na klienta. Vzhledem k tomu, že působíme v oblasti neživotního pojištění, nepředpokládáme, že vliv krize na nás bude negativní. Vycházíme z toho, že pojištění, které nabízíme my, je vlastně ochrana lidí, která je ve zhoršené ekonomické situaci ještě důležitější. Když je obava, že budete bez příjmů, jste mnohem citlivější na to, abyste si základní majetek pojištěním ochránili. Čili v našem segmentu nepředpokládáme, že by poptávka nějak výrazně klesla. Asi by bylo něco jiného, kdybychom se zaměřovali na produkty životního nebo investičního životního pojištění.

EURO: Vzhledem k přímému typu pojištění kladete silný důraz na mediální prezentaci. Jaký byl loni v tomto směru váš rozpočet a plánujete jej letos kvůli krizi snížit? ČARNÝ: Mediální rozpočet byl asi 150 milionů korun dle ceníkových cen. Nepočítáme s nějakou zásadní úpravou. Máme tam sice snížení, ale neřekl bych, že je ovlivňováno zásadně krizí. Spíš jde o to, abychom ve všech směrech zvyšovali efektivnost. Náš zájem je vynakládat peníze efektivně. Nechci říct méně nebo nejméně, ale efektivně.

EURO: Profilujete se mimo jiné tím, že nemáte standardní ceník, ale výši pojistného pro každého klienta stanovujete na základě více parametrů. Jakých? ČARNÝ: Na první pohled to může vypadat, že nejdůležitější je, že využíváme internet a call centrum. To dnes ovšem nabízí spousta pojišťoven. My se odlišujeme spíš tím, že nemáme pobočky. Ale v tom, že nemáme standardní ceník a každá cena je individuální, si myslím, že jsme skutečně jedineční. Máme víc než deset klíčových cenotvorných dotazů. Dají se rozdělit na informace o autě a o řidiči. U řidiče nás zajímá, jak dlouho má řidičský průkaz. Podle toho si vyvozujeme jeho zkušenost, a tudíž pravděpodobnost, že bude bourat. Zajímá nás, kde garážuje a kde pracuje. Z toho odvozujeme, kde vlastně jezdí. Dále to, jestli auto někomu půjčuje a jaký je druhý řidič. Pak jde i o značku vozidla, typ vozu, stáří vozu, region. Nechceme říkat, jestli je naše cena vysoká, nebo nízká, ale to, že odráží rizikovost klienta. EURO: Můžete popsat, jak se za poslední rok změnil trh s automobily? Dávají třeba lidé kvůli krizi přednost slabším vozům? ČARNÝ: Zajímavá změna, která může nějaký trend naznačovat, je škodovost měřená objemem škod vůči zaslouženému pojistnému. V prvních měsících tohoto roku jsme viděli její zásadní pokles, zhruba o dvacet procent. Proč? Mohu se jen domnívat. Lidé mohli omezit pohyb vozidlem, aby šetřili v krizi benzin, a příležitost udělat škodu je tak menší. Nebo si uvědomují, že jakákoli škoda, byť pojištěná, představuje zvýšené náklady, minimálně časové. Takže se chovají obezřetněji a opatrněji. Řada odborníků z jiných zemí říká, že dalším jevem v krizi je víc pojišťovacích podvodů. Připravovali jsme se na to, ale zatím k tomu nedošlo.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Chcete změnit zdravotní pojišťovnu? Máte čas do 30. září, jinak až za půl roku
Čínské turbulence na trhu s kryptoměnami
Nepovinný PES by měl podnikatelům usnadnit práci. V čem a jak?
Co je dobré vědět o superhrubé mzdě?
Polil vás v hospodě číšník? Kdo to zaplatí?
Auta
Kolik toho doopravdy utáhne nový Land Rover Discovery?…
Mitsubishi oživí jméno Evolution. Bude to koncept spojující vše, co fanoušci nenávidí
Lamborghini Huracán Super Trofeo Evo je „levná“ cesta k závodění
Člověk převlečený za sedadlo? Ano, i to je při vývoji autonomních vozů potřeba
Toyota má nový program na úpravu svých vozů. Sportovní může být třeba i Prius
Technologie
Vyšla přelomová verze Minecraftu pro mobily, konzole a Windows 10
HEIF podporují Dropbox a Google Photos, zato OneDrive (a Windows 10) nikoli
Člověk převlečený za sedadlo? Ito je při vývoji autonomních vozů potřeba
Změřte si rychlost internetu
Google nakonec koupí jen část HTC. Na Tchaj-wan za to pošle 1,1 miliardy dolarů
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít