Lidé chtějí kvalitu a osobní přístup

09. září 2002, 00:00 - Dana Rybáková
09. září 2002, 00:00

Maloobchodní trh s drogerií a parfumerií se ještě zkoncentroval Lepší nabídka čerstvých potravin znamená jednu z největších rozvojových příležitostí obchodu. Polovinu tuzemského trhu s drogerií a parfumerií pokrývá obrat patnácti největších distributorů.

Maloobchodní trh s drogerií a parfumerií se ještě zkoncentroval

Lepší nabídka čerstvých potravin znamená jednu z největších rozvojových příležitostí obchodu. Polovinu tuzemského trhu s drogerií a parfumerií pokrývá obrat patnácti největších distributorů.

Nestandardní situace, která souvisí se srpnovou velkou vodou, prověřuje schopnost tuzemských obchodníků rychle reagovat na požadavky trhu. Lokální potřeba předzásobit se potravinami, stejně jako následná výrazně zvýšená poptávka po prostředcích sloužících k očistě zaplavených bytů a domů, znamená zvýšené nároky na zásobení prodejen i na jejich zaměstnance. Mimořádná situace však brzy skončí a obchodníci i jejich zákazníci se opět vrátí k normálu. V rámci konkurence mezi velkými a malými prodejnami stejně jako mezi obchodními rivaly stejné velikosti bude však opět rozhodovat jejich schopnost přizpůsobit se přáním zákazníků.

Rozhodující je čerstvé a kvalitní zboží

Co je například podle názoru českých zákazníků klíčovým faktorem při jejich rozhodování o výběru prodejny rychloobrátkového zboží? Podle šetření společností Incoma Research a GfK Praha, zveřejněného v září, je to čerstvost a kvalita potravin. Lidé chtějí nakupovat nejen kvalitní zboží, ale všímají si také toho, jakým způsobem obchodník svou nabídku představuje. A jsou velmi kritičtí. Vytýkají maloobchodníkům, že nevěnují dostatečný důraz prezentaci zboží ani skladbě čerstvého sortimentu. Zejména řetězcové prodejny se pak podle výzkumů realizovaných mezi nakupujícími potýkají s problémy s personálem a s neosobním přístupem k zákazníkovi. Právě osobní přístup a schopnost poradit je tak stále doménou menších a malých obchodů. Pokud jde o čerstvé zboží, zákazníci v České republice pro většinu jeho druhů stále ještě nejčastěji chodí především do specializovaných prodejen s obsluhou. Nezávislé prodejny tak zatím vítězí hlavně v prodeji sortimentu masa a uzenin. Jako hlavní nákupní místo uvádí v tomto případě specializované prodejny 33 procent tuzemských domácností. Velké moderní prodejny tedy v daném sortimentu zatím převahu nemají. Na jednom se však velcí a malí konkurenti rozhodně shodnou. Jak velké obchodní řetězce, tak i menší nezávislí obchodníci v současné etapě rozvoje českého trhu považují další zkvalitnění nabídky čerstvých potravin za jednu z největších rozvojových příležitostí.

Řetězce zvýšily tržní podíl o dvanáct procent

Stejně jako u potravin i tuzemský maloobchodní trh s drogerií a parfumerií se podle výzkumu společností Incoma Research a GfK Praha ze srpna ve srovnání s loňským rokem ještě více zkoncentroval. Tržní podíl řetězců se zvýšil o dvanáct procent a dosáhl úrovně 65 procent, a to především díky širokosortimentním sítím. Více než polovinu trhu v Česku pokrývá obrat patnácti největších distributorů. Jsou mezi nimi širokosortimentní řetězce jako například Makro, Ahold, Rewe s prodejnami Penny Market a Billa, Kaufland, Tesco, Delvita a Globus. Nechybějí však ani specializované drogistické řetězce - droxi, Rossmann, dm drogerie markt či aliance Teta. Výraznou změnu na trhu drogerie a kosmetiky doznalo také nákupní chování tuzemských zákazníků. Po šesti letech expanze hypermarketů se právě tento formát poprvé stal hlavním nákupním místem tohoto sortimentu. Jako své hlavní nákupní místo drogerie jej podle reprezentativního spotřebitelského šetření firem Incoma a GfK uvádí 28 procent českých zákazníků. Preference pro ostatní typy prodejen naopak klesají. Výjimku tvoří jen diskontní prodejny, jejichž popularita mírně stoupla. Nejčastěji jmenovaným hlavním nákupním místem drogerie a kosmetiky je Kaufland, ze specializovaných prodejen pak droxi. Podle studie však ovlivňuje volbu hlavního nákupního místa výrazně také charakter konkrétního drogistického sortimentu. Nakupující pak často kombinují různé typy prodejen. Pokud jde o čisticí prostředky, lidé je nakupují převážně v hypermarketech a supermarketech. Výběrovější sortiment, jako jsou například parfémy a deodoranty, pak stále raději nakupují v menších specializovaných prodejnách.

Mohlo by vás zajímat

  • Je o mě zájem, říká expremiér Jiří Paroubek v Euro TV

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

Hry pro příležitostné hráče