Liberecký dopravce vzdá vá boj o Prahu

16. dubna 2007, 00:00 - TOMÁŠ JOHÁNEK
16. dubna 2007, 00:00

SOUBOJ O LUKRATIVNÍ TRASU Něco přes dva roky trval tvrdý boj autobusových firem o zákazníky na trase mezi Prahou a Libercem. Ring postupně opustily dvě firmy a nyní prakticky končí třetí. Cestu na sever ovládnou žluté autobusy Student Agency.

SOUBOJ O LUKRATIVNÍ TRASU Něco přes dva roky trval tvrdý boj autobusových firem o zákazníky na trase mezi Prahou a Libercem. Ring postupně opustily dvě firmy a nyní prakticky končí třetí. Cestu na sever ovládnou žluté autobusy Student Agency.

Ještě na počátku roku 2005 vládla poměrně lukrativní trase mezi Libercem a Prahou společnost ČSAD Liberec.

Ta se snažila nástup konkurence znemožnit, za což si následně vykoledovala dvoumilionovou pokutu od antimonopolního úřadu. Nyní je všechno jinak a liberecký dopravce linku prakticky opouští.

Hrozící monopol Student Agency se ale může promítnout ve vyšší ceně jízdného a hlavně nedostatečné kapacitě autobusových spojů. Autobus na této trase totiž nemá konkurenci v podobě vlaku. Cesta po železnici z Prahy do Liberce je výrazně dražší a delší.

POUZE JEDNOU DENNĚ

Od 22. dubna by ČSAD Liberec měla vypravovat do Prahy pouze jeden autobus denně, ve čtvrtek, v pátek a v sobotu dva. „Je to skoro, jako by už skončili,“ říká vedoucí odboru dopravy libereckého krajského úřadu Stanislava Jakešová. Zástupce dopravce Petr Kropáček ale tvrdí, že to jinak nejde. „Provoz není ekonomický, na lince proděláváme,“ říká. Cestující si ale myslí, že za krach si může liberecký dopravce sám. Konkurovat žlutému komfortu je totiž velmi těžké.

Ač se to může zdát poněkud paradoxní, majitel Student Agency Radim Jančura z faktického konce konkurence žádnou radost nemá. „Konkurence je potřeba, navíc pomáhá vykrýt návaly cestujících. Jsme ale připraveni za tuto linku převzít zodpovědnost a případně posílit spoje,“ uvedl. Ke změně jízdního řádu ale prý může dojít až v červnu. Do té doby sice může Student Agency objednat posilové spoje, ty ale nejsou příliš ekonomické. Důvodem je, že se na ně musejí najímat externí dopravci.

CENA JÍZDNÉHO POROSTE

Jančura se nijak netají tím, že bude muset cenu jízdného z Prahy do Liberce brzy zvýšit. To ostatně chtěl udělat již od ledna, kdy začaly autobusy platit mýtné. Kvůli konkurenci ale ceny jízdného zatím ponechal na původní výši. Student Agency nyní vypravuje mezi oběma městy 23 párů spojů, i to je ale někdy málo. Kritické jsou hlavně nedělní večery a pondělní rána.

Zatím není jisté, zda někdo využije odchodu ČSAD Liberec z lukrativní linky a pustí se do boje se Student Agency. Možní konkurenti zatím mlčí, o licenci dosud nikdo nepožádal. Ve hře může být například společnost ČSAD Semily, která o spojích mezi oběma městy dříve uvažovala. Ta zatím vyčkává.

DALŠÍ RÁNA PRO DOPRAVCE Už jen kasační stížnost k Nejvyššímu správnímu soudu může zachránit ČSAD Liberec od placení dvoumilionové pokuty. Tu dopravce dostal za to, že několik týdnů blokoval firmě Student Agency vjezd na liberecké autobusové nádraží. Brněnský krajský soud potvrdil verdikt Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, podle nějž liberecká firma zneužila dominantní postavení. Dopravce se k rozhodnutí soudu dosud nevyjádřil. Není tedy jisté, zda kasační stížnost podá. Pro ČSAD Liberec, kterou ze třetiny vlastní obce a města bývalého okresu Liberec a kterou ovládá přes jinou firmu generální ředitel Jan Wasserbauer, je to další rána. Velké ztráty způsobil firmě samotný příchod konkurence, i ohlášené škrtání linek je podle představitelů firmy způsobeno tím, že se jí linky nevyplácejí. Do budoucna se tak firma bude zřejmě orientovat pouze na zajištění základní dopravní obslužnosti v okolí severočeské metropole. KONKURENCE PRACUJE I NA OBLOZE**

Poněkud těsno začíná být nejen na některých autobusových linkách, ale také ve vzduchu. Česká nízkonákladová společnost SmartWings podlehla konkurenci a s okamžitou platností zrušila lety z Prahy do Milána. „S linkou do Milána během letního letového řádu nepočítáme. Chceme naopak rozšířit linky do přímořských destinací,“ řekla Profitu mluvčí této společnosti Vlaďka Dufková. Podle jejích slov firma také zavádí nové lety z Ostravy do španělské Gerony a řecké Soluně, respektive z Brna do Gerony. Ona sama nevidí odchod z linky do Milána jako tragédii. „Z některých linek jsme odešli a nahradili je linkami ziskovými. Nebudeme přece provozovat něco, na čem proděláváme,“ míní Dufková. Podle jejích slov to ale rozhodně neznamená, že konkurence na lince do Milána vydělává. Společnost SkyEurope, která měla zavinit odchod SmartWings z linky do Milána, žádné okamžité změny v letovém řádu neplánuje. „Taková změna vyžaduje jednak koordinaci provozu uvnitř firmy, ale bylo by to problematické i v souvislosti se sloty pro koordinaci letového provozu,“ řekl Profitu mluvčí SkyEurope Jan Čamek. Podle jeho slov je strategií této firmy pro připravovaný nový zimní letový řád zvýšení frekvence letů na stávajících destinacích než rozšiřování těchto destinací o další cíle.

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče