Menu Zavřít

Liberecké mistrovství podnikatele zklamalo

24. 3. 2009
Autor: Euro.cz

Podnikatelé v Jizerských a Lužických horách začínají sčítat, jak se jim letošní sezona vyplatila. Podle řady z nich třeba mistrovství světa v lyžování nepřineslo takové finanční výsledky, jaké čekali.

Veřejné prostředky a jejich použití na šampionáu v těchto dnech šetří antimonopolní úřad.

Autor: MS Liberec

Někteří prodejci suvenýrů považují svou účast na lyžařském mistrovství v Liberci za největší propadák. Vyhlídek na slušné tržby se vzdali, v závěru šampionátu se jen snažili snížit své náklady. Mnohdy i za cenu vlastního zdraví.

V horolezeckém spacáku v autě přespávala řadu dní třiačtyřicetiletá obchodnice z Kladna, která do Liberce přijela s kovanými suvenýry a šperky. Za prvních pět dní šampionátu utržila 3000 korun, a to prý na tom ještě nebyla nejhůř.

Také Květuše Strunová z Bílého Potoka na Liberecku prodala denně keramiku jen za 330 korun, počítala přitom s denními tržbami kolem 5000 korun, které by jí pokryly vynaložené náklady. Obě ženy nabízely své zboží v zábavním centru Babylon. Stánky zde byly až o dvě třetiny levnější než ty, o jejichž obsazení se starali pořadatelé mistrovství. „Pronájem za celou dobu mistrovství stál 14 400 korun, zatímco ve městě bych platil od tří do čtyř tisíc denně,“ poznamenal Emil Kleman z Chomutova, který chtěl prodávat návštěvníkům mistrovství, kdyby nějací přišli, historické sklo. I on nocoval v dodávce. Za prvních pět dní mistrovství měl tržbu 1170 korun. Skoro na každém jarmarku se mu vede lépe. Na malé tržby si stěžovali i prodejci občerstvení přímo ve městě.

„Návštěvnost byla mnohem menší než obvykle, i stálí prodejci centra jsou zklamáni,“ podotýká majitel Babylonu Miloš Vajner. Podle jeho odhadů se Liberec v týdnu, kdy měly tamní děti prázdniny, skoro z třetiny vylidnil. „Kdo mohl, ten kvůli mistrovství odjel. Lidé se báli dopravních omezení, ruchu i policejních opatření. Pak přišla ještě kalamita, to také spoustu fanoušků odradilo,“ říká.

Podle Jana Verla, který prodával na mistrovství hračky albrechtické společnosti Detoa, regionální likéry palírny Style Bohemia a skleněné figurky od místních výrobců, spolupracovala krajská hospodářská komora s Libercem, krajem i organizačním výborem rok na přípravě mistrovství. Cílem podnikatelů bylo, aby jim šampionát přinesl obchodní příležitosti a přispěl ke zviditelnění města a regionu. Nestalo se.

Hoteliéři a vlekaři nepláčou ani nejásají

Podobně se situace vyvíjí i po skončení šampionátu. Provozovatelé zimních středisek, hotelů a penzionů v Jizerských horách a západních Krkonoších ani nepláčou, ani nejásají nad končící zimní sezonou. Sněhu bylo sice dost, ale zájem o lyžování a služby ve srovnání s minulými lety nepatrně klesl. Zavinila to hospodářská recese, ale i to, že lyžovat se dá vlastně na každém kopci. Tržby velkých středisek se tak rozmělnily mezi více drobných provozovatelů.

Hotely a penziony jsou zaplněny jen zhruba z 80 procent. „Zájem je hlavně o víkendové pobyty. O mnoho lidí více než obvykle tu nebylo ani v době mistrovství,“ tvrdí Gabriela Grohová z bedřichovského infocentra. Podle ní bylo v horách plno jen o Vánocích a na Silvestra, celý leden byl volnější a teprve v době jarních prázdnin mohou být ubytovatelé spokojenější. „Díky sněhu lidé pobyty na poslední chvíli neruší jako v minulých dvou letech,“ dodává Grohová.

Podle Jaroslava Svobody, jednatele společnosti Czech Inn Hotels, která provozuje v Harrachově tříhvězdičkové hotely Karolina, Bellevue a Harrachov Inn, si návštěvníci přestali rezervovat pobyty předem. Polovina lidí si zamlouvá ubytování jen s předstihem dvou až tří týdnů a celá pětina čeká na poslední moment. „Máme asi o desetinu méně hostů než v letech 2007 a 2008, ceny za ubytování jsou také o 20 procent nižší,“ říká Svoboda. Kratší je letos i průměrná délka pobytů klientů, která se snížila v Harrachově na 3,8 noci, zatímco v minulých letech přijížděli turisté zpravidla na šest dnů. Tento trend odpovídá i krajskému průměru za poslední čtvrtletí.

Místo Němců přijíždějí Poláci

Pivovar v Harrachově a Apres ski restaurace v Rokytnici zaznamenaly také asi pětinový pokles tržeb za občerstvení, a to proto, že hostů je méně a kupují si levná jídla a nápoje. V horách ubývá Němců, ale i Nizozemců. Naopak výrazně více je Poláků a tuzemských návštěvníků, kteří se v průběhu sezony opakovaně vracejí na prodloužené víkendy nebo jiné kratší pobyty. Čechů je asi polovina, Poláků zhruba čtvrtina, zbytek tvoří Němci a Nizozemci. „Není tu nijak přeplněno, návštěvnost se rozkládá do více areálů,“ říká provozní náměstek harrachovského sportovního areálu Vlastimil Fejkl. Podle jeho odhadů skončí sezona s průměrnými výsledky.

Češi jeli do Alp

Asi třetinový pokles v návštěvnosti odhaduje Martin Martínek z 02 Extra Parku v Rejdicích, kde přibyly letos další atrakce pro snowboardisty. „Lidé si v předstihu nakoupili za dobrou cenu zájezdy do Alp,“ podotýká s tím, že středisko využívají hlavně školy a rodiny s dětmi. Sezona by podle něj měla nakonec dopadnout lépe než minulé dvě zimy.

BRAND24

Průběh sezony na Ještědu ovlivnilo lyžařské mistrovství. Kvůli němu se vůbec nelyžovalo na slalomáku, od poloviny ledna navíc nejezdí lanovka na Černý vrch ani vlek F 10. Zavřená byla i centrální restaurace. „Věděli jsme předem, co nás čeká, počítáme s minimálními výnosy,“ říká Jakub Čeřovský ze Sportovního areálu Ještěd.

Spokojenost se zimou vládne ve společnosti Ski Bižu, která provozuje Tanvaldský Špičák, Severák a Bedřichov. „Oproti minulým zimám je sněhu dost a lyžařů taky,“ sděluje ředitel firmy Pavel Bažant.

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).