Liběna Marková: Nejde nám jen o giganty, ale i o menší firmy

10. září 2010, 00:06 - Dalibor Dostál
10. září 2010, 00:06

Podle Liběny Markové, šéfky platformy Byznys pro společnost, jde českým firmám stále více nejen o zisk, ale také o vytváření pozitivních hodnot.

 

Foto: Byznys pro společnost

Ekonomická krize dopadla na všechny oblasti života, jak se v Česku odrazila na tom, jak firmy přistupují k dárcovství a společenské odpovědnosti?

Naštěstí musím říci, že na postoje firem a jejich podporu veřejně prospěšným aktivitám krize zásadní dopad neměla. Naopak v důsledku nové ekonomické i společenské situace dochází k tomu, že firmy se orientují více na hodnoty a zohledňují je i ve své dlouhodobější strategii. Vedle ekonomického úspěchu, který je samozřejmě klíčový se tak objevuje téma udržitelnosti, partnerství, transparentnosti, podpory potřebných a mnohé další.

Řada firem kvůli úsporným opatřením příspěvky na charitu výrazně omezila. Neobáváte se, že se z toho v některých případech může stát trvalý jev a firmy se nevrátí ke štědřejším příspěvkům ani po oživení ekonomiky?

Myslím si, že v současné době firmy hlavně zefektivnily své příspěvky na veřejně prospěšné projekty. Pracují mnohem systematičtěji a mají přísnější požadavky na své partnery, ale i když se u některých firem mohly posunout objemy peněz, zároveň firmy rozšířily způsoby podpory, ať již jde o zapojení zaměstnanců formou dobrovolnictví nebo pro bono služeb, společné projekty firem a škol, zaměstnávání osob se zdravotním postižením.

V dubnu vznikla nová platforma Byznys pro společnost, co by mělo její fungování přinést?

 Nový pohled na roli podniku ve společnosti. Záměrem platformy je mobilizovat a motivovat firmy a další klíčové instituce pro společenské otázky, odpovědné podnikání a rozvoj kvality života ve společnosti. Začíná se nám dařit angažovat i menší a střední podniky, ryze české, do otázek společenské odpovědnosti. Tedy, stejně jako v zahraničí, cílem je kultivace problematiky společenské odpovědnosti, nastavování a prosazování standardů, komunikace dobrých příkladů i mezinárodní networking.

Byznys pro společnost navazuje na činnost Klubu firemních dárců. Čím se od něj bude odlišovat?

Klub firemních dárců Donator byl více zaměřen na firemní dárcovství a na prosazování odpovědného a transparentního dárcovství. Platforma se věnuje celé škále témat společenské odpovědnosti jako je například odpovědný přístup k životnímu prostředí, práce se zaměstnanci a vytvoření podmínek pro kvalitní pracovní život, slaďování profesního i osobního rozvoj zaměstnaných lidí a dárcovství je jedna z těchto strategických oblastí.

V čele britské organizace Business in the Community stojí dlouhá léta princ Charles. Postaví se do čela její české obdoby podobně výrazná osobnost? 

Mít v čele organizace tak výraznou osobnost jako je princ Charles může být pro organizaci nepochybně velký přínos. Na druhou stranu i v rámci Business in the Community musejí v čele stát hlavně firmy a byznys lídři, a to je i model, který jsme zvolili pro českou verzi platformy. V čele českého Byznys pro společnost tak najdete generální ředitele a majitele firem a další výrazné osobnosti.

Snad žádná země Evropy nemá kvůli nešetrnému rozvoji hospodářství v předchozích desetiletích tak zničené životní prostředí jako Česko. I po roce 1989 řešil tuto problematiku hlavně stát, a i přes mnohá zlepšení zůstáváme nejšpinavější částí Evropy. Zapojí se do této oblasti více i velké firmy?

Snad každá firma má ve své koncepci programy pro odpovědnější přístup k životnímu prostředí a snižování své uhlíkové stopy a skutečně některé společnosti mohou jít v této oblasti ostatním příkladem. Na druhou stranu, ve Velké Británii iniciovala naše partnerská platforma několik společných závazků firem pro snižování jejich dopadu na životní prostředí. Protože společný postup je v této oblasti klíčový. A tam ještě zdaleka nejsme, protože u nás se v této oblasti přistupuje spíše na úrovni legislativní regulace.

V západní Evropě firmy zjišťují, že programy zaměřené na ohleduplný přístup k životnímu prostředí přinášejí o finanční efekt. Například společnost Marks & Spencer díky nim ušetřila 50 milionů liber. Prosazují se podle vás podobná chytrá řešení dostatečně i v Česku?

Určitě firmy, které mají odpovědný přístup k životnímu prostředí v rámci své strategie společenské odpovědnosti, mají přístup nastaven tak, že měří ekonomickou efektivitu těchto programů. Uveďme si Plzeňský prazdroj a jeho aktivity v oblasti snižování energie, emisí a spotřeby vody, ČSOB a jejich šetrnou administrativní budovu nebo nově se rozvíjející pasivní stavby u stavebních firem.

Oblast společenské odpovědnosti je u nás „prošpikována“ pro laiky záhadnými pojmy a zkratkami jako CSR, cause marketing, Engage day… Nevyznívá pak příliš nesrozumitelně a elitářsky, především pro zástupce malých a středních firem? Nepřemýšlíte o „zlidštění“ alespoň některých pojmů?

Máte pravdu, příliš komplikovaný koncept založený na regulaci, komplikovaném reportingu a neznámých pojmech není naše cesta. Naším cílem je to, aby firmy pochopily, že společenská odpovědnost je jejich cesta, jak podnikat korektně, s dlouhodobým úspěchem a dobrou reputací. I proto cesta platformy Byznys pro společnost je zapojovat firmy do společenských otázek, do vzdělávání, životního prostředí, sociální ekonomiky, hledání a udržení talentů a dobrých zaměstnanců způsobem, který je firmám blízký a vlastně jej každodenně potřebují a řeší. Podle názvu platformy i vidíte, že nám jde o podstatu a o to pomoci firmám tam, kde to potřebují.

Společenská odpovědnost obecně funguje dobře tam, kde má firma dlouhou tradici, pokud v zemi sídlí její vedení… Jak se jí podle Vás daří rozvíjet v Česku, kde relativně krátkou dobu působí poměrně malé pobočky velkých nadnárodních firem a místní manažeři si musí nechávat v korporátních centrálách schvalovat i nakládání s relativně malými částkami?

Na jednu stranu výhodou je, že pobočky velkých nadnárodních firem mají již společenskou odpovědnost zahrnutou ve svých strategiích a aktivitách a do ČR tak přinášejí vlastní globální projekty, které celosvětově firma podporuje. A z naší zkušenosti, když je v české pobočce zapálený člověk, tak si projekt a rozpočet na centrále prosadí. Na druhou stranu je našim cílem zapojit české firmy, protože ty se musejí podílet na dlouhodobé prosperitě této společnosti.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Máté nízké příjmy? Do penze odejděte už v prosinci
Jak prověřit (nejen investiční) firmu, která se vám nezdá
Dlužíte na zdravotním pojištění? Co dělat? Ošetří vás lékař?
Jak se nenechat nachytat na internetu
Chcete hlasovat v českých volbách ze zahraničí? Tak si pospěšte!
Auta
Komentář: Řídím rád, ale příchodu autonomního řízení se…
Audi A7 Sportback nové generace se představí ve čtvrtek. Designem nepřekvapí
Kolik stojí provoz auta na daních? Stát si z vás ročně vezme desítky tisíc
Může být Volkswagen Amarok rychlejší než Golf GTI? Australané dokázali, že ano
Pět hrubých řidičských chyb, které vás mohou na silnici stát život
Technologie
Intel chystá kvantové počítače. S centrem QuTech vyrobili 17 qubitů na jednom čipu
Huawei Mate 10: první dojmy z nové řady inteligentních phabletů (video)
Nahotinky jako vědecký projekt. PornHub na třídění videí využije umělou inteligenci
Navštivte jiné světy. V Google Mapách najdete i planety a měsíce
Sedm dopravních značek, které řidiči nejčastěji ignorují nebo chápou špatně
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít