Liběna Marková: Nejde nám jen o giganty, ale i o menší firmy

10. září 2010, 00:06 - Dalibor Dostál
10. září 2010, 00:06

Podle Liběny Markové, šéfky platformy Byznys pro společnost, jde českým firmám stále více nejen o zisk, ale také o vytváření pozitivních hodnot.

 

Foto: Byznys pro společnost

Ekonomická krize dopadla na všechny oblasti života, jak se v Česku odrazila na tom, jak firmy přistupují k dárcovství a společenské odpovědnosti?

Naštěstí musím říci, že na postoje firem a jejich podporu veřejně prospěšným aktivitám krize zásadní dopad neměla. Naopak v důsledku nové ekonomické i společenské situace dochází k tomu, že firmy se orientují více na hodnoty a zohledňují je i ve své dlouhodobější strategii. Vedle ekonomického úspěchu, který je samozřejmě klíčový se tak objevuje téma udržitelnosti, partnerství, transparentnosti, podpory potřebných a mnohé další.

Řada firem kvůli úsporným opatřením příspěvky na charitu výrazně omezila. Neobáváte se, že se z toho v některých případech může stát trvalý jev a firmy se nevrátí ke štědřejším příspěvkům ani po oživení ekonomiky?

Myslím si, že v současné době firmy hlavně zefektivnily své příspěvky na veřejně prospěšné projekty. Pracují mnohem systematičtěji a mají přísnější požadavky na své partnery, ale i když se u některých firem mohly posunout objemy peněz, zároveň firmy rozšířily způsoby podpory, ať již jde o zapojení zaměstnanců formou dobrovolnictví nebo pro bono služeb, společné projekty firem a škol, zaměstnávání osob se zdravotním postižením.

V dubnu vznikla nová platforma Byznys pro společnost, co by mělo její fungování přinést?

 Nový pohled na roli podniku ve společnosti. Záměrem platformy je mobilizovat a motivovat firmy a další klíčové instituce pro společenské otázky, odpovědné podnikání a rozvoj kvality života ve společnosti. Začíná se nám dařit angažovat i menší a střední podniky, ryze české, do otázek společenské odpovědnosti. Tedy, stejně jako v zahraničí, cílem je kultivace problematiky společenské odpovědnosti, nastavování a prosazování standardů, komunikace dobrých příkladů i mezinárodní networking.

Byznys pro společnost navazuje na činnost Klubu firemních dárců. Čím se od něj bude odlišovat?

Klub firemních dárců Donator byl více zaměřen na firemní dárcovství a na prosazování odpovědného a transparentního dárcovství. Platforma se věnuje celé škále témat společenské odpovědnosti jako je například odpovědný přístup k životnímu prostředí, práce se zaměstnanci a vytvoření podmínek pro kvalitní pracovní život, slaďování profesního i osobního rozvoj zaměstnaných lidí a dárcovství je jedna z těchto strategických oblastí.

V čele britské organizace Business in the Community stojí dlouhá léta princ Charles. Postaví se do čela její české obdoby podobně výrazná osobnost? 

Mít v čele organizace tak výraznou osobnost jako je princ Charles může být pro organizaci nepochybně velký přínos. Na druhou stranu i v rámci Business in the Community musejí v čele stát hlavně firmy a byznys lídři, a to je i model, který jsme zvolili pro českou verzi platformy. V čele českého Byznys pro společnost tak najdete generální ředitele a majitele firem a další výrazné osobnosti.

Snad žádná země Evropy nemá kvůli nešetrnému rozvoji hospodářství v předchozích desetiletích tak zničené životní prostředí jako Česko. I po roce 1989 řešil tuto problematiku hlavně stát, a i přes mnohá zlepšení zůstáváme nejšpinavější částí Evropy. Zapojí se do této oblasti více i velké firmy?

Snad každá firma má ve své koncepci programy pro odpovědnější přístup k životnímu prostředí a snižování své uhlíkové stopy a skutečně některé společnosti mohou jít v této oblasti ostatním příkladem. Na druhou stranu, ve Velké Británii iniciovala naše partnerská platforma několik společných závazků firem pro snižování jejich dopadu na životní prostředí. Protože společný postup je v této oblasti klíčový. A tam ještě zdaleka nejsme, protože u nás se v této oblasti přistupuje spíše na úrovni legislativní regulace.

V západní Evropě firmy zjišťují, že programy zaměřené na ohleduplný přístup k životnímu prostředí přinášejí o finanční efekt. Například společnost Marks & Spencer díky nim ušetřila 50 milionů liber. Prosazují se podle vás podobná chytrá řešení dostatečně i v Česku?

Určitě firmy, které mají odpovědný přístup k životnímu prostředí v rámci své strategie společenské odpovědnosti, mají přístup nastaven tak, že měří ekonomickou efektivitu těchto programů. Uveďme si Plzeňský prazdroj a jeho aktivity v oblasti snižování energie, emisí a spotřeby vody, ČSOB a jejich šetrnou administrativní budovu nebo nově se rozvíjející pasivní stavby u stavebních firem.

Oblast společenské odpovědnosti je u nás „prošpikována“ pro laiky záhadnými pojmy a zkratkami jako CSR, cause marketing, Engage day… Nevyznívá pak příliš nesrozumitelně a elitářsky, především pro zástupce malých a středních firem? Nepřemýšlíte o „zlidštění“ alespoň některých pojmů?

Máte pravdu, příliš komplikovaný koncept založený na regulaci, komplikovaném reportingu a neznámých pojmech není naše cesta. Naším cílem je to, aby firmy pochopily, že společenská odpovědnost je jejich cesta, jak podnikat korektně, s dlouhodobým úspěchem a dobrou reputací. I proto cesta platformy Byznys pro společnost je zapojovat firmy do společenských otázek, do vzdělávání, životního prostředí, sociální ekonomiky, hledání a udržení talentů a dobrých zaměstnanců způsobem, který je firmám blízký a vlastně jej každodenně potřebují a řeší. Podle názvu platformy i vidíte, že nám jde o podstatu a o to pomoci firmám tam, kde to potřebují.

Společenská odpovědnost obecně funguje dobře tam, kde má firma dlouhou tradici, pokud v zemi sídlí její vedení… Jak se jí podle Vás daří rozvíjet v Česku, kde relativně krátkou dobu působí poměrně malé pobočky velkých nadnárodních firem a místní manažeři si musí nechávat v korporátních centrálách schvalovat i nakládání s relativně malými částkami?

Na jednu stranu výhodou je, že pobočky velkých nadnárodních firem mají již společenskou odpovědnost zahrnutou ve svých strategiích a aktivitách a do ČR tak přinášejí vlastní globální projekty, které celosvětově firma podporuje. A z naší zkušenosti, když je v české pobočce zapálený člověk, tak si projekt a rozpočet na centrále prosadí. Na druhou stranu je našim cílem zapojit české firmy, protože ty se musejí podílet na dlouhodobé prosperitě této společnosti.

Mohlo by vás zajímat

Finance
Šéf mi čte e-maily. Je to v pořádku?
Dá se pracovat s invalidním důchodem? Jde to, ale...
Zaměstnávání a brigády mladistvých a jejich pracovní podmínky podle zákoníku práce
Silná Evropa je podle Merkelové pro USA výhodná
500 korun navíc pro rodinu s dětmi od července 2017?
Auta
Test ojetiny: Volkswagen Golf VII je skvělý, ale dieselu…
Kvíz na pátek: Poznáte, kterým autům patří tyto interiéry?
Audi S5 Cabriolet se přiblížilo k RS 5. Může za to Hans-Jürgen Abt
Toyota Yaris GRMN zní hodně naštvaně. Na český trh dorazí začátkem příštího roku
Nové Audi A8 dostane unikátní podvozek, který reaguje na nerovnosti i riziko kolize
Technologie
Sega vdechne život starým hrám. Na mobilech zdarma vydala Sonica a další pecky
Vědci vymysleli další způsob, jak udělat foťák tenký jako papír
Seznam zruší legendární mapy. Ale ne ty, které myslíte
Tahle zahnutá výloha je ve skutečnosti obří flexibilní OLED panel od LG
Stahujte zdarma zombie co-op řežbu Killing Floor. Ale musíte si pospíšit
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít