Lexus CT 200h: Zrozen pro metropole

21. srpna 2011, 11:51 - Stanislav Švarc
21. srpna 2011, 11:51

V Lexusu se rozhodli pro hodně netradiční krok. Vymysleli si prémiový hatchback, mimochodem nejmenší auto, jaké kdy tahle luxusní divize Toyoty vyrobila, a pod kapotu mu umístili techniku z hybridního Priusu. Nic víc.

Foto: Lexus

Na model CT 200h je třeba pohlížet jinak než na ostatní prémiovou konkurenci. Pokud bychom ho totiž chápali jako běžné auto, bylo by pravděpodobně odsouzeno k neúspěchu. I v Lexusu to vědí. Sami říkají, že „cétéčko“ se příliš nehodí na dlouhé cestování, ale že je zrozeno pro moderní metropole. A že ho často volí stávající majitelé Lexusů jako druhé, vyloženě městské auto.

Někdy tichošlápek…

Právě v rušných ulicích funguje kombinace benzínové osmnáctistovky, elektromotoru, akumulátorů a bezestupňové převodovky nejlépe. Pohon se navíc oproti příbuznému Priusu a Aurisu HSD posunul o krok dál a vůz teď dokáže jet pouze na elektřinu po mnohem delší dobu. Výsledkem je samozřejmě nižší spotřeba paliva, v pohodě i průměrně do pěti litrů na 100 kilometrů, a jak se automobilky dnes rády chlubí, nižší produkce emisí.

Cestování ve městě je navíc příjemné i z pohledu ticha v kabině. Po nastartování tlačítkem se totiž nestane nic, přesto se auto po zařazení „déčka“ a při jemné práci s plynovým pedálem rozjede – dokonale neslyšně. Motor naskočí teprve při prudší akceleraci či po vybití baterií. Po uvolnění plynového pedálu se benzínová jednotka samozřejmě zase vypne. Oba procesy jsou přitom mimořádně kultivované.

… jindy křikloun

Pokud ale plyn přidupnete víc, čtyřválec o sobě dá vědět nepříjemným monotónním hučením. A mimo město je samozřejmě důraznější akcelerace dost často potřeba, takže si tohoto zvuku řidič docela užije. Autu navíc občas chybí výkon, 136 koní sice nevypadá špatně, ale papír s údaji a provoz v reálu jsou dvě rozdílné věci. V případě Lexusu bohužel. „Cétéčko“ občas působí poněkud dýchavičně a nevzrušeně. Na normální provoz to stačí, ale kdo čeká trochu sportovnosti, bude zklamaný. A k tomu ten hukot…

Potěšující ale je, že ani mimo město se u Lexusu nevytrácí přednost v podobě slušné spotřeby. Rozumné, provoz nebrzdící cestování znamená spotřebu kolem pěti litrů, na dálnici však může atakovat i hranici sedmi litrů. To ale pořád ujde.

Jízda na tři způsoby

Nedostatek výkonu zamrzí o to víc, když si člověk u volantu uvědomí, že má pod sebou docela schopný podvozek. Zatáčky zvládá s přehledem, třeba i díky specifickému rozložení hmotnosti a nízkému těžišti. Jenže podvozek je také mimořádně tvrdý a občas si neví rady s nerovnostmi. U sporťáku by to nevadilo, ale tohle je přece Lexus. Navíc stvořený pro město.

Lexus CT 200h

motor zážehový čtyřválec + elektromotor

objem 1 798 cm3

max. výkon 100 kW (136 k)

max. rychlost 180 km/h

z 0 na 100 km/h 10,3 s

spotřeba 4,1 l/100 km

cena test. modelu 999 000 Kč

Jízdnímu komfortu by možná prospěly jiné než nízkoprofilové sedmnáctipalcové pneumatiky, v tomhle případě ještě navíc se značným valivým odporem, a tedy i hlukem.

Chování auta do určité míry ovlivní vybraný jízdní mód: Lexus nabízí režimy Eco, Normal a Sport. Obří rozdíly mezi nimi celkem pochopitelně nejsou. Že se charakter promění, však znát je. Ani po přepnutí na Sport ale od „cétéčka“ žádnou divočinu nečekejte.

Důkladnější práci nohou vyžaduje brzdový pedál, který má zvláštní odezvu. To je však u hybridů, u nichž se při brzdění dobíjejí baterie, zcela normální.

Cenově je to Lexus

Co mi ale normální nepřipadá, je skutečnost, že Lexus pořád neumí tak samozřejmou věc, jakou je trojblik. Jinak si za volantem není moc na co stěžovat. Snad jen loketní opěrka by mohla být větší. Interiér je, jak se ostatně od auta s písmenem L na kapotě očekává, kvalitně zpracovaný a pohledný, materiály rozhodně nezklamou. Příjemné je ovládání multimediálního systému prostřednictvím „joysticku“, s nímž se pracuje podobně jako s počítačovou myší. A skvělý je i zvuk audiosystému Mark Levinson.

Co se týče prostoru, je na tom CT 200h v případě zadních sedadel průměrně, zavazadelník naopak na první pohled překvapí tím, jak je malý. Celkový objem činí 275 litrů. Prémiové značce pak odpovídá také adekvátní cena – nejlevnější CT 200h přijde na 699 000 korun.

 

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
3x z poradny: vytýkací dopis, jak čerpat dovolenou, daň z příjmu
Státní dluh USA, Činy, Ruska a dalších zemí. Kolik dluží domácnosti a firmy?
O prázdninách projedete méně. Benzín i nafta pořád zlevňují
Zákaz kožešinových farem ročně ušetří život více jak 20 000 zvířat, ale senátoři ho nechtěli schválit
Hypotéky 2017: Regulace má za důsledek unifikaci hypoték
Auta
10 nejrizikovějších ojetin, kterým je lepší se zdaleka…
Audi, BMW a Mercedes upraví software milionům starších dieselů. Kvůli emisím
Nástupce Bugatti Chiron bude muset přejít na elektřinu. Bez ní by už nezrychlil
Test motocyklu BMW S 1000 XR: Superbike na chůdách
Kvíz na pátek: Poznáte značku a model auta podle obrázku?
Technologie
Cnews FM: Přenos čísla do 10 dnů a dva noví operátoři [podcast]
Při instalaci nových hlavních verzí Windows 10 se zkrátí doba, kdy zařízení nelze používat
Alza to s elektromobily myslí vážně. Přidává další modely, nabídne levnější vozy i dodávky
AdwCleaner 7.0 odhalí více breberek a skenuje rychleji
Projekt otevřeného ne-x86 počítače žije. Talos II bude ještě letos, s IBM Power9 a za míň
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít