Levných linek stále přibývá

16. října 2006, 00:00 - TOMÁŠ JOHÁNEK
16. října 2006, 00:00

NÍZKOROZPOČTOVÉ AEROLINKY Nízkonákladové letecké společnosti v současnosti nabízejí lety prakticky po celé Evropě. Ceny letenek u nich začínají doslova na pár korunách. Ukazuje se, že k úspěchu v letecké dopravě vedou maximální úspory nákladů. Když se před několika lety objevily první levné aerolinky, rozdělili se odborníci na dvě skupiny.

NÍZKOROZPOČTOVÉ AEROLINKY Nízkonákladové letecké společnosti v současnosti nabízejí lety prakticky po celé Evropě. Ceny letenek u nich začínají doslova na pár korunách. Ukazuje se, že k úspěchu v letecké dopravě vedou maximální úspory nákladů.

Když se před několika lety objevily první levné aerolinky, rozdělili se odborníci na dvě skupiny. Jedna nedávala způsobu přepravy, známému spíše z jiných druhů dopravy (autobusy, vlaky), moc šancí, druhá v podobných firmách viděla budoucnost letecké přepravy. Pravda je někde uprostřed, respektive mírně se kloní k levným letům.

Nízkonákladové aerolinie za poslední čtyři roky zdvojnásobily svou přepravní kapacitu. Podle údajů mezinárodní letecké organizace Official Airline Guide (OAG) nabídly v září na svých 323 tisících letech celkem 46 milionů sedadel. Celkový objem přepravy meziročně vzrostl o 14 procent. Na celkovém počtu provozovaných letů se podílejí levné aerolinky 14 procenty. Klasické aerolinie nástup levných firem pocítily, nicméně i ony hlásí růst počtu přepravených pasažérů.

RUZYNĚ MÁ PLNO

Největší zájem mají nízkonákladoví dopravci v České republice o Prahu, kam v současném letním letovém řádu směřuje celkem 16 levných aerolinek z desítek destinací celé Evropy. Další cíle přibudou od zimního letového řádu.

Limitujícím faktorem pro nové linky či příchod nových společností na Ruzyni je především již dnes maximálně využitá přistávací dráha. „Situace s dráhovou kapacitou je velmi složitá. Na pražském letišti rozeznáváme čtyři špičkové periody, kdy je dráhová kapacita vytížena na 100 procent,“ říká mluvčí ruzyňského letiště Veronika Sedláčková.

Podle jejích slov ještě existují takzvaná přepravní sedla, do kterých lze umístit další poptávky na pohyby leteckých společností. „Bohužel se velmi často stává, že vzhledem především k geografické poloze Prahy, případně provozním podmínkám rotací letadel dané společnosti, se jednoduše nedá přílet či odlet letadla alokovat do požadovaných časů,“ upozorňuje mluvčí Sedláčková. Podíl nízkonákladových dopravců na ruzyňském letišti dosáhne v letošním roce přibližně dvaceti procent, loni to bylo sedmnáct procent.

PŘITAHUJE HLAVNĚ NÍZKÁ CENA

Úspěch nízkonákladových aerolinií spočívá především v jejich příznivých cenách. „Služeb Smart Wings využívají především ti cestující, kteří chtějí za příznivou cenu využít flexibilních leteckých služeb a rychle se dopravit z bodu A do bodu B. Cestující nemají zájem za krátký let připlácet za luxusní servis, který mnohdy ani není možné využít v plné míře,“ míní mluvčí této společnosti Vlaďka Dufková. Zástupkyně easyJetu Samantha Day dokonce tvrdí, že několik nízkonákladových hráčů brzy plně ovládne sektor krátkých letů v rámci Evropy, klasické aerolinie se prý budou muset zaměřit spíše na dálkové lety.

Ředitel komunikace společnosti Germanwings Andreas Engel zase předpovídá další rozvoj zavedených aerolinek a krach menších přepravců. „Domníváme se, že v roce 2010 zůstane na trhu pouze kolem deseti až patnácti nízkorozpočtových aerolinek,“ tvrdí.

LEVNÉ LETY MÍŘÍ NA VÝCHOD

Stále více nízkorozpočtových dopravců pokukuje zejména po východních trzích, kde je asi největší rozvojový potenciál. I česká firma Smart Wings vstupuje na konci října na maďarský trh a začne provozovat pravidelné low cost linky z Budapešti do Paříže, Barcelony a Madridu.

Pro další destinace je podle Engela důležitý především rozsah spádové oblasti, nákupní síla a celková situace v cílových regionech. „Rostoucí potenciál vidíme ve východní Evropě a také v klasických dovolenkových destinacích v jižní Evropě. Mimo jiné se také zaměřujeme na směsici cestujících z oblasti byznysu či prázdninové cestovatele,“ dodává zástupce společnosti Germanwings. Podle jeho slov je velkým trhem rozhodně Rusko.

PALIVOVÉ PŘÍPLATKY VĚTŠINOU NEEXISTUJÍ

Jedním ze základních rozdílů, kterými se liší nízkonákladoví přepravci od klasických aerolinek, je fakt, že si většina levných firem neúčtuje palivové příplatky. „Rostoucím cenám paliva čelíme aktivní obchodní politikou,“ říká mluvčí společnosti Smart Wings Dufková. Ani easyJet nemá palivové příplatky a neuvažuje o jejich zavádění.

„Nechceme obhajovat zákazníkům zvýšení ceny letenky pouze rostoucí cenou benzinu, a tím je vlastně odrazovat a snižovat prodej. Na místo toho se easyJet snaží cestující stimulovat k tomu, aby létali za nízké tarify, což se projevuje v počtu přepravených pasažérů,“ říká mluvčí společnosti easyJet Samantha Day.

Naopak například německá společnost Germanwings palivové příplatky zavedla, jejich výše se ale pohybuje na spodní hranici. „Usilovně se snažíme udržet naše ceny co nejnižší, ale tváří v tvář dále stoupajícím cenám ropy jsme se museli přizpůsobit a zavést palivový poplatek,“ zdůvodnil tento krok Engel.

NA KAŽDÉHO SE NEDOSTANE, VYHRÁVÁ RYCHLEJŠÍ

Když už je řeč o cenách letenek, stojí za to připomenout, že získat často inzerované nejlevnější letenky není tak jednoduché. Je jich totiž jen několik a musí se rezervovat se značným předstihem. Navíc letenky za „pár korun“ v drtivé většině případů neobsahují letištní poplatky, které jsou obvykle několikanásobně vyšší než avízovaná cena letenky. „Za ty úplně nejnižší ceny cestuje minimálně deset procent všech zákazníků a nejvíce se pak prodá těch cenově středních tarifů,“ říká zástupkyně společnosti easyJet Samantha Day.

Stejný poměr nejlevnějších letenek je běžný také u dalších nízkonákladových dopravců, například Germanwings hlásí poměr 10 až 15 procent cestujících. Průměrná cena letenek u nízkonákladových společností se ale i tak pohybuje výrazně pod hranicí nabízenou klasickými aerolinkami.

CESTUJEME S NÍZKOROZPOČTOVÝM PŘEPRAVCEM - Papírová letenka vůbec neexistuje, tito dopravci operují pouze s elektronickou letenkou. Při koupi dostane zákazník kód rezervace, kterým se prokáže spolu s pasem při odbavení na letišti. - Letenky je možné rezervovat a kupovat nejen online přes internet, ale také telefonicky, dále u všech prodejců letenek či v cestovních kancelářích. Pokud má společnost svou přepážku na letišti, lze si letenku pořídit i tam. - Letenka u nízkorozpočtových dopravců většinou neobsahuje místenku na konkrétní sedadlo v letadle. - Tito přepravci zpravidla nenabízejí zdarma občerstvení, lze si ho ale na palubě letadla koupit.

Mohlo by vás zajímat

  • Je o mě zájem, říká expremiér Jiří Paroubek v Euro TV

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

Hry pro příležitostné hráče